zonk
muterad
- Joined
- 10 Jan 2016
- Messages
- 3,300
I mitt projekt att skapa en grottkrälar-version av DoD91 har jag gått hårt fram. 40 av 61 yrkesfärdigheter är strukna, yrkesförmågorna är borta, bara fyra yrken är kvar. Mer detaljer finns här. Mitt tänk om vapenfärdigheter finns här. Att stryka så hårt i yrkesfärdigheterna märkte jag gav ett laserfokus på vad som gör varje yrke unikt, färdighetsmässigt. Det gillar jag skarpt!
Nu till yrkena! De som är kvar är den odödliga kvartetten Krigare, Magiker, Utbygdsjägare och Trickster. Eller vänta här, trickster? Trickstern är en hejare på närkamp men kan även en del klassiska tjuv-kunskaper, som låsdyrkning och hantera fällor. Men till färdigheterna!
Krigare: Valfritt antal vapenfärdigheter, kan välja från samtliga grupper: enhandsvapen, tvåhandsvapen, pålvapen (=spjut o trästav), ogrupperade vapen (=avståndsvapen och sköld)
Avväpna, Bärsärkagång, Dra vapen, Två vapen, Parera
Unikt för yrket: Tvåhandsvapen, flest vapenfärdigheter, Bärsärkagång, Parera som yrkesfärdighet (är normalt sekundär, dvs man har bara baschans i det, en chans på fyra att lyckas som bäst)
Delas med andra yrken: Två vapen, Dra vapen
Med sköld och parera kan krigaren bli väldigt tålig både i närstrid och mot avståndsvapen - sköld ger en viss chans att parera projektiler om man ser dem bli avfyrade. Krigaren kan även gå hårt fram med tvåhandsvapen mot tungt rustade fiender, eller använda två vapen samtidigt (en extra attack) utan avdrag mha färdigheten Två Vapen. Krigaren är den ende som kan Avväpna, vilket är speciellt effektivt med Två vapen: avväpna med ena vapnet, slå fi med andra vapnet. Krigaren kan även gå bärsärk för 1T6 extra skada men kan då inte parera eller försvara sig vettigt, och måste fortsätta attackera.
Magiker: Vapenfärdigheter: Trästav, Dolk
Drogkunskap, Historia, Kunskap om magi, Kunskap om vidunder, Känna magi, Läkekonst, Magiskolor, Uråldriga språk
Unikt för yrket: Magiskolor, Historia, Känna magi, Kunskap om magi
Delas med andra yrken: Drogkunskap, Läkekonst, Kunskap om vidunder, Uråldriga språk
Magikerna är den enda klassen som kan magi. Järnvapen och rustningar hindrar magi och magikern söker därför efter bronsföremål etc. Trästav är hyfsat i närstrid och duger att parera med, likaså dolk. Utöver magi kan magikern lärdomsfärdigheter som Uråldriga språk (vad är det för förbannelse vi drabbats av?) och Historia, men kan även hitta örter och göra magiska drycker (drogkunskap) och binda om svåra sår (läkekonst). Kunskap om Vidunder ger en chans att veta mer om de monster man slåss om: svagheter, specialattacker, etc.
Trickster: Tre valfria vapenfärdigheter: enhandsvapen, kastvapen (alltså inte båge eller sköld)
Dra vapen, Hantera fällor, Låsdyrkning, Undre Världen, Undvika, Änterhake
Unikt för yrket: Låsdyrkning, Änterhake, Undre Världen, Undvika som yrkesfärdighet (är normalt sekundär, dvs man har bara baschans i det, en chans på fyra att lyckas som bäst)
Delas med andra yrken: Vapenfärdigheter, Två vapen, Dra vapen, Hantera fällor
Trickstern är en hejare i närstrid, med Två vapen och enhandsvapen kombinerat med Undvika, som ger honom en extra chans att undvika attacker, även projektiler som trickstern ser avfyras. Liksom krigaren kan trickstern dra vapen och använda dem i samma stridsrond med hjälp av Dra vapen. Annars kan trickstern diverse mer ljusskygga saker, som att dyrka lås, hantera fällor, kasta änterhake, och få kontakt med folk i Undre världen.
Utbygdsjägare: Tre valfria vapenfärdigheter: enhandsvapen, ogrupperade vapen, spjut
Drogkunskap, Hantera fällor, Kunskap om vidunder, Läkekonst, Orientering, Uråldriga språk, Överlevnad
Unikt för yrket: Orientering, Överlevnad.
Delas med andra yrken: Vapenfärdigheter, Drogkunskap, Läkekonst, Kunskap om vidunder, Hantera fällor
Utbygdsjägaren är ett vildmarkens barn, kunnig i Orientering och Överlevnad i vildmarken. Båge, spjut, och sköld är jägaren kunnig i, liksom enhandsvapen av alla slag. Men utbydsjägaren är även lärd, och kan Uråldriga språk, och har stor Kunskap om vidunder. Jägaren vet också hur man förbinder svåra sår med Läkekonst.
All right, vad säger ni? Yrkesförmågorna är alltså borta, så det som är unikt för yrket är färdigheterna, och i magikerns fall att järnföremål hindrar magi, så man kan inte dyka upp i vanlig ringbrynja. Yrkena kommer bli klart olika i strid: bara krigaren kan lära sig alla vapen, trickstern är hänvisad till enhands närstridsvapen och kastvapen, och kan inte sköld, medan utbygdsjägaren kan båge, sköld, spjut, och enhandsvapen.
Funderingar jag har:
* Ge Trickstern Avväpna. Det hade passat!
* Ge Utbygdsjägaren Magiskolan Animism upp till skolvärde 12, och möjlighet att lära sig tre besvärjelser. Då får han åtgång till den eftertraktade besvärjelsen Hela. Ger stor användbarhet.
* Ta bort hantera fällor från Utbygdsjägaren. Varje grupp med självaktning måste dock ha en Trickster i så fall. Gott & ont där..
Systemet för att köpa färdigheter är inte spikat. Besvärjelser kommer absolut bli mycket billigare att höja upp än i standardreglerna. Alla besvärjelser kommer vidare bli kvicka, så de har effekt samma runda som de kastas (och SL blir glad för att slippa hålla sånt i minnet).
Nu till yrkena! De som är kvar är den odödliga kvartetten Krigare, Magiker, Utbygdsjägare och Trickster. Eller vänta här, trickster? Trickstern är en hejare på närkamp men kan även en del klassiska tjuv-kunskaper, som låsdyrkning och hantera fällor. Men till färdigheterna!
Krigare: Valfritt antal vapenfärdigheter, kan välja från samtliga grupper: enhandsvapen, tvåhandsvapen, pålvapen (=spjut o trästav), ogrupperade vapen (=avståndsvapen och sköld)
Avväpna, Bärsärkagång, Dra vapen, Två vapen, Parera
Unikt för yrket: Tvåhandsvapen, flest vapenfärdigheter, Bärsärkagång, Parera som yrkesfärdighet (är normalt sekundär, dvs man har bara baschans i det, en chans på fyra att lyckas som bäst)
Delas med andra yrken: Två vapen, Dra vapen
Med sköld och parera kan krigaren bli väldigt tålig både i närstrid och mot avståndsvapen - sköld ger en viss chans att parera projektiler om man ser dem bli avfyrade. Krigaren kan även gå hårt fram med tvåhandsvapen mot tungt rustade fiender, eller använda två vapen samtidigt (en extra attack) utan avdrag mha färdigheten Två Vapen. Krigaren är den ende som kan Avväpna, vilket är speciellt effektivt med Två vapen: avväpna med ena vapnet, slå fi med andra vapnet. Krigaren kan även gå bärsärk för 1T6 extra skada men kan då inte parera eller försvara sig vettigt, och måste fortsätta attackera.
Magiker: Vapenfärdigheter: Trästav, Dolk
Drogkunskap, Historia, Kunskap om magi, Kunskap om vidunder, Känna magi, Läkekonst, Magiskolor, Uråldriga språk
Unikt för yrket: Magiskolor, Historia, Känna magi, Kunskap om magi
Delas med andra yrken: Drogkunskap, Läkekonst, Kunskap om vidunder, Uråldriga språk
Magikerna är den enda klassen som kan magi. Järnvapen och rustningar hindrar magi och magikern söker därför efter bronsföremål etc. Trästav är hyfsat i närstrid och duger att parera med, likaså dolk. Utöver magi kan magikern lärdomsfärdigheter som Uråldriga språk (vad är det för förbannelse vi drabbats av?) och Historia, men kan även hitta örter och göra magiska drycker (drogkunskap) och binda om svåra sår (läkekonst). Kunskap om Vidunder ger en chans att veta mer om de monster man slåss om: svagheter, specialattacker, etc.
Trickster: Tre valfria vapenfärdigheter: enhandsvapen, kastvapen (alltså inte båge eller sköld)
Dra vapen, Hantera fällor, Låsdyrkning, Undre Världen, Undvika, Änterhake
Unikt för yrket: Låsdyrkning, Änterhake, Undre Världen, Undvika som yrkesfärdighet (är normalt sekundär, dvs man har bara baschans i det, en chans på fyra att lyckas som bäst)
Delas med andra yrken: Vapenfärdigheter, Två vapen, Dra vapen, Hantera fällor
Trickstern är en hejare i närstrid, med Två vapen och enhandsvapen kombinerat med Undvika, som ger honom en extra chans att undvika attacker, även projektiler som trickstern ser avfyras. Liksom krigaren kan trickstern dra vapen och använda dem i samma stridsrond med hjälp av Dra vapen. Annars kan trickstern diverse mer ljusskygga saker, som att dyrka lås, hantera fällor, kasta änterhake, och få kontakt med folk i Undre världen.
Utbygdsjägare: Tre valfria vapenfärdigheter: enhandsvapen, ogrupperade vapen, spjut
Drogkunskap, Hantera fällor, Kunskap om vidunder, Läkekonst, Orientering, Uråldriga språk, Överlevnad
Unikt för yrket: Orientering, Överlevnad.
Delas med andra yrken: Vapenfärdigheter, Drogkunskap, Läkekonst, Kunskap om vidunder, Hantera fällor
Utbygdsjägaren är ett vildmarkens barn, kunnig i Orientering och Överlevnad i vildmarken. Båge, spjut, och sköld är jägaren kunnig i, liksom enhandsvapen av alla slag. Men utbydsjägaren är även lärd, och kan Uråldriga språk, och har stor Kunskap om vidunder. Jägaren vet också hur man förbinder svåra sår med Läkekonst.
All right, vad säger ni? Yrkesförmågorna är alltså borta, så det som är unikt för yrket är färdigheterna, och i magikerns fall att järnföremål hindrar magi, så man kan inte dyka upp i vanlig ringbrynja. Yrkena kommer bli klart olika i strid: bara krigaren kan lära sig alla vapen, trickstern är hänvisad till enhands närstridsvapen och kastvapen, och kan inte sköld, medan utbygdsjägaren kan båge, sköld, spjut, och enhandsvapen.
Funderingar jag har:
* Ge Trickstern Avväpna. Det hade passat!
* Ge Utbygdsjägaren Magiskolan Animism upp till skolvärde 12, och möjlighet att lära sig tre besvärjelser. Då får han åtgång till den eftertraktade besvärjelsen Hela. Ger stor användbarhet.
* Ta bort hantera fällor från Utbygdsjägaren. Varje grupp med självaktning måste dock ha en Trickster i så fall. Gott & ont där..
Systemet för att köpa färdigheter är inte spikat. Besvärjelser kommer absolut bli mycket billigare att höja upp än i standardreglerna. Alla besvärjelser kommer vidare bli kvicka, så de har effekt samma runda som de kastas (och SL blir glad för att slippa hålla sånt i minnet).