Hej!
Våran rollspelsgrupp kommer (imorgon kväll) att börja spela Symbaroum för första gången, jag spelleder.
Gruppen spelare är rätt rutinerad (vi har spelat olika rollspel sedan -83) men vi, och jag, är nybörjare på Symbaroum.
Vi brukar försöka hitta en bra kombo av bra rollspelande samt intressanta strider. Inte helt oväntat så kommer en del av spelarna att försöka power-optimera för att hitta de kombos som de flesta i detta forum redan känner till, och där jag snappat upp flera saker redan, och redan börjat korrigera regler som många/alla verkar tycka behöver korrigeras (tex skruva lite på "Bända Vilja"). Min tanke är att det är bättre att nerfa/korrigera så mycket som möjligt nu, innan vi kommit igång, då besvikelsen kan bli stor senare. Jag skruvar heller upp än ner senare.
Ville bara kolla vilka övriga saker ni tycker jag absolut borde säkerställa innan vi drar igång, enligt teorin ovan. Då ingen annan i gruppen spelat det tidigare skulle de inte känna sig särskilt lurade om jag berättade hur det är innan vi börjat.
Jag har tittat igenom (och roats av) tråden med husregler (kanon), jag har dragit ner rätt mycket annat/extra material som kompilerats i de olika trådarna här (tack som bara den!) men funderar på vilka saker ni anser att ni vet idag, som ni önskat att ni vetat när ni började första gången?
En tilläggsfråga: Erfarenhetsnivå. Vart hamnar den? Vad bör jag sikta på? Jag strävar efter att ha Dark Fantasy där de får kämpa sig upp och bygga upp sina karaktärer. Jag vill ju även att de skall hamna på lämplig nivå när vi kommer fram till Törnetronen, utan att de är övermäktiga på vägen dit (inte så spännande/kul då). Jag har dock inte greppat hur mycket erfarenhet äventyren vanligtvis ger, så jag har lite svårt att planera (åtminstone innan vi börjat). Ni har säkert åsikter/erfarenheter. Jag vet alltså inte ifall 1, 10 eller 100 är lämpligt efter ett avslutat äventyr. Jag ser dock även på många färdigheter/krafter/ritualer att de kostar erfarenhetspoäng.
Min (mycket grova) plan/ram av spelet via äventyren ser ut så här:
Kopparkronan (dvs "Det förlovade landet", "Vildjurets Märke" och "Döda drömmars grav") -> De skaffar en bas (affär/värdshus/hus) i Tistla Fäste att utgå ifrån (samt förstås äventyra i "Tistla Fäste"/"Lycksökarens Hamn") -> Törnetronen (dvs "Väktarens Vrede" samt "Häxhammaren").
Jag har även allt annat material ("Klockan klämtar...", "Nidingsnatt", "Flodgudinnan" osv, samt en hel hög med egna idéer/intriger att slänga in där/när det passar).
Men, jag är som sagt osäker på vart jag skall lägga nivån för erfarenhet, då jag är osäker på vad som är "mycket" eller "lite", och jag håller det helst i en hyggligt jämn nivå (naturligtvis baserat på vad de gör och hur de rollspelar).
Våran rollspelsgrupp kommer (imorgon kväll) att börja spela Symbaroum för första gången, jag spelleder.
Gruppen spelare är rätt rutinerad (vi har spelat olika rollspel sedan -83) men vi, och jag, är nybörjare på Symbaroum.
Vi brukar försöka hitta en bra kombo av bra rollspelande samt intressanta strider. Inte helt oväntat så kommer en del av spelarna att försöka power-optimera för att hitta de kombos som de flesta i detta forum redan känner till, och där jag snappat upp flera saker redan, och redan börjat korrigera regler som många/alla verkar tycka behöver korrigeras (tex skruva lite på "Bända Vilja"). Min tanke är att det är bättre att nerfa/korrigera så mycket som möjligt nu, innan vi kommit igång, då besvikelsen kan bli stor senare. Jag skruvar heller upp än ner senare.
Ville bara kolla vilka övriga saker ni tycker jag absolut borde säkerställa innan vi drar igång, enligt teorin ovan. Då ingen annan i gruppen spelat det tidigare skulle de inte känna sig särskilt lurade om jag berättade hur det är innan vi börjat.
Jag har tittat igenom (och roats av) tråden med husregler (kanon), jag har dragit ner rätt mycket annat/extra material som kompilerats i de olika trådarna här (tack som bara den!) men funderar på vilka saker ni anser att ni vet idag, som ni önskat att ni vetat när ni började första gången?
En tilläggsfråga: Erfarenhetsnivå. Vart hamnar den? Vad bör jag sikta på? Jag strävar efter att ha Dark Fantasy där de får kämpa sig upp och bygga upp sina karaktärer. Jag vill ju även att de skall hamna på lämplig nivå när vi kommer fram till Törnetronen, utan att de är övermäktiga på vägen dit (inte så spännande/kul då). Jag har dock inte greppat hur mycket erfarenhet äventyren vanligtvis ger, så jag har lite svårt att planera (åtminstone innan vi börjat). Ni har säkert åsikter/erfarenheter. Jag vet alltså inte ifall 1, 10 eller 100 är lämpligt efter ett avslutat äventyr. Jag ser dock även på många färdigheter/krafter/ritualer att de kostar erfarenhetspoäng.
Min (mycket grova) plan/ram av spelet via äventyren ser ut så här:
Kopparkronan (dvs "Det förlovade landet", "Vildjurets Märke" och "Döda drömmars grav") -> De skaffar en bas (affär/värdshus/hus) i Tistla Fäste att utgå ifrån (samt förstås äventyra i "Tistla Fäste"/"Lycksökarens Hamn") -> Törnetronen (dvs "Väktarens Vrede" samt "Häxhammaren").
Jag har även allt annat material ("Klockan klämtar...", "Nidingsnatt", "Flodgudinnan" osv, samt en hel hög med egna idéer/intriger att slänga in där/när det passar).
Men, jag är som sagt osäker på vart jag skall lägga nivån för erfarenhet, då jag är osäker på vad som är "mycket" eller "lite", och jag håller det helst i en hyggligt jämn nivå (naturligtvis baserat på vad de gör och hur de rollspelar).