Nekromanti 8 Dungeons. (Mina spelare: Spåjjler)

Hjalle

Swashbuckler
Hejsan!

Såhär är det. Jag håller på att skriva ett äventyr. Då jag själv är tillräckligt tillfredsställd av min egna långkörarkampanj så gör jag det inte för eget bruk i första hand, utan det hamnar nog på Internet vad det lider. Plotten är jag själv väldigt nöjd med i alla fall. Mycket inspirerande. Eftersom äventyret just kommer att dyka upp i sinom tid så skall jag inte beskriva alla detaljer, utan det är egentligen en sak som jag behöver hjälp med.

(Anledningen till att det är spoiler för mina spelare är att jag förmodligen behöver speltest, och då är dom försökskaninerna jag först kommer att tänka på)

Äventyret är till Eon men högst konverterbart till andra rollspel. Det är väldigt äventyrligt och väldigt fantasy, och skall vara något som framförallt är underhållande och roligt att spela. Nog om det, hursomhelst.

I början av äventyret skall rollpersonerna av olika anledningar besöka ett vättesamhälle för att idka lite "byteshandel" (vi kallar det så), men vättarna råkar vara några riktigt xenofobiska jeflar, och har i ingången till deras dal - en gång bakom ett vattenfall som består av olika sammankopplade grottor - gillrat både fällor som satt upp hinder och motstånd. Anledningen till att de har en ingång alls är att deras ledare är närmast maniskt intresserad av kladdiga lik, mosiga dödar och galna fällor. Därför vill han hemskt gärna ha en sådan här dungeonserie, och sätta upp de mest hänsynslösa kreationer och motståndare i dem.

Då jag är illa bevandrad i grottkrälandets ädla konst har jag förmodligen inte kapaciteten att skapa så intressanta dungeons som är möjligt. Men jag har en känsla av att de finns dem som är mer fantasifulla på det här ämnet, och därför rådfrågar jag er!

Talet åtta pluppade upp i mitt huvud, men det går med fler givetvis.

Så, beskrivs en eller flera coola dungeons för mig, med fällor, monster, hinder eller jättemysko saker som på ett eller annat sätt skall vara jävligt mot den arme hobby-äventyraren men samtidigt ge honom en chans att lyckas ta sig förbi det med (de flesta) lemmar i behåll. En liten text räcker, juh galnare desto bättre (gärna humoristiskt, men inte tramsigt och inte oseriöst, och sen går det bra utan humor också. Det här är trots allt ett ganska seriöst äventyr), och de bästas skapare får givetvis stå med i tacklistan!

Länkar till andra inlägg går också bra, givetvis!

Tack på förhand,
Hjalle

Eksem

Champion
Jag hävdar att dungeons är roliga när de utmanar spelarna, men också tar hänsyn till rollpersonerna.
Kul saker att ha med i dungeons:

Väl valda monster
Du ska ha med monster som överraskar och utmanar spelarna, men också är anpassade till deras förmågor så att alla får känna sig användbara. I en sådan här dungeon, som något av en fäll-dungeon, passar odöda ganska bra. De hasar runt och dödar allt de ser, liksom. De kan dessutom återuppväckas, eller återvänder av sig själva! Klurigt värre. Golems är också bra. Betänk Golemen i Moorcocks novell om när Aubec kom till Slottet vid världens ände. Där fanns en golem som han inte kunde skada med sitt svärd, har var tvungen att betvinga den på annat vis.

Pussel
Få saker gör spelare tillfredställda som att knäcka pussel. Ett pussel kan vara allt från ett riktigt pussel, alltså bitar som ska passas ihop, till ett pussel som testar spelarnas kunskap om spelvärlden. Typiska TV-spels-pussel där man ska ställa rätt statyer på rätt plats och sådant.

Doom-nycklar
Med det menar jag att olika sorters nycklar, må de vara vanliga nycklar eller magiska stenar, ger tillgång till olika platser i dungeonen. Man måste ha röd nyckel till de röda dörrarna, ungefär. Mer dungeon för mindre arbete, när rollpersonerna måste ta sig fram och tillbaka genom den.

Fällor
Fällor är kul, men det är inte kul med instant death-fällor.