Nekromanti 91- D&D BÄST!

Legioth

Swordsman
Svårt att säga

Det är egentligen otroligt svårt att säga vilket som är bättre.

För som bekant är ju smaken som baken: unken

Dessutom tror jag att de som började med rollspel på den gamla goda tiden, då DoD 4 och Expert var inne.
De som istället spelade DoD 6 dom första DoD version tycker säkert att den är bättre.

Att fundera vilken version som är bättre är som att fundera om pizza eller hamburgare är godare.

Legioth

Swordsman
Svårt att säga

Det är egentligen otroligt svårt att säga vilket som är bättre.

För som bekant är ju smaken som baken: unken

Dessutom tror jag att de som började med rollspel på den gamla goda tiden, då DoD 4 och Expert var inne tycker bättre om dem.
De som istället spelade DoD 6 dom första DoD version tycker säkert att den är bättre.

Att fundera vilken version som är bättre är som att fundera om pizza eller hamburgare är godare.

Legioth

Swordsman
Världen

Det kan ju bero på att det inte fanns någon egentlig värld till 91:an, klart det finns ju Ereb, men den ingår ju inte i 91:an

Att det inte finns någon värld måste ju bero på att DoD 91 kom till på den tiden då alla seriösa SL:ar konstruerade sin egen välrld. Det är mycket trevligare än som det är nu när alla stackare är så bortskämda att de måste få en värld på köpet då de köper ett rollspel.

Allt var mycket bättre på den tiden, då jag var ung...

Rosen

Myrmidon
Re: Världen

<I>Att det inte finns någon värld måste ju bero på att DoD 91 kom till på den tiden då alla seriösa SL:ar konstruerade sin egen välrld.</I>

Seriöst och seriöst...
<flurp> "Så, här har vi en kontinent, den är stor som... tredubbla USA." <florp, fluppfluppflupp> "Där har vi alvernas skog och lite berg där det bor dvärgar." <plutt plutt plutt> "Tre städer, det får räcka. Få se, vad behöver vi mer..? Lite vägar!" <zzwupp, zzwupp>
I alla fall var det så det mesta världsskapande jag såg verkade ha gått till... (-:

En kille berättade på GothCon att hans första egna fantasyvärld var en kalkerad Europakarta, där han sen placerade ut städer och platser från Ereb. Kandra låg visst nånstans i Beneluxområdet.

--
Åke

De e väl sant som du säger. Mitt världsskapande är väl ingen höjdare, och om jag ska vara ärlig kan jag inte skryta på Legioths heller.
Vad Legoith dock syftar på med "seriösa SL" är nog den modell han fick av vår gamla SL, som tyvärr nu har flyttat. Denne stackars sate tillbringade tre år av sitt liv med att skapa en egen värld som sträckte sig över tre kontinenter och hade detaljerade kartor över varenda kvadratkilometer (kanske liten överdrift, men ni förstår va..). Nu på senare tid tyckte han inte om sin värld mer så han slängde bort den.
Sen kan man ju igen diskutera dethär med färdiggjorda världar. Med såna känns det mycket svårare att placera in någonting precis där man behöver det.
Spelare har väldigt lätt för att klaga på precis allt som inte står i böckerna, och sätter man en stam av reptilmän, där det inte finns nåt träskområde, eller liknande, får man rätt snabbt höra om det. I egna världar kan man smidigt placera ut ett träskområde precis där var man vill ha det, utan att det stör någon i nån större utsträckning.

Jess, de va väl de jag ville ha sagt

/Black Dwarf

"I may be small but I can still kick your ass!"

Legioth

Swordsman

En annan nackdel med en färdiggjord värld är det att om man är flera SL i samma grupp, som använder samma färdiga värld så kan det uppstå problem då alla kan världen och vet var allting finns osv

Belzambix

Warrior

detta är inte bara ett problem om världen!!
det gäller allt... om man har en bok med massa hemligheter så kan ju itne alla läsa den... men om man är flera SL så måste ju alla läsa den och då är boken inga hemligheter längre! OTUR! =))

Axmir klan Ghor den kraftige (www.naug.50megs.com)

Belzambix

Warrior
Det är supersynd tycker jag... det bästa med Chronopia är att den staden är så full av hat så man kan göra vad man vill där!
spelade Chronopia med DoD -91 regler!!!

Axmir klan Ghor den kraftige (www.naug.50megs.com)

Feuflux

omjonasson.se
Europa

En kille berättade på GothCon att hans första egna fantasyvärld var en kalkerad Europakarta, där han sen placerade ut städer och platser från Ereb. Kandra låg visst nånstans i Beneluxområdet.

Kandra ligger i mitten av Berendien har jag för mig. Om man tänker sig Ereb som en europakarta (inte svårt alls) så tycker jag Berendien borde vara Italien (Felicien är Sicilien) och då hamnar inte Kandra i Beneluxområdet alls.

Vet inte riktigt varför jag skrev det här inlägget eller vad jag förväntar mig få för svar (om jag nu får några...) men om du vet om lite geografiska likheter mellan Europa och Ereb så dela gärna med dig. Jag lyssnar. Kul ämne.

//[color:red]Feuflux
"Kärleken är som ozonlagret, man saknar den inte förrän den är borta"</font color=red>

Rickard

Urverk speldesign
Re: Europa

Har fått för mig att de ritade om Erebs karta bara för att de fick klagomål på att den var så lik Europa. Ereb betyder väl Europa på feliciska och felicierna var ett sjöfarande folkslag i Medelhavet (rätta mig om jag har fel, nån).
Det finns lite om Ereb (och dess betydelse) i en av de äldre trådarna.

<B>Rosen</B> sade förresten "En kille berättade på GothCon att hans första egna fantasyvärld var en kalkerad Europakarta, där han sen placerade ut städer och platser från Ereb. Kandra låg visst nånstans i Beneluxområdet."
Han menade inte att Kandra låg där utan att killen som ritade av Europa lade Kandra där. Men helt rätt att Kandra bör ligga i Berendien.

/[color:green]Han</font color=green> som alltid har trott att det fanns en anledning varför Ereb påminde om Europa, vet inte varför han fick för sig det

Feuflux

omjonasson.se
Felicerna

Ereb betyder väl Europa på feliciska och felicierna var ett sjöfarande folkslag i Medelhavet (rätta mig om jag har fel, nån).

Nästan rätt. Feniciska sjöfarare har funnits i medelhavet och Target bytte en bokstav och vips så hade felicierna uppstått... Huruvida Ereb betyder Europa kan jag inte uttala mig om.

//[color:red]Feuflux
"Kärleken är som ozonlagret, man saknar den inte förrän den är borta"</font color=red>