Nekromanti "A-B-C-D-E" färdigheter

glittersnus

Veteran
jag tittade lite i dod 6s färdighetslista (som jag kommer ta en del färdigheter från (sorry riotmids) ) och la märke till tala modersmål och läsa / skriva modersmål och de. är de något man ska slå färdighets slag på? om man slår 20, kan man inte skriva helt plötsligt då? då kom ja på "a-b-c-d-e" färdigheter där man inte har ett "Chansvärde" utan ett a-b-c-d eller e beroende på hur bra man är i färdigheten. har man a i färdigheten tala modersmål så kan man inte brata sitt modersmål men om man har ett e i samma färdighet så kan man prata det gallant! =) . naturligt vis kostar ett e mer BP än ett a!

är detta en bra metod ooch vad ska man kalla det? det kan ju inte heta a-b-c-d-e färdigheter.¨
/jens

Krille

Super Moderator
"är detta en bra metod ooch vad ska man kalla det? det kan ju inte heta a-b-c-d-e färdigheter.¨"

Jag föredrar att helt enkelt titta på hur högt värdet är. Bara för att man har ett siffervärde så behöver man inte slå en tärning mot det. I så fall kan man alltid titta på alla färdigheter på samma sätt.

glittersnus

Veteran
GLÖMDE...

jag behöver en lista över en massa färdigheter som man kan välja ut de bästa från. Kan du mån sida där man hittar d?

Rising

Vila i frid
ABC, du e mina tankar, DEF min spikklubba bankar..

I Drakar och Demoner Expert hade man en sådan uppdelning. Men man kallade det inte a-b-c-d-e utan man lät dessa mkt speciella färdighetter gå från 1 till 5, och så kom man ihåg att man inte skulle slå några tärningar när man använde dem, utan att det räckte med att veta att 4 = "väldigt bra" osv.

Man kallade de vanliga "chansfärdigheterna" för A-färdigheter och "1 till 5-färdigheterna" för B-färdigheter. Så det blir väldigt krångligt om du blandar in a-,b-,c-,d- och e-färdigheter när det redan finns något som heter A- resp B-färdigheter.

(Andra typiska B-färdigheter är "sjunga", "spela instrument", "smide" och liknande)

Personligen gillar jag Whitewolfs system bäst. De har BARA B-färdigheter, och i boken så står det alltså precis vad man kan och inte kan för varje färdighetsvärde under normala förutsättningar. Sedan har man en möjlighet att slå på sina B-färdigheter ändå, om man skulle hamna i en exeptionell situation.

Alltså, tänk dig att du spelar med en narr som har Gyckelkonster:2. Då kan du läsa i regelboken att 2 i den färdigheten betyder att "du kan jonglera med fem bollar eller tre mycket olika föremål, och du kan cyckla enhjuling samt göra baklängesvolter." Okej, då vet du ungefär hur duktig du är under normala omständigheter och kan alltså underhålla en vanlig bonde-publik med dina konster utan att slå några tärningar. När du däremot möter den Svarta Baronessan som kräver att få se ett dödsföraktande trix om du ska få behålla ditt huvud, då är det dags att plocka fram plastbitarna och slå för att se hur det går.

Det smarta med det här systemet är att det börjar i rätt ände. En vanlig människa vet ju ungefär vad han klarar under normala omständigheter, men han kan ju inte räkna ut sannolikhetskalkyler för huruvida han klarar specifika uppgifter när mycket står på spel. En läkarstuderande vet ju ungefär hur långt han har kommit i sin utbildning, men han har ju ingen koll på hur svåra praktiska uppgifter han kan företa sig under stress innan risken för misslyckande blir nästintill total. Det är däremot mycket enkelt med vanliga procentfärdigheter.

Tyvärr är Storytellersystemet rätt skabbigt när det gäller att slå dessa färdighetsslag (man måste sälja sin morsas njure för att ha råd med alla T10:or som används i ett vanligt slag) men ambitionen är helt rätt och bidrar med en realism och trovärdighet som effektivt hjälper en att se bortom alla siffror i spelet och komma i kontakt med rollpersonens riktiga personlighet. Nu upplever man ju situationerna precis som rollpersonen själv gör, inte från ovan, på en fjärran analytisk platform, med en massa kalkyler och variablar som omdet vore ett strategiskt datorspel.

/Rising

Rickard

Urverk speldesign
Re:

DoD Samurai hade faktiskt just den indelningen.. Precis som i DoD så hette det B-färdigheter men istället för B1, B2, B3 osv. så hette nivåerna A, B, C, D ø E..

"är detta en bra metod ooch vad ska man kalla det?"
Lite snodd, men vad gör det? Man kanske kan kalla dessa specialfärdigheter för Nivåfärdigheter eller Stegfärdigheter eller...? Äsch.. Inga bra förslag så glöm det..

"Kan du mån sida där man hittar d?"
Inte direkt en sida, men jag har alla färdigheter till mitt omgjorda DoD på nätet.. Nämligen <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/Fardighetsgrupper_alla.rtf>här</A> (drygt 80 kb bara för att det är .rtf (50 kb med .doc)). Högerklicka och ta "Spara som" för att inte öppna i det här fönstret..
Not: Konstigt nog ligger min sida nere, men spara länken och försök om någon dag eller två.

~Söka efter färdigheter på (rollspelsmakar)forumet tror [color:448800]Han</font color=448800> också kan ge en del