Nekromanti A Game of Thrones

Storuggla

Champion
Ett rollspel hade jag nog glott stenhårt på, men som kortspel... FLOPP!

Storuggla, dissar

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag får nog också säga flopp. De få bilder som jag såg verkar inte tyda på någon storsatsning heller för den delen. Det verkar som alla och deras mostrar ska ge ut sitt eget samlarkortspel nu för tiden.

Balderk

Swashbuckler
Känner en som spelar det... Han tycker det är bra... Men han är iofs helt såld på kortspel, och älskar böckerna... Så det är väl förståeligt... Nu har jag inte läst böckerna, men jag måste nog säga flopp också... det kan nog jämföras med WoT kortspelet, som inte gick sådär jättebra precis... Det här lär nog gå sämre, eller på sin höjd lika bra...

/Jonas-tror att man måste vara en riktig fan av böckerna och kortspel för att gilla det

walium

Ganska töntig, faktiskt
"det kan nog jämföras med WoT kortspelet, som inte gick sådär jättebra precis.."

Det har jag faktiskt aldrig hört talas om fastän jag har de flesta andra WoT relaterade prylar. Jag kan tillägga att WoT-rollspelet inet heller är någonting att hänga i julgranen
( möjligtvis på den risiga sidan som man altid brukar vända in mot väggen, men inte någon annanstans )

"Känner en som spelar det... Han tycker det är bra... Men han är iofs helt såld på kortspel, och älskar böckerna... "

Har du någon aning om ungefär hur det fungerar?

Storuggla

Champion
Hur kortspel spelas

Har du någon aning om ungefär hur det fungerar?

Du köper en hiskelig massa kort, får ett snortunnt häfte med obegripliga regler som behöver en errata (finns att ladda ner och trycka ut). Sedan får du två stycken "Super Extra Rare" kort som ingen annan får såvida de inte köper starter-kortleken då alltså.
Sedan kan du i teorin spela mot dina vänner, men eftersom du inte har så många "Snorsällsynt Rare" kort som dessutom är signerade av Robin D Laws så får du pisk varje gång.
Detta gör antingen att du ger upp och tar och börjar måla Warhammergubbar i stället eller så köper du ett s.k. "Boosterpack" som innehåller nio snuskigt vanliga kort och ett kort som är "So Rare It's Not In Print!-Rare" (det har bara tryckts i en million exemplar) vilket möjliggör att du äntligen kan spöa den där Fet-Olle (han som förresten snodde dina tennsoldater när ni var sju år gamla, taskmört som han är) i kortspelet.
Men nä... Fet-Olle köper ju också den boostern! :gremshocked:
Men... då köper du nästa booster, och den efter den, och efter den och... Och så vidare och så vidare ad nauseum.

Eller så tjackar du Chez Geek i stället. Det är ett bra lir.

Storuggla, fick råfett med Slack

Balderk

Swashbuckler
WoT rollspelet

Nja, jag har faktiskt spelat det och tyckte det var helt okej. Men då hade jag just börjat läsa böckerna och vi var inne i en d20 period i vårt rollspelande, vi spelade inget annat!
Så om jag skulle spela det idag vet jag inte. Jag skulle nog dessutom ha svårt att acceptera alla skillnader från böckerna. När vi spelade var f ö två av rollpersonerna Aiel! Vid tidpunkten tänkte jag inget på det då jag just börjat med första boken, men nu stör jag mig på det. Man borde inte kunna spela det, eller iallafall inte kunna blanda dem med andra nationer.

/Jonas, har lätt att störa sig på detaljer.. vår ogier var förövrigt rätt så stridsglad, men det var 100% dåligt rollspelande.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: WoT rollspelet

Vår spelgrupp gick ifrån Eon till WoT och det kändes som ett klart nedköp. Reglerna var bristfälliga och det kändes som om det var en halvhjärtad satsning ifrån WotC:s sida. Äventyrskampanjen till rollspelet var dessutom väldigt ojämn. Delar var mycket bra medan andra delar kändes som de lika gärna hade kunnat vara skrivna för D&D 3:e.

Balderk

Swashbuckler

Jävlar! Jag fick värsta dej vun om att jag diskuterat det här med dig förut! kan ha varit nån annan också... Den personen tyckte iaf kampanjen var bra... hmm man kanske skulle söka på WoT rollspelet... *söker*... jo HÄR ser man, jag trodde väl det... Vid den här tiden hade du bara köpt kampanjen och tyckte att kopplingen mellan böckerna var bra. Var den det? vad var dåligt och vad var bra, med kampanjen och spelet? Var det efter ett tag som spelet började kännas som ett nedköp eller? :gremwink:

/Jonas, nyfiken i en strut

walium

Ganska töntig, faktiskt

Jag är en stor fan av böckerna och vid en hastig genomblick verkade reglerna helt okej. Regelboken är väldigt vackert utformad och illustrerad. Äventyrskampanjen följde samma linje och gav ett påkostat och stabilt första intryck. Det är först vid längre spel som man upptäcker de stora bristerna jämfört med till exempel Eon. Det finns inte alls lika mycket valmöjligheter i WoT. Jag fick improvisera hur mycket som helst när rollpersonerna gång på gång hittade luckor i reglerna. Själva grundtanken bakom kampanjen är god, men problemet är att det har funnits allt för många författare som inte varit särskilt samspelta. Dessutom har de skrivit äventyret på samma sätt som om det vore ett äventyr till D&D 3:e trots att WoT är mer nedtonat och jordnära. De strider som fanns med var synnerligen svåra trots att spelarna hade rollpersoner som var några nivåer högre än de egentligen skulle vara.

Kort sagt är systemet för simpelt och inkomplett. Särskilt om man är van vid rollspel som Eon.

Balderk

Swashbuckler

Jo jag kan förstå att det är en stor skillnad mot EON... När vi spelade det hade vi ju spelat d20 mycket förrut, och alltså var vi vana vid reglerna. Under den perioden spelade vi nästan bara d20 spel och då D&D3e mest av alla. Vi höll ju inte heller på mer än kanske åtta till tio spelomgångar med WoT heller, inget längre spel alltså, det slutade med att en i gruppen hade varit mörkvän hela tiden och döda resten av gruppen, med hjälp av en Aiel han hade förslavat på något sätt.

Och allt är ju inte som det ser ut att vara vi första anblicken :gremooo:

/Jonas, spooky