Nekromanti A Scanner Darkly

Organ

Out of time, out of mind
Philip K Dicks roman "A Scanner Darkly" har blivit filmatiserad på ett lite underligt, halvanimerat sätt. Är det någon som sett den? Är den bra?

/Anders

Olle Linge

Snigel
Hade min hemsida varit uppe hade jag kunnat länka till recensionen. Jag tycker att boken är en av Philip K. Dicks bästa och han är en av mina favoritförfattare, så det säger väl en del. Det säger ännu mer om filmen, eftersom jag tycker att den i alla fall på vissa punkter är bättre än boken. Det är inte bara en bra film, utan det är dessutom en bra filmatisering som ligger väldigt nära romanen, både vad gäller handling och stämning. Dessa två saker har gjort att det är en av mina favoritfilmer, kanske inte med på en topplista över de tio bästa, men rätt nära.

Olle Linge

Snigel
Nitpick

Filmen är förresten inte animerad alls, den är filmad och sedan tecknad ovanpå det, precis som Waking Life av samma regissör. Det är alltså människor som gjort att det ser ut som det gör, inte filter i något bildbehandlingsprogram som många verkar tro.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Japp, har både sett och läst A Scanner Darkly. Även om jag gillade boken måste jag erkänna att jag var mer imponerad av filmen. Att få Keanu Reeves att inte förstöra en film imponerar i alla fall på mig (men det krävs väl att han är tecknad... :gremgrin: ). Det är en skönt visualiserad version av en ganska tokig bok och det enda i animationsväg som inte känns riktigt klockrent är scramble suits, men det är kanske meningen att de ska se ut som de gör (som uppblåsbara dockor).

Så ja, den är riktigt bra och klart sevärd.

Big Marco

Läskig
Den är välgjord och rätt tråkig. Seg och långsam. Droger och indentitetsdravel utan någon verklig poäng.

Boboliwsy

Warrior
Medhåll [ANT]

Ganska tråkig och seg, men som sagt var välgjord och jag gillar den udda stilen med tecknat ovanpå.. tror jag. Jag gav den betyget 3 av 5 på www.filmtipset.se.

//Boboliwsy - gillar filmtipset.se

Arfert

Facit
Filmen är bra och dålig samtidigt, spretig, ett bra misslyckande, typ. Dock värd att se.