Anarchclown
Swashbuckler
Right. Jag sitter och bygger saker till en setting som ska vara en blandning av allt ifrån Turkiet till Indien kulturellt. Som en sidokommentar på titeln kan jag nämna att jag är medveten om att många av sagorna i tusen och en natt från början kommer ifrån Kina, inte Mellanöstern/Indien om jag inte missminner mig, men vi struntar i det just nu för att namnet bara handlar om brand recognition ändå.
Jag vill med flit blanda ihop det för att 1. Det är så folk brukar göra med det väldigt homogena "Europa" i vanligare settings till spelet. Så varför inte göra ett stort mish mash av kulturer här också? Detta är inte min första setting inspirerad av någon av dessa miljöer men jag känner att min fantasi ensam inte alltid är weird nog för att lägga in så mycket fantasyelement som jag tycker att D&D förtjänar. Det finns i D&D lite stöd för att spela tusen och en natt fantasy. Lite monster vars legender kommer ifrån den delen av världen tex.
Spontana exempel är
Genies (och därigenom även genasi)
Rakshasa
Ghouls
Fågel Rock
Gripen har jag för mig härstammar från området också.
Lamia
Om vi lägger till Egypten (som jag är osäker på om jag vill) finns det också
Mumier, sphinxer och några andra critters och fantasyelement som verkligen passar in.
Överlag dock... I en "klassisk" D&D setting så finns det ett helt zoo med spelbara raser och dödningsbara critters. Istället för att göra "typ arabiska hobgoblins" och "typ afghanska drakar" så vore det roligt med lite unikare inslag. Dessa behöver inte vara ifrån faktisk mytologi ifrån området eftersom jag ändå tänker fila bort serienumren. Andra detaljer som passar in uppskattas också. Unika affärer, personer, monster, kulturer med mera.
Alla förslag är välkomna och kommer att användas i den mån jag kan i en långsamt spelad kampanj. Om någon har flera frågor om vad jag bygger går det också bra att ställa frågor. Här till två exempel på grejer jag har hittat på eller teleporterat in ifrån andra settings.
1. Det finns tre systrar som är bundna till Shadowfel. De är de tre häxorna och de är bundna till mörkermagi och har warlocks bundna till sig. Dessa warlocks är kända för att de har papper de kan skriva förbannelser på som de sedan kan rikta mot någon framför dem. Dessa papper går att köpa även för andra användare och således finns det gott om unika förbannelser i settingen. Man kan också röka upp papprena för att se hallisar och bli typ "hög". Detta är en av få "droger" som funkar på Yuan-ti för att det inte är en gift utan en hex som avtar efter några timmar.
2. Det finns en plats som har någon slags vag inspiration av typ en grekisk ö som är en enklav med fyrverkerier, grekisk eld och gnomer. Denna exporterar papper, färg och krut till den här staden. De har också en sorts drog som heter en raket, som är en snabbrinnande cigarr som skjuter ner rök och pulver typ i lungorna och halsen på användaren och gör denne jättehypad och berusad ett tag. De skyddas av ett specifikt garde av legosoldater som har rör som de skjuter fyrverkeriraketer i kulörta färger ur på sina fiender och de har också ibland raketer som hjälper dem att hoppa och springa fort. Om detta låter orealistiskt, betänk att det finns alkemi och magi i världen. Människorna i denna enklav har bosatt sig i ett ghetto som patrulleras av dessa raketgardister och härifrån säljer de sina varor, ibland i hemlighet då sprängämnen och droger inte nödvändigtvis är superpoppis med alla.
Om någon läser detta och känner sig inspirerad. Skriv här och låt det märkliga flöda.
Jag vill med flit blanda ihop det för att 1. Det är så folk brukar göra med det väldigt homogena "Europa" i vanligare settings till spelet. Så varför inte göra ett stort mish mash av kulturer här också? Detta är inte min första setting inspirerad av någon av dessa miljöer men jag känner att min fantasi ensam inte alltid är weird nog för att lägga in så mycket fantasyelement som jag tycker att D&D förtjänar. Det finns i D&D lite stöd för att spela tusen och en natt fantasy. Lite monster vars legender kommer ifrån den delen av världen tex.
Spontana exempel är
Genies (och därigenom även genasi)
Rakshasa
Ghouls
Fågel Rock
Gripen har jag för mig härstammar från området också.
Lamia
Om vi lägger till Egypten (som jag är osäker på om jag vill) finns det också
Mumier, sphinxer och några andra critters och fantasyelement som verkligen passar in.
Överlag dock... I en "klassisk" D&D setting så finns det ett helt zoo med spelbara raser och dödningsbara critters. Istället för att göra "typ arabiska hobgoblins" och "typ afghanska drakar" så vore det roligt med lite unikare inslag. Dessa behöver inte vara ifrån faktisk mytologi ifrån området eftersom jag ändå tänker fila bort serienumren. Andra detaljer som passar in uppskattas också. Unika affärer, personer, monster, kulturer med mera.
Alla förslag är välkomna och kommer att användas i den mån jag kan i en långsamt spelad kampanj. Om någon har flera frågor om vad jag bygger går det också bra att ställa frågor. Här till två exempel på grejer jag har hittat på eller teleporterat in ifrån andra settings.
1. Det finns tre systrar som är bundna till Shadowfel. De är de tre häxorna och de är bundna till mörkermagi och har warlocks bundna till sig. Dessa warlocks är kända för att de har papper de kan skriva förbannelser på som de sedan kan rikta mot någon framför dem. Dessa papper går att köpa även för andra användare och således finns det gott om unika förbannelser i settingen. Man kan också röka upp papprena för att se hallisar och bli typ "hög". Detta är en av få "droger" som funkar på Yuan-ti för att det inte är en gift utan en hex som avtar efter några timmar.
2. Det finns en plats som har någon slags vag inspiration av typ en grekisk ö som är en enklav med fyrverkerier, grekisk eld och gnomer. Denna exporterar papper, färg och krut till den här staden. De har också en sorts drog som heter en raket, som är en snabbrinnande cigarr som skjuter ner rök och pulver typ i lungorna och halsen på användaren och gör denne jättehypad och berusad ett tag. De skyddas av ett specifikt garde av legosoldater som har rör som de skjuter fyrverkeriraketer i kulörta färger ur på sina fiender och de har också ibland raketer som hjälper dem att hoppa och springa fort. Om detta låter orealistiskt, betänk att det finns alkemi och magi i världen. Människorna i denna enklav har bosatt sig i ett ghetto som patrulleras av dessa raketgardister och härifrån säljer de sina varor, ibland i hemlighet då sprängämnen och droger inte nödvändigtvis är superpoppis med alla.
Om någon läser detta och känner sig inspirerad. Skriv här och låt det märkliga flöda.