'Japanerds' - en studie
"Jag förstår inte överhuvudtaget vad folk finner i något Japan-tillverkat."
När det gäller film (både anime och 'vanlig', otecknad), manga, kläder, musik, TV-spel och japanska flickor (!) och allt annat japanskt, som en massa personer även i min omgivning är besatta av, så har jag genom mina egna observationer kommit fram till att det finns åtminstone tre orsaker, i kombination med varandra eller ensamma, som gör att folk blir mer eller mindre högljudda 'japanerds':
1) Det är mer troligt att bra 'grejor' av ovanstående kommer enda hit till sverige än dåliga eller ens medelmåttiga grejor. Alltså verkar det som att allt japanskt är bra medan mängden skit och bra grejor i själva verket är ungefär lika stort där som här eller i resten av världen.
2) Det är extremt coolt att vara
alternativ,
annorlunda och
speciell (kolla bara på saker som
Helgon.Net) och liksom skilja sig så extremt mycket som möjligt från mainstreamen eftersom man har fått en insikt om vad som
egentligen är bra medan resten inte har det, de oupplysta, snäva tråkmånsarna. Eftersom det faktiskt är relativt nytt med japanska prylar i sverige och således inte ännu mainstream som 'vanligt', tråkigt folk kan syssla med, så är det alltså asballt att syssla med det. Ja, alternativt är vad det är.
3) Japanerna tänker lite annorlunda än oss och det märks ganska tydligt i deras underhållning. Det ger lite variation mot vanligt västerländskt tänkade helt enkelt.
Jag är ingen stor fan av japan och dess produkter. Av anime är det endast två serier jag sett som varit bra (varav en var svinigt bra, första OVAn till Rurouni Kenshin som utspelar sig innan de omåttligt överskattade och usla TV-serien) av ett tiotal samt ett femtal filmer. Av vanliga otecknade filmer har jag dock nästan bara sett bra men då har jag aktivt hållit mig undan från allt som gett minsta antydning på att vara dåligt. Så, jag är fullkomligt övertygad på att mängden bra saker i japan är lika stor som exempelvis här i västvärlden.