"Talar ut"
Jag förstår inte överhuvudtaget vad folk finner i något Japan-tillverkat.
Betyder det att du vill ha en förklaring? Äh, jag skriver en iallafall, fast detta har jag redan skrivit i vrållådan förstås.. Nåja.
Precis som andra skribenter har sagt så gäller "90% är skit"-regeln för anime också, men det spelar egentligen ingen roll när man diskuterar åsikter om anime som spridits ända hit.
Och visst är det skillnad på "anime" och "anime", anime betyder animerat, och det är ju skillnad på.. öh.. Aeon Fluxx och Snövit, som också är tecknade.
Men jag får erkänna att det ändå finns något sammanbindande - Jag är en person som gillar att kolla på "anime", det märks eftersom jag orienterar mig mer från det området än från området "film" överhuvudtaget.
Det som jag då gillar är tekniken. Pseudobudskap och tanke på kanske någon nivå i stil med Matrix och Star Wars, men samtidigt en väldig enkelhet, ja nästan barnslighet i berättandet. Det känns lite självdistanserat.
Men ja, den anime som man generellt tittar på är nog lite barnsligt. Min favoritserie till exempel, Trigun, har ju en massa fåniga skämt, osv.. Ibland så blir det lite onödigt mycket, till exempel i Escaflowne (Fast det är barnsagostuk snarare än skämten som gör det där -Nej, Escaflowne är inte för barn, men vissa saker kan man koppla till det.), men det är ju inget jag stör mig på.
Du har nog rätt i att slå ihop Japankultur, för att ungefär samma sak tycker jag om de japanska datorspel jag gillar.
Och jag gillar inte anime av samma anledning som folk ogillar det.. Men samtidigt så tänker jag inte säga "man måste sätta sig in i det, och dess djup", eftersom jag vet att det gör man ju naturligt ifall man nu är synkad med anime från början, det vill säga det funkar för en.
Jag antar att poängen var att jag tror att det är inte så mycket enstaka saker och detaljer som man kan argumentera för eller emot, utan en grundläggande inställning som behöver vara på samma plan som kulturen. Så är det väl med all kultur? (Jag mäter kulturkvalitet efter hur väl synkat det är med upplevaren - Den Djupa filmen kanske ger någon något, men för den som har lärt sig mer av Matrix så är Matrix bättre.)