Nekromanti Absoluta karaktärsdrag

rjonas

Hero
Vill ha hjälp med absoluta karaktärsdrag som skulle funka i klassiskt fantasy-lir. Tanken är att varje rollfigur har ett par tre av dessa. Karaktärsdragen är absoluta och därför inte möjliga att kompromissa med. Om två karaktärsdrag hamnar på kollisionskurs får man ändra på omständigheterna förr än man får göra avkall på ett absolut karaktärsdrag.

Jag hittar på tre stycken så får vi se sen om ni fattar galoppen:

* Missförstår alltid ledtrådar.

* Öppnar alltid stängda dörrar.

* Delar alltid skatten lika.

Överkurs: Fundera över karaktärsdrag spridda i gruppen som skapar ett fruitful void.

solvebring

Superhero
Tror det kan bli svårt att spela med kompromisslösa karaktärsdrag, men det är bara en tanke.

* Måste alltid helga och begrava sina fällda motståndare.

* Dricker all alkoholhaltig dryck inom räckhåll.

* Måste alltid hämnas minsta oförrätt.

* Besvarar alltid frågor med motfrågor.

* Skänker alltid sina pengar till bättre behövande.

* Måste alltid ha sista ordet.

... Har jag fattat galoppen?

rjonas

Hero
solvebring said:
Tror det kan bli svårt att spela med kompromisslösa karaktärsdrag, men det är bara en tanke.

* Måste alltid helga och begrava sina fällda motståndare.

* Dricker all alkoholhaltig dryck inom räckhåll.

* Måste alltid hämnas minsta oförrätt.

* Besvarar alltid frågor med motfrågor.

* Skänker alltid sina pengar till bättre behövande.

* Måste alltid ha sista ordet.

... Har jag fattat galoppen?
I stort sett har du hajjat. De ska helst vara lite extroverta. Att späka sig själv är lite för introvert.

Jag fick idén av att läsa Rollspel med subtil regelpåverkan och se på Cougar Town. Den blonda bruden är trög och tycks alltid ha fel. När hon ska avgöra vad vinet smakar svarar hon rätt. Men, visar det sig, hon råkar bara tugga ett tuggummi med samma smak som vinet. (Kanel).

Det illustrerar också styrkan med absoluta karaktärsdrag. De ruckas inte, men omständigheterna kan ruckas. Man måste beskriva runt dem.

Egentligen är det bara en förlängning av hjältens (med stort H) egenskaper i klassiska filmer. -Hjälten vinner alltid. Det roliga är att man kan applicera principen även på birollerna.

I ett äventyrarparty bör man ha karaktärsdrag som påverkar skeenden som ofta dyker upp under äventyrande. Det svåra ligger alltså i att hitta på karaktärsdrag som står pall i spel.

solvebring

Superhero
Låter helt klart intressant. Låter dessutom som du har en plan för den faktiska funktionen, vilket kan underlätta det hela.

Ska bli roligt att följa utveckligen av den här tråden. Vore roligt med lite iakttagelser av detta från spelbordet också, senare.

rjonas

Hero
Ta till exempel rollfigurerna Adrup och Cedrup. Adrup delar alltid skatten lika. Cedrup får alltid sista ordet. Framför dem ligger 13 guldmynt. -Vad händer?

T ex: Adrup delar upp skatten 6+6 gm. -Hm. Kvar ligger ett guldmynt. Cedrup tar upp och sväljer det.

solvebring

Superhero
rjonas said:
Ta till exempel rollfigurerna Adrup och Cedrup. Adrup delar alltid skatten lika. Cedrup får alltid sista ordet. Framför dem ligger 13 guldmynt. -Vad händer?

T ex: Adrup delar upp skatten 6+6 gm. -Hm. Kvar ligger ett guldmynt. Cedrup tar upp och sväljer det.
Hahaha! Hur älskvärt som helst. Det här vill jag helt klart se mer av nu. Kan uppstå en hel del intressanta dilemman.

rjonas

Hero
Den som löser knuten vinner XP för bådas karaktärsdrag. -Kanske.

solvebring

Superhero
Partystyrt rollspel?

Låter som du har något intressant på G. Du kanske skulle kunna bygga ett rollspel som bygger på partyt mer än vad partyt egentligen utför?

En kille jag börjat spela med, en nybörjare som grubblar mycket, började knåpa på ett system för samarbete. Det handlar om att samarbeta och att överleva genom det.

Efter att jag visat honom lite Wick-videos började vi prata om man kanske kunde bygga allting på relationerna inom gruppen. Man bygger relationskartor. Varje relation har en uppsättning färdigheter och FV:t i det är ett sammanlagtvärde av statusen i relationen.

Till exempel det att om du och jag har en god relation och statusen God är +1 så har vi +1 för mig och +1 för dig. Om vi båda sedan har färdigheten Mekanik då vi ska bygga en motorcykel får vi ännu +2, +1 för mig och +1 för dig. Har bara en färdigheten blir det bara +1. Nå, totalt har vi +4 på slaget när vi utför något tillsammans (inom Mekanik). Får vi hjälp av en tredje som någon av oss har dålig relation med dras det bort som en minusmodifikation. Kort och gott, man tar relationsstatusen för alla inblandade, lägger ihop den med färdigheten i fråga. I slutet dras alla minus av. Sedan slår man...

Nu var det bara ett förslag ifrån mig rent spontant, eftersom han ville bygga allt på samarbete och är ganska tradig i sin inställning. ... Jag vet inte. Det kanske kan fungera. Lite trögt att räkna ut, men man kanske kan göra det smidigare. En grundtanke iaf.

Man kanske skulle kunna ta dina karaktärsdrag och göra något liknande med dem, för att se hur gruppen som grupp lyckas komma över olika hinder, eller vad som händer i deras konflikter eller något liknande?

... Sorry, nu svävade jag ut en aning. :gremsmile:

rjonas

Hero
Re: Partystyrt rollspel?

Tror din grubblande vän är något på spåret. Jag tycker det är spännande med att göra gruppen till något starkare än summan av delarna - som jänkarna säger.

Fler förslag? Ni har nog redan haft flera kompromisslösa karaktärsdrag i era spelgrupper som överlevt tidens tand. Alldeles utan att de var nedskrivna. Jag pratar nu om spelares egenheter. Låt höra!

solvebring

Superhero

Tror din grubblande vän är något på spåret. Jag tycker det är spännande med att göra gruppen till något starkare än summan av delarna - som jänkarna säger.
Yeah, att bygga på gruppen är skoj. Tror det där systemet/konceptet jag lade fram ovan som jag också lade fram för honom kan vara något - om man gör det smidigare och mer strukturerat.

solvebring

Superhero

* Fruktar det motsatta könet

* Vågar inte tala öppet i grupp

* Måste alltid stila för det motsatta könet

* Måste alltid tränga sig längst fram/längst bak

* Måste alltid tycka tvärtemot alla andra

* Gör aldrig någonting i onödan

* Utgår alltid från sin gudatro

* Måste alltid påpeka andras misstag

* Kan inte ljuga

* Ljuger alltid vid svar på frågor

* Lämnar alltid andra i sticket vid fara

* Strider alltid till sista blodsdroppen

* Säger alltid vad han/hon tänker

...

Rickard

Urverk speldesign
  • Barmhärtighet. Få 1 Erfarenhet när du hjälper någon annan.
  • Bedragare. Få 1 Erfarenhet när du ljuger för att skydda din riktiga identitet.
  • Den starkes rätt. Få 1 Erfarenhet när du trycker ner någon med ord eller våld.
  • Grubblande. Få 1 Erfarenhet när du löser en uppgift med hjärnan.
  • Förförisk. Få 1 Erfarenhet när du delar sänghalmen med någon.
  • Girighet. Få 1 Erfarenhet när du utför handlingar för att få pengar.
  • Hämndlysten. Få 1 Erfarenhet när du får upprättelse för ett ofog.
  • Ledargestalt. Få 1 Erfarenhet när du beordrar gruppen.
  • Lustigkurre. Få 1 Erfarenhet när du spelar någon du inte känner ett spratt.
  • Naturvän. Få 1 Erfarenhet när du hindrar moder jord från att exploateras.
  • Nyfikenhet. Få 1 Erfarenhet när du finner en hemlighet om andra.
  • Ridderlighet. Få 1 Erfarenhet när du följer riddaridealen barmhärtighet, höviskhet, rättvisa, sportslighet och ärlighet.
  • Räddhare. Få 1 Erfarenhet när du flyr undan en konflikt.
  • Självgod. Få 1 Erfarenhet när du framhäver dig själv inför okända.
  • Stridsära. Få 1 Erfarenhet när du strider.
  • Upprorsmakare. Få 1 Erfarenhet när du hetsar andra till att ta upp en kamp.
  • Våghals. Få 1 Erfarenhet när du slänger dig ut i faror.
  • Brottsling. Får en erfarenhet när bryter mot lagar.
  • Den starkes rätt. Får en erfarenhet när du trycker ned någon med ord eller våld.
  • Hemlighetsfull. Får en erfarenhet när du ljuger eller undanhåller hemligheter för en okänd.
  • Ilsken. Får en erfarenhet när din karaktär lyckas skälla ut någon efter noter.
  • Jedi. Får en erfarenhet när du är hederlig, god eller uppträder modigt och rätt.
  • Lillebror. Får en erfarenhet när du får ”vara med”.
  • Lärare. Får en erfarenhet när du försöker lära någon.
  • Mentor. Får en erfarenhet när du stöttar någon känslomässigt eller mentalt.
  • Rodian. Får en erfarenhet när din karaktär förolämpar en okänd.
  • Ryktesstartare. Får en erfarenhet när du sprider rykten.
  • Skräckinjagande. Får en erfarenhet när du skrämmer eller hotar okända.
  • Snutbete. Får en erfarenhet när du ”åker fast” och tar dig därifrån.
  • Sprängglad. Får en erfarenhet när du spränger något i fordonstorlek eller större.
  • Upprorsmakare. Får en erfarenhet när du hetsar folk till strid.
  • Wookie. Får en erfarenhet när du tar en kritisk skada

Doomhamster

Swordsman

solvebring said:
Till exempel det att om du och jag har en god relation och statusen God är +1 så har vi +1 för mig och +1 för dig. Om vi båda sedan har färdigheten Mekanik då vi ska bygga en motorcykel får vi ännu +2, +1 för mig och +1 för dig. Har bara en färdigheten blir det bara +1. Nå, totalt har vi +4 på slaget när vi utför något tillsammans (inom Mekanik). Får vi hjälp av en tredje som någon av oss har dålig relation med dras det bort som en minusmodifikation. Kort och gott, man tar relationsstatusen för alla inblandade, lägger ihop den med färdigheten i fråga. I slutet dras alla minus av. Sedan slår man...
Efter att ha jobbat på labb i 6 år tycker jag att det här verkar ganska realistiskt :gremgrin: Finns inget värre än att behöva försöka samarbeta med nån som inte kan skilja på prestigespel och jobb.

Säg till din polare att skriva upp sig på wrnu vet jag!

solvebring

Superhero

TheSod said:
solvebring said:
Efter att ha jobbat på labb i 6 år tycker jag att det här verkar ganska realistiskt :gremgrin: Finns inget värre än att behöva försöka samarbeta med nån som inte kan skilja på prestigespel och jobb.

Säg till din polare att skriva upp sig på wrnu vet jag!
There's no need. :gremwink: Systemet i fråga ovan är faktiskt "mitt". Som jag sade ovan var det där mitt spontana förslag till honom när han funderade över ett spel om samarbete.

rjonas

Hero
  • Barmhärtighet. Få 1 Erfarenhet när du hjälper någon annan.
  • Bedragare. Få 1 Erfarenhet när du ljuger för att skydda din riktiga identitet.
  • Den starkes rätt. Få 1 Erfarenhet när du trycker ner någon med ord eller våld.
  • Grubblande. Få 1 Erfarenhet när du löser en uppgift med hjärnan.
  • Förförisk. Få 1 Erfarenhet när du delar sänghalmen med någon.
  • Girighet. Få 1 Erfarenhet när du utför handlingar för att få pengar.
  • Hämndlysten. Få 1 Erfarenhet när du får upprättelse för ett ofog.
  • Ledargestalt. Få 1 Erfarenhet när du beordrar gruppen.
  • Lustigkurre. Få 1 Erfarenhet när du spelar någon du inte känner ett spratt.
  • Naturvän. Få 1 Erfarenhet när du hindrar moder jord från att exploateras.
  • Nyfikenhet. Få 1 Erfarenhet när du finner en hemlighet om andra.
  • Ridderlighet. Få 1 Erfarenhet när du följer riddaridealen barmhärtighet, höviskhet, rättvisa, sportslighet och ärlighet.
  • Räddhare. Få 1 Erfarenhet när du flyr undan en konflikt.
  • Självgod. Få 1 Erfarenhet när du framhäver dig själv inför okända.
  • Stridsära. Få 1 Erfarenhet när du strider.
  • Upprorsmakare. Få 1 Erfarenhet när du hetsar andra till att ta upp en kamp.
  • Våghals. Få 1 Erfarenhet när du slänger dig ut i faror.
  • Brottsling. Får en erfarenhet när bryter mot lagar.
  • Den starkes rätt. Får en erfarenhet när du trycker ned någon med ord eller våld.
  • Hemlighetsfull. Får en erfarenhet när du ljuger eller undanhåller hemligheter för en okänd.
  • Ilsken. Får en erfarenhet när din karaktär lyckas skälla ut någon efter noter.
  • Jedi. Får en erfarenhet när du är hederlig, god eller uppträder modigt och rätt.
  • Lillebror. Får en erfarenhet när du får ”vara med”.
  • Lärare. Får en erfarenhet när du försöker lära någon.
  • Mentor. Får en erfarenhet när du stöttar någon känslomässigt eller mentalt.
  • Rodian. Får en erfarenhet när din karaktär förolämpar en okänd.
  • Ryktesstartare. Får en erfarenhet när du sprider rykten.
  • Skräckinjagande. Får en erfarenhet när du skrämmer eller hotar okända.
  • Snutbete. Får en erfarenhet när du ”åker fast” och tar dig därifrån.
  • Sprängglad. Får en erfarenhet när du spränger något i fordonstorlek eller större.
  • Upprorsmakare. Får en erfarenhet när du hetsar folk till strid.
  • Wookie. Får en erfarenhet när du tar en kritisk skada

rjonas

Hero

Solves idéer med mina skriva-på-näsankommentarer:

* Fruktar det motsatta könet
Stressas av motsatta könet. Vi vill inte att draget ska leda till att man undviker situationer.

* Vågar inte tala öppet i grupp
Nope. Alla ska tala inför gruppen.

* Måste alltid stila för det motsatta könet
Urhjort.

* Måste alltid tränga sig längst fram/längst bak
Kan funka.

* Måste alltid tycka tvärtemot alla andra
Absolut. Med emfas på tycka.

* Gör aldrig någonting i onödan
Aktiva drag är bättre.

* Utgår alltid från sin gudatro
Bjällerälg