Nekromanti Abstrakt betalsystem?

Cugel

Veteran
Jag slutputsar just på ett enkelt 2T6-system för gammalt hederligt fantasyrollspel. Jag försöker inte vara nyskapande. Det är de vanliga grundegenskaperna med tillhörande, hyfsat breda, färdigheter. Konfliktlösningen liknar spel som PW och PDQ.
Myntsystem och utrustningslistor hade jag egentligen tänkt sno från något annat spel, men så slog mig tanken på ett abstrakt betalsystem.
Jag tänker mig något i stil med skadesystemet i Stjärnornas krig och Paranoia. Alltså, ens kontanta medel representeras av ett värde, t.ex: 0 = luspank, 1 = sista slantarna osv. Utgifterna har även de ett värde som "attackerar" ens kassa och troligtvis sänker den ett antal nivåer.
Syftet är delvis att slippa hålla reda på pengar, men även att få spelarna att fokusera på annat än rikedom genom att göra det till något abstrakt.
Känner någon till något liknande, eller helt anorlunda, system som kan vara intressant?
Synpunkter och förslag tas tacksamt emot.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det finns en gammal tråd om ungefär samma ämne. I den tråden föreslog jag ett system som såg ut såhär:

*Man har ett värde i Rikedom. Låt oss säga att det normalt går från 0-5 där 0 är pank och 5 är svinrik.
*Alla föremål har en kostnad på samma skala. Ett paket snabbnudlar kostar 0, en normal bil kostar 3, en fabrik kostar 5.
*Om man vill köpa något som har en kostnad som är lägre än ditt värde i Rikedom är det bara att handla på.
*Om du köper något som har en kostnad som är lika stor som din Rikedom sänks Rikedomen med 1.

Sedan frågade någon hur man skulle hantera tillfälliga inkomster och skatter, och då föreslog jag följande:

*Skatter (inklusive de man hittar i en nystulen börs) har ett värde beroende på hur mycket pengar de innehåller.
*Om du får tag på en skatt med ett lägre värde än ditt värde i Rikedom händer ingenting alls. (Om Bill Gates stjäl min plånbok kommer det inte att göra någon skillnad alls för hans ekonomi.)
*Om man får tag på en skatt med samma värde som ens värde i Rikedom antecknas denna på rollformuläret. Till exempel: Köpmannen Ottriks börs 3. Denna kan användas för att en (1) gång öka ditt värde i rikedom med 1 vid ett köp. Vad är skillnaden mellan detta och att helt enkelt öka värdet i Rikedom med 1? Jo, om man till exempel har Rikedom 3 och hittar Ottriks börs skulle man i och med en höjning till Rikedom 4 kunna köpa saker med kostnad 3 för glatta livet. Nu kan man istället köpa en (1) sak med kostnad 3 eller 4 utan att ens Rikedom sänks. Sedan är börsen förbrukad.
*Om man får tag på en skatt med högre värde än ditt värde i Rikedom ökar din Rikedom till det värdet.
*Levnadsomkostnader skulle med det här systemet betraktas som en kostnad som alla andra (kanske på månadsbasis eller så). Om du har Rikedom 3 kan du leva på en nivå som kostar 2 utan att gå back. Vill du leva lyxigare, på nivå 3 kommer din Rikedom att sjunka. Felet en normal äventyrare gör är att omedelbart höja sin levnadsstandard (dyrare värdshus, vin och horor antagligen) när han hittat lite pengar, så det tar inte lång tid innan Rikedomen sjunker och det är dags att äventyra igen.

/tobias, känner sig patetisk som inte orkar skriva nytt utan citerar gamla inlägg

Genesis

Ni dés ni maître
Burning Wheel har ett abstrakt betalsystem som fungerar på liknande sätt som du beskriver. Jag är inte så insatt, men någon annan här kanske kan förklara det (jag orkade inte igenom regelboken), eller så kan du kolla upp det själv.

Christoffer

It's all pig.
Resources är en egenskap med ett värde, symboliserar inte bara pengar utan möjligheter att kalla in tjänster, ta lån, och lite allt möjligt. Har du ett stort slott med massa mark, har du högt värde, äger du bara en liten stuga har du ett lågt.

Så fort karaktären skall köpa något rullar man tärningarna mot en svårighetsgrad för hur svårt föremålet/tjänsten är att få tag på och dess värde. Misslyckande betyder att du inte hittar det, eller inte har råd, eller så hittar du det men ditt värde taxas, dvs går ner ett steg. Hittar man en stor skatt eller något hamnar det som en buffer över karaktärens resources, dvs du kan ha två tärningar i resources, men två tärningar i guldmynt och drakskatter. Misslyckas man med sitt slag så taxas man från sin buffer först, du måste ta de där sista drakslantarna för att betala allt vin på värdshuset helt enkelt.

I stort ett grymt smidigt system tycker jag, man kan med fördel kodifiera alla svårighetsgrader så man enkelt kan säga "svärdet kostar 10 guldmynt och 5 silvermynt" istället för att säga att det är ett Ob5 Resources test. =)

Arfert

Facit
jag gillar BWs system som redan tagits upp... en enklare variant är att man lånar nåt i stil med Credit Rating i CoC, helt enkelt ett värde man rullar mot... som vilken skill som helst. (sen finns det ju vanliga pengar och priser i CoC också, men de hade egentligen inte behövt finnas).

Wilmer

Hero
Om du är ute efter low fantasy skulle Rustbelts system kunna funka (ett system jag diggar stenhårt). I det spelet är alla fattiga, det är en viktig del av settingen. Om inte ens rollbeskrivning säger att man har råd så har man inte tillräckligt med pengar. Dvs. beskrivs du som en rik köpman så har du råd (inom rimliga gränser) men säger den inget om pengar så har du inte råd med annat än existensminimum. Som jag ser det finns det två saker som är roliga med pengar i rollspel: vara snuskigt rik och använda sina resurser för att äga upp sina problem (bokstavligt talat) eller ha för lite pengar och behöva questa för att få ihop till grejer. Det finns ju en anledning till varför Motgiftet kostar precis lika mycket som bandithövdingens huvud.

Cugel

Veteran
Tackar, ska kolla upp tipsen!
Jag har inte riktigt koll på skillnaden mellan high och low fantasy.
Min värld har lite av "Döende jordenkänsla" (Jack Vance), och RP:na gör bäst i att låta pengarna rulla. Lyckan kommer, lyckan går!

Rickard

Urverk speldesign
Gurgeh said:
Det finns en gammal tråd om ungefär samma ämne. I den tråden föreslog jag ett system som såg ut såhär:

*Man har ett värde i Rikedom. Låt oss säga att det normalt går från 0-5 där 0 är pank och 5 är svinrik.
*Alla föremål har en kostnad på samma skala. Ett paket snabbnudlar kostar 0, en normal bil kostar 3, en fabrik kostar 5.
*Om man vill köpa något som har en kostnad som är lägre än ditt värde i Rikedom är det bara att handla på.
*Om du köper något som har en kostnad som är lika stor som din Rikedom sänks Rikedomen med 1.
Även om du har generaliserat så är det fortfarande ett köpsystem, bara att valutan nu är i Rikedom istället för kronor. Från mina erfarenheter av Västmark som använder ett likadant system, fast för byteshandel, så är det ändå rätt omständligt.

/Han som kan säga att det finns ett Dying earth-rollspel

Rickard

Urverk speldesign
Arfert said:
jag gillar BWs system som redan tagits upp... en enklare variant är att man lånar nåt i stil med Credit Rating i CoC, helt enkelt ett värde man rullar mot... som vilken skill som helst. (sen finns det ju vanliga pengar och priser i CoC också, men de hade egentligen inte behövt finnas).
Jag använder ett liknande system men där mynten kan temporärt höja Credit rating. Med mynt kan man också höja färdigheten, istället för med erfarenhetspoäng.

/Han som har gett subjektiva modifikationer som modifierar Credit rating utifrån hur troligt det är att rollpersonen har föremålet

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Även om du har generaliserat så är det fortfarande ett köpsystem, bara att valutan nu är i Rikedom istället för kronor. Från mina erfarenheter av Västmark som använder ett likadant system, fast för byteshandel, så är det ändå rätt omständligt.
Jag kan inte riktigt se hur det skulle kunna bli omständligt, eftersom man i de flesta fall inte behöver göra något annat än konstatera att rollpersonen antingen har råd eller inte har råd att köpa det han eller hon vill ha. Det är småpillandet när rollpersonen ska köpa stövlar eller en öl som tar tid och är helt onödigt, inte att ändra några siffror när det ska inhandlas en häst, en helrustning eller en båt.

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
Gurgeh said:
Jag kan inte riktigt se hur det skulle kunna bli omständligt, eftersom man i de flesta fall inte behöver göra något annat än konstatera att rollpersonen antingen har råd eller inte har råd att köpa det han eller hon vill ha. Det är småpillandet när rollpersonen ska köpa stövlar eller en öl som tar tid och är helt onödigt, inte att ändra några siffror när det ska inhandlas en häst, en helrustning eller en båt.
Du "måste" ändå kolla vad allting kostar. Minns du inte själv när vi skrattade åt hur peppar kunde bytas mot en gris och en eka i Västmark? Sådant gör att man kan bli osäker på vad som egentligen är Rikedom 1 eller 2. Det är inte småpillandet som är tidskrävande vad gäller utrustningsplockandet, utan att man behöver slå upp det utrustningen. Jag tycker det är pilligt, oavsett om man måste ändra en siffra Rikedomssiffra eller upp till hundra silver. Spela roll, när man ändå måste sudda och skriva dit en annan siffra (såvida man inte har Rikedom längst ut i kanten och använder gem för att markera värdet på Rikedom - men det är en annan historia, så därför använder jag en onödigt lång parantes för att poängtera det).

/Han som egentligen ogillar paranteser (även om de kan vara praktiska)

G

Guest

Guest
Jag ha ett Tillgångs-system i Svärd & Trolldom som jag har konsturerat. Spelet är T6 baserat så det kan kanske vara något för dig.

Alla har 1T Tillgångar från start. För att köpa något måste du slå lika med ett över mot en svårighetsnivå.

Billigt - SN 2
Normaldyrt - SN 6
Dyrt - SN 12
Svindyrt - 24

När man är ute och äventyrar så kan man hitta skatter. Istället för att i detalj beskriva vad skattarna innehåller så bestämmer SL skattens storlek:

Lite Skatt: +2T
Normal Skatt: +3T
Stor Skatt: +4T
Gigantisk Skatt: +5T

Bonusen från skattens storlek appliceras direkt till karaktärens Tillgångar. Man minskar Tillgångar med -1T per spelmöte.

Så fungerar det..

Cugel

Veteran
Jag tackar ödmjukt för all hjälp, men har bestämt mig för använda ett traditionellt myntsystem. Spelvärlden består av små stadsstater och mycket vildmark, så priser kan egentligen variera hur mycket som helst mellan olika områden. D.v.s. rp:na har råd om jag vill det, annars får de lösa det på annat sätt.