Jag slutputsar just på ett enkelt 2T6-system för gammalt hederligt fantasyrollspel. Jag försöker inte vara nyskapande. Det är de vanliga grundegenskaperna med tillhörande, hyfsat breda, färdigheter. Konfliktlösningen liknar spel som PW och PDQ.
Myntsystem och utrustningslistor hade jag egentligen tänkt sno från något annat spel, men så slog mig tanken på ett abstrakt betalsystem.
Jag tänker mig något i stil med skadesystemet i Stjärnornas krig och Paranoia. Alltså, ens kontanta medel representeras av ett värde, t.ex: 0 = luspank, 1 = sista slantarna osv. Utgifterna har även de ett värde som "attackerar" ens kassa och troligtvis sänker den ett antal nivåer.
Syftet är delvis att slippa hålla reda på pengar, men även att få spelarna att fokusera på annat än rikedom genom att göra det till något abstrakt.
Känner någon till något liknande, eller helt anorlunda, system som kan vara intressant?
Synpunkter och förslag tas tacksamt emot.
Myntsystem och utrustningslistor hade jag egentligen tänkt sno från något annat spel, men så slog mig tanken på ett abstrakt betalsystem.
Jag tänker mig något i stil med skadesystemet i Stjärnornas krig och Paranoia. Alltså, ens kontanta medel representeras av ett värde, t.ex: 0 = luspank, 1 = sista slantarna osv. Utgifterna har även de ett värde som "attackerar" ens kassa och troligtvis sänker den ett antal nivåer.
Syftet är delvis att slippa hålla reda på pengar, men även att få spelarna att fokusera på annat än rikedom genom att göra det till något abstrakt.
Känner någon till något liknande, eller helt anorlunda, system som kan vara intressant?
Synpunkter och förslag tas tacksamt emot.