"Jag vill bara ha en ordentlig förklaring till begreppen, vad de symboliserar osv."
Det är enklare än man tror.
Trauma = hur sönderslitet köttet är, och hur viktigt det sönderslitna köttet var.
Smärta = hur ont man har.
Blödningstakt = hur fort man blöder.
Blodförlust = hur mycket blod som har runnit ut.
Exakt vad dessa betyder i form av kubikcentimeter mosat kött gånger mosningskoefficient gånger organviktighet, milliwatt smärtimpulser som strålar in i hjärnan eller liter per minut som läcker ut per kryss är omätbart och ointressant (det finns iofs ett mått på hur mycket ett kryss blodförlust motsvarar, men det ignorerar jag).
Det intressanta är snarare effekten av det. Chockslag på totalt Ob3T6 (ca en fylld rad vardera av Trauma, Smärta och Blodförlust) eller mer börjar bli jobbiga att stå ut med, och man ska inte vara så förbaskat säker på att man står upp. Dödsslag på Ob3T6 (ca en eller två rader vardera på Trauma och Blodförlust) eller mer är direkt livsfarligt! Så ett hugg som ger omkring 10 poäng Trauma, Smärta och Blodförlust (inte så svårt, när man bara får extraskador) är direkt livsfarligt!
Ett tips: läs upp exakt vilka extraskador rollpersonerna får om de får däng. Får de en smäll i nyllet så ryggar de inte tillbaka så mycket om de får åtta poäng Trauma, tolv poäng Smärta och 4 poäng Blödning (dvs enbart resultatet). Däremot kommer de att rygga tillbaka om de får reda på att smällen just drämde till över näsroten och plockade med sig ögat, (T+8, S+12, B+4, enögd), speciellt om chockslaget innebär ca 3 på 5 att de däckar och dödsslaget ca 2 på fem att de dör!
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>