Varför inte sno idén med achievements ("bragder"?) från tv-spelsvärlden och använda den i rollspel?
I en D&D-kampanj kan det finnas bragder av typen "Dödat en fiende med en attack", "klarat ett äventyr utan att slåss", eller "besegrat en drake".
Spelar man Vampire kan det istället vara "Skapat en ny vampyr", "blivit prins i en stad", "svikit en vän för personlig vinning".
Tanken är att det är ett belöningssystem som samtidigt ger tydliga fingervisningar om hur ett spel är tänkt att spela. Alla spelare vet exakt vilka bragder som finns, och när en rollperson genomför en bragd får hon någon form av bonus, eller effekt.
I en D&D-kampanj kan det finnas bragder av typen "Dödat en fiende med en attack", "klarat ett äventyr utan att slåss", eller "besegrat en drake".
Spelar man Vampire kan det istället vara "Skapat en ny vampyr", "blivit prins i en stad", "svikit en vän för personlig vinning".
Tanken är att det är ett belöningssystem som samtidigt ger tydliga fingervisningar om hur ett spel är tänkt att spela. Alla spelare vet exakt vilka bragder som finns, och när en rollperson genomför en bragd får hon någon form av bonus, eller effekt.