Idag fick jag meddelande från en person som ville ha min tillåtelse att göra och släppa en polsk översättning av Rotsystem – jag sade såklart "ja", om inte annat är spelet faktiskt CC-licensierat så folk får göra vad de vill. Men det fick mig att fundera lite på vilka grejer man som spelmakare kan tänkas betrakta som liksom lite extra viktiga/fina att uppnå. Vad är egentligen vår achievements-lista?
Jag tänker inte försöka komma på någon ordning eller några namn på achievements, eller göra nån grafik. Även om min första tanke var att göra det här som typ en Steam-pastisch. Nedanstående är bara några lösa grejer som jag själv tänkt på – antingen som jag lagt märke till och firat lite extra, eller som jag fortfarande vill uppnå framåt.
Jag tänker inte försöka komma på någon ordning eller några namn på achievements, eller göra nån grafik. Även om min första tanke var att göra det här som typ en Steam-pastisch. Nedanstående är bara några lösa grejer som jag själv tänkt på – antingen som jag lagt märke till och firat lite extra, eller som jag fortfarande vill uppnå framåt.
- Första färdiga produkten överhuvudtaget – digitalt, i tryck, whatever. Något som når folks händer.
- Första tryckta boken
- Första boken som står i Science Fiction Bokhandelns bokhyllor
- Första boken som köps in av bibliotek som inte bemannas av släkt och nära vänner
- Någon skriver äventyr/fanfiction/moduler/etc till mitt spel
- Vinna pris i Fenix' läsaromröstning
- Vinna en ENnie eller flera
- Bjudas in att vara med och skriva eller skapa till någon annan, större spelskapares spel
- Få betalt för att vara med och skriva eller skapa till någon annans spel
- Intervjuas i podcast/Fenix
- Intervjuas i mainstream-radio eller TV eller tidning
- Mitt spel spelas i en AP-podd
- Omnämns i podcast/fenix som exempel på något specifikt, men i ett sammanhang som inte direkt handlar om något av mina spel
- Släppa en version av mitt spel (eller min produkt) som översatts till engelska
- Släppa en version som översatts till andra språk än engelska
- …där översättningen gjorts av någon annan (varianter av båda ovanstående)
- Första 100 sålda exemplaren av en produkt (…1000, 10000…)
- Mitt rollspel används som förlaga för tv- eller filmproduktion. Eller serietidning för den delen. Något dyrt.
- Det visar sig att någon utanför min omedelbara vänkrets testat spela mitt spel / faktiskt spelar mitt spel hyfsat regelbundet