Nekromanti Action Move Roleplaying Bakgrundsmusik

Feuflux

omjonasson.se
Vad menar jag med denna för mig rekordlånga ämnesrad?

Musik till rollspel har ju diskuterats flera gånger förut, men (i de trådar jag har följt iaf) då har det varit mer allmänt. Nu är jag ute efter lite mer specifika tips.

Om man ska spela <a href="http://www.atlas-games.com/">Feng Shui</a href> så kommer det att vara väldigt mycket action. Jag vill alltså ha tips på musik som fungerar bra till hand-to-hand-combat (närstrid?) och/eller gunfights (pistolstrider?). Ingen långsam stämningsmusik alltså utan lite mer ös så det blir fart på spelarna.

Ps. Ber om ursäkt för att jag har temporär hjärnkramp och inte kommer på vettiga svenska ord... Ds.

Krille

Lord
FMRDB!

"Musik till rollspel har ju diskuterats flera gånger förut, men (i de trådar jag har följt iaf) då har det varit mer allmänt. Nu är jag ute efter lite mer specifika tips."

Återigen så är Filmmusiksrecensionsdatabasen det du letar efter. Där finns garanterat en kasse actionröj.

Ghoulz

Swordsman
Tuff thrillermusik finns på soundtracket till "Nikita". Det måste man alltid pusha för. Annars är ett hett tips soundtracken till amerikanska cyberpunk/sf-filmer. Där brukar det rymmas en hel del halvröjigt som känns arketypiskt för amerikansk action ("Matrix" och "Johnny Mnemonic" t.ex.). Själv använde jag ett tag Ministry rätt mycket i Werewolf, det funkade bra. White Zombie har en del bra actionspår (jmfr danska "Pusher" där Franke flyr från polisen till tonerna av White Zombies "Supercharger Heaven" - mkt snyggt!). Det finns en hel del pumpande techno som kan funka bra också, kan tänka mig att soundtracket till "Lola rennt" kan funka bra. Hela soundtracksdjungeln känns som ett bra ställe att börja på. Gå dock efter actionfilmer med "modernare" soundtrack - techno och metal helst. Personligen tycker jag att orkestral actionmusik är svår att arbeta med.

G

Guest

Guest
Då kan jag bara rekommendera New Order - Confusion
Dom spalarna som inte känner adrenalin under den låten kan juh gå hem...Problemet är att om man sett Blade för mycket så kanske spelarna börjar klä sid i svarta rocker och beväpnar sig med katanas...

Mvh
Lexx - Som gjort egen rollspelsmusik

G

Guest

Guest
Ja du jag själv är en action frälst och även John Woo frälst Feng Shui spelare.
Angående musiken så beror det lite på vilken typ av action, ser man på till exempel en John Woo rulle så blandar han hejvilt mellan musik med klassiskt stuk och ren actionmusik. Generellt sett så det första du bör kolla in är Soundtracket från dina actionrulle favvisar. Själv brukar jag köra med musik från Hans Zimmer, eftersom han ofta har en skön blandning av episk körmusik och ren action musik vilket brukar ge den perfekta känslan av action och drama.

Några enligt mig lämpliga plattor från Hans Zimmer:
<ul style="list-style-type: disc">[*] Crimson Tide
True Romance
Thin Red Line
The Fan
Broken Arrow
Lion King (jo soundtracket utan sångerna fungerar faktiskt)
Backdraft [/list]

Dessa skivor brukar jag mixa med hederlig rock i stil med Last Action Hero Soundtrack och annan stämningsfull musik som Enigma. Men Zimmer bildar stommen i de flesta av mina spellistor som jag kör i rollspel.

G

Guest

Guest
Kan tänka mig att skate-punk/ska typ Millencolin och Liberator skulle passa bra ihop med lättsam röj-action...

Krille

Lord
Mer FMRDB

Och nu är FMRDB utökad med lite mer funktionalitet - lista efter kategori/genre/vad musiken passar till. Subjektivt, medges, men det är alla sådana listningar.

Feuflux

omjonasson.se
Re: Mer FMRDB

Och nu är FMRDB utökad med lite mer funktionalitet - lista efter kategori/genre/vad musiken passar till. Subjektivt, medges, men det är alla sådana listningar.

Hurra!
Du har gjort ett hästjobb, om du åker förbi Linköping nån gång så kan du få en tia för besväret. :gremsmile: