Nekromanti Actionorienterad spelargrupp

Gabriel_UBBT

Warrior
Hej!

Jag är lite orolig över att min spelargrupp ska sabba alla äventyr jag eventuellt startar i Western pga. alla pojkdrömmar och våldsamma Western rullar.

Mutant går inte att spela med min grupp för då spårar det ur efter fem minuter... Inte heller Neotech går att lira... Så nu är min fråga ....

Går det att lira Western med min grupp?! Vad tror ni som har spellett Western förut?!!

Da SkooG

Örnie_UBBT

Swordsman
Hahaha.
Låt du dina spelare börja med att göra snabbkaraktärer som de inte fäster sig alltför mycket vid...om de tror att det går att göra som Clintan kommer de nämligen dö hårt och snabbt...

Så det kan gå på två sätt: antingen fattar dina spelare att i Western tar man helst inte till vapnen (om man inte kan skjuta någon i ryggen eller med kikarsikte från 200 meter) eftersom man lätt dör då, och slutar spela splatterspel...eller så blir de besvikna för att de inte kan vada genom drivor av mexikanska banditer med sina oändlig-ammunition-Colts...

Kort sagt - om dina spelare börjar vålda loss efter fem minuter i Western så kommer de själva sannolikt finnas med bland dödsoffren tio rundor senare...

mvh
Örnie

Gabriel_UBBT

Warrior
Jo men....

Det är ju just det... Alla kommer dö efter en sisådär femton minuter och då får mina spelare en rätt så negativ bild av Western och det innebär att vi bara kommer spela det en enda gång och hur kul e det....

fast det blir ju förstås en grym slutstrid om jag känner mina spelare rätt!!!

Da SkooG

Spela spaghetti?

OK, så grejen är att dina spelare är extremt actioninriktade och du som spelledare tycker det är schysst? Du tror att det enda raka är att låta rollpersonerna vara bättre än nybörjare från början? I det läget går det givetvis att lösa. Börja med att spela Dollartrilogin, med de färdiga karaktärerna, som en introduktion till Western. De är asbra och ger mycket utrymme för röj.

Du kan ju också låta dem ta fram sina egna spaghettimässiga rollpersoner... Istället för att utgå ifrån 300 poäng när de gör sina rollpersoner kan du förse dem med med 1000, vilket garanterat gör dem apbra. Låt dem då de gör sina rollpersoner (och bara då, under spelets gång är det stridserfarenhet som gäller) köpa Stridsvana som en av de dyraste Färdigheterna (steg 1-5 kostar 3/0, steg 6-10 kostar 10/1, steg 11-15 kostar 20/2, steg 16-20 kostar 30/3, och steg 21+ kostar 60/3)

Med detta gjort kör du Western-reglerna precis som vanligt. Men du bör kanske tänka på att vrida upp motståndarna något steg också ibland, inte minst i färdiga äventyr...

Lycka till!

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>

Örnie_UBBT

Swordsman
Re: Jo men....

Ditt grundläggande problem är alltså att dina spelare bara tycker våld är roligt, och dessutom inte gillar att få stryk.

Jag har annorstädes på dessa listor presenterat två sätt att lösa dessa problem. Jag ska fatta mig kort eftersom jag skrivit detta förut:

Metod 1: Tvinga spelarna att spela utan våld. Börja äventyret med att de är strandade i Shitsville, Utah, hundra mil från ingenstans utan hästar och vapen. Sedan måste du bjuda till genom att ställa upp en massa intressanta rollspelssituationer så att de har roligt ändå.

Metod 2: Ge spelarna allt de ber om. Låt dem råna banker och dräpa barn, och komma undan med det. Låt dem bli sheriffer, guvernörer, presidenter etc. Ge dem inget motstånd alls. Låt dem bara få precis så mycket pengar och häftiga Kvalitet 33-vapen som de vill. Efter ett tag kommer de att tycka att det är tråkigt, och då säger du att du trodde att de ville ha det så. Sedan är de nog mogna för lite motstånd i kampanjen och att spela på annat än strid.

mvh
Örnie