Jonas Ferry
Swordsman
Det finns en viss typ av filmer och datorspel där ett (ofta) militärt uppdrag är det som driver handlingen framåt. En grupp militärer skickas någonstans för att göra någonting.
Några exempel så att ni vet vilken typ jag pratar om är Resident Evil (specialstyrka skickas in i Umbrella Corporation:s underjordiska bas), Aliens (rymdmarinsoldater skickas till Företagets utomjordiska koloni) och Doom 3 (soldater satta att vakta en forskningsanläggning blir satta i arbete då ett experiment går lite snett).
Om man benar upp det hela lite finns det ett par faktorer som i någon form brukar ingå, och som man måste fundera ut hur de ska användas i rollspel.
Gruppen – Ofta är gruppen sammansatt av specialister inom olika områden, vilket lämpar sig bra för rollspelens nischskydd. Gruppen brukar dessutom vara ordnad i en strikt hierarki, med en gruppledare, ett antal specialister, några gruntar, och kanske någon som står utanför befälskedjan. Rollspelsrelaterade frågor som dyker upp är om personernas specialiseringar ska anpassas efter scenariot eller tvärtom, och hur det fungerar med ordergivning under spelmöten. Skoj eller skräp?
Uppdraget – Ofta är uppdraget väldigt rättframt, med tydliga huvudmål och delmål. Något som också är vanligt är att en person har fått andra order än de övriga. Gruppen kanske tror att de ska frita fångar, men gruppledaren vet att fångarna är döda och har förvandlats till zombier. Det är inte något gruppen får veta, av någon anledning, förrän det är för sent. Frågor är till exempel hur specifika målen ska vara och hur mycket SL ska ha förberett i förväg. Ska han veta exakt vad som måste göras, eller ska scenariot ändras efter hur gruppen agerar? Hur är det med dolda order, ska de vara dolda för spelarna också eller bara för rollpersonerna?
Platsen – Platsen uppdraget utspelar sig på brukar ofta vara avskuren från omvärlden av en eller annan anledning. Kanske ligger den bakom fiendens linjer, kanske är den avspärrad för att hindra att hemskheter rymmer därifrån, eller vad som. Frågan är hur väl förberedd SL behöver vara. Ska han ha detaljerade kartor i förväg, eller är det viktiga att fokusera på ett par centrala scener och sedan skippa resten? Hur mycket utforskande bör egentligen spelarna göra av platsen för att det ska bli spännande?
Utrustning – Okej, utrustningen och vapnen (sentry guns!) i Aliens är jäkligt coola, så hur mycket fokus ska det egentligen vara på vapnen i sådana här scenarier? Räcker det att de är coola, men att alla gör 2T6 i skada, eller måste alla vara unika och välbeskrivna? Jag pratar inte generellt om rollspel nu, utan hur viktigt det här i just den här typen av scenario.
Mina grundläggande frågor är egentligen om det finns några rollspel som stödjer den här typen av scenarier, vilka de viktigaste ingredienserna i scenarierna är och hur man egentligen gör dem maximalt kul. Blir det dungeon-crawl i hightech-format? Är filmernas och datorspelens handlingar för svåra att återskapa i ett rollspel, eftersom rollspel inte följer samma underförstådda eller oskrivna regler?
Någon som har spelat så här och fått det bra?
Några exempel så att ni vet vilken typ jag pratar om är Resident Evil (specialstyrka skickas in i Umbrella Corporation:s underjordiska bas), Aliens (rymdmarinsoldater skickas till Företagets utomjordiska koloni) och Doom 3 (soldater satta att vakta en forskningsanläggning blir satta i arbete då ett experiment går lite snett).
Om man benar upp det hela lite finns det ett par faktorer som i någon form brukar ingå, och som man måste fundera ut hur de ska användas i rollspel.
Gruppen – Ofta är gruppen sammansatt av specialister inom olika områden, vilket lämpar sig bra för rollspelens nischskydd. Gruppen brukar dessutom vara ordnad i en strikt hierarki, med en gruppledare, ett antal specialister, några gruntar, och kanske någon som står utanför befälskedjan. Rollspelsrelaterade frågor som dyker upp är om personernas specialiseringar ska anpassas efter scenariot eller tvärtom, och hur det fungerar med ordergivning under spelmöten. Skoj eller skräp?
Uppdraget – Ofta är uppdraget väldigt rättframt, med tydliga huvudmål och delmål. Något som också är vanligt är att en person har fått andra order än de övriga. Gruppen kanske tror att de ska frita fångar, men gruppledaren vet att fångarna är döda och har förvandlats till zombier. Det är inte något gruppen får veta, av någon anledning, förrän det är för sent. Frågor är till exempel hur specifika målen ska vara och hur mycket SL ska ha förberett i förväg. Ska han veta exakt vad som måste göras, eller ska scenariot ändras efter hur gruppen agerar? Hur är det med dolda order, ska de vara dolda för spelarna också eller bara för rollpersonerna?
Platsen – Platsen uppdraget utspelar sig på brukar ofta vara avskuren från omvärlden av en eller annan anledning. Kanske ligger den bakom fiendens linjer, kanske är den avspärrad för att hindra att hemskheter rymmer därifrån, eller vad som. Frågan är hur väl förberedd SL behöver vara. Ska han ha detaljerade kartor i förväg, eller är det viktiga att fokusera på ett par centrala scener och sedan skippa resten? Hur mycket utforskande bör egentligen spelarna göra av platsen för att det ska bli spännande?
Utrustning – Okej, utrustningen och vapnen (sentry guns!) i Aliens är jäkligt coola, så hur mycket fokus ska det egentligen vara på vapnen i sådana här scenarier? Räcker det att de är coola, men att alla gör 2T6 i skada, eller måste alla vara unika och välbeskrivna? Jag pratar inte generellt om rollspel nu, utan hur viktigt det här i just den här typen av scenario.
Mina grundläggande frågor är egentligen om det finns några rollspel som stödjer den här typen av scenarier, vilka de viktigaste ingredienserna i scenarierna är och hur man egentligen gör dem maximalt kul. Blir det dungeon-crawl i hightech-format? Är filmernas och datorspelens handlingar för svåra att återskapa i ett rollspel, eftersom rollspel inte följer samma underförstådda eller oskrivna regler?
Någon som har spelat så här och fått det bra?