Nekromanti AD&D1 och stats över 19?

Jag ska spelleda en AD&D1-kampanj i Dark Sun, men har stött på en fråga jag behöver hjälp med. I Dark Sun så börjar man som level 3 och stats slås med 4d4+4. Detta gör att mina spelare, med rasbonusar, fått stats över 19.

Vad gör det? Alltså hur blir det med modifikationerna? Finns det några regler för det som jag bommat i PHB eller finns det i något supplement?

anth

Vetefan
Ska du spela ADnD eller någon klon?

I ADnD finns stats över 18 i Deities & Demigods

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
lasergreger said:
Vad gör det? Alltså hur blir det med modifikationerna? Finns det några regler för det som jag bommat i PHB eller finns det i något supplement?
Dark Sun är ju egentligen till AD&D 2nd Edition, så därför kan det kanske uppstå små glitchar här och var.

Men titta här vad farbror Dante grävt fram ur internets skrymslen och gömmor:

Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Wisdom, Charisma.

Tack för svar Anth och Dante.

Ett särskilt tack till dig Dante som påpekade att DS mycket riktigt är en 2ED-setting. Jag vette sjutton hur jag kan ha missat det, fast en stor del kanske var att jag kastade mig över "fluffet" och ignorerade reglerna :gremtongue:

Ser ut som att vi kommer spela 2ED då, kanske bara är bättre för jag äger faktiskt DMG och PHB till det och slipper kassa 1ED-pdfer (samt det sjukt dåliga upplägget i de böckerna!).

Organ

Out of time, out of mind
Jag har inget att bidra med utom ett JIPPIE!!! över att det finns folk som fortfarande spelar AD&D!

/Anders

Ja vi är taggade. Trots att vi alla spelat rollspel i över 15 år så har ingen av oss spelat AD&D...

Jag är dessutom helt, -helt- såld på Dark Sun. Sjukt tuff setting.

Eksem

Champion
Om du vet med dig att ni har gott om tid så är kampanjen Dragon's Crown schysst och lätt att få tag i.

Tack för tipset!

Vi ska börja med DS(X) - kampanjen, den som börjar med DS1 Freedom.

Har skummat igenom den och den verkar riktigt bra faktiskt.

Eksem

Champion
Ah, den leder fram till Dragon's Crown. Varning för att de första delarna innan själva boxen är väldigt rälsade och har styggelser som NPCs som huvudpersoner i storyn och sånt.

CapnZapp

Myrmidon
Organ said:
Jag har inget att bidra med utom ett JIPPIE!!! över att det finns folk som fortfarande spelar AD&D!

/Anders
Låt mig lägga till ett JIPPIE!!! över att det finns folk som fortfarande spelar Dark Sun!

:gremsmile: