Nekromanti Adel

Galdermester

Warrior
Noen som har noen forslag på fordeler og privilegier som rollepersoner som er adel kan få?? både i soldern&asharien. (vet at de ikke har adel i vanlig forstand i asharien men..)

Skattelettelser? noe mer??
Hvem skatter betaler vanligvis eventyrere??

Johan K

Gammal & dryg
Nått förslag...

De kanske kan få någon land-del, exktra mycket pengar.,.. Nån titel av nått slag..

walium

Ganska töntig, faktiskt
Om du har tid att vänta ett slag så borde den kommande "Riddar"-modulen ge dig svar på en del av dina frågor.

Caldaras

Veteran
Lite om adliga rollpersoners fördelar enligt mig

1 Folk visar en adelsman respekt och fjäskar gärna lite för honom. Man har således fördelar när det gäller att få sin vilja fram. En värdshusvärd vill inte gärna att en adelsman skall säga till sina mäktiga släktingar och kontakter att "på det värdshuset blir man inte respekterad och behandlas som en simpel bonde!" osv.

2 Adliga rollpersoner kan även få andra adelsmän att lyssna på dem på ett annat sätt än gemene man. En baron lägger mer vikt i det en annan baron säger än det en bonde säger. Självklart lätt modifierat av hur mycket högre eller lägre titel rollpersonen har. En greve lyssnar när en av högre rang (ex. en hertig) talar och en baron lyssnar när en greve talar osv. En hertig lyssnar också mer på vad en baron säger än på vad en bonde säger.
Självklart varierar detta individuellt från adelsman till adelsman.

3 Vissa yrken är reserverade för adelsmän. Ofta ämbeten och ledarpositioner. En adlig har ofta tillgång till mäktiga kontakter inom den egna kretsen och kan lättare låna pengar och få information.

4Jag vet inte om det finns några hemfridslagar i Soldarn, men annars kan en adlig stövla in hos en bonde och kräva mat och logi.

Det var nog allt jag kom på nu.

Dessutom får man inte glömma att en adlig förväntas vara en ledargestalt av befolkningen och alltid har ögon på sig.

Sedan som sagt så kommer överlydande adel att kräva "råd och dåd" av den adliga rollpersonen.

mvh
Johan

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

4Jag vet inte om det finns några hemfridslagar i Soldarn, men annars kan en adlig stövla in hos en bonde och kräva mat och logi.

<hr></blockquote>

Det skulle nog inte min gammle adelsman (se signatur) göra. Han är för inbiten snobb.