Re: Storfurstendömet Damarien
Damarien är ett vojvodat, helt klart
Nej, ärligt talat, det lär fungera typ som Soldarn, skulle jag tro. Fast mig vore det inte helt oävet att förse landet med östeuropeiska adelstitlar typ vojvoder, knezi och sånt där, eller, för att förenkla det hela en aning, det enkla systemet nedan. Jag uppfattar dock Damarien som betydligt mera dikatoriskt än tex Soldarn- alltså, konungen har ännu mer makt. Det vore kanske en idé att skära ned på "adelspyramiden" en aning, så att säga, och skippa vissa av titlarna, eller bygga om systemet en aning. En ganska stor och inflytelserik lågadel tror jag hade passat Damarien rätt bra, medan högadel typ hertigar och sådant kanske snarare borde vara någon slags tjänstemän som kungen utser, så han har mer makt över dem. Mitt fantasyland Tascanien till ett eget projekt har ett feodalt system som nog hade passat Damarien rätt bra, om det inte vore så hårt knutet till kyrkan. Tja, nån kan ju höra av sig om de mot förmodan skulle vara intresserade. I mina ögon är Damarien iaf ett litet, diktatoriskt furstendöme med allmän känsla av Östeuropeisk medeltid. (Eller västeuropeisk, vad faen, är väl sak samma egentligen. Har bara jävligt lätt att tänka mig Ariandra den Behagfulla badandes i jungfrublod och Thamas Vitfjäder spetsandes hundratals upprorsmakare på pålar)
- Ymir, som läst för mycket "Transylvania By Night"
Bifogar liten förklaring av det ryska feodala systemet:
Riddare: Ryar
Baron/baronessa: Dvorjnin/dvorjninja
Greve/grevinna: Graf/grafinja
Hertig/hertiginna: Gertsog/gertsorinja
Kung/drottning: Korolv/koroleva
Kejsare/kejsarinna: Imperator, tsar/tsaritsa
Markis: Markiz