Nekromanti Adels följe

Arok

Veteran
jag behöver lite hjälp att komma på ett bra äventyr till ett adels följe på en ridddare,greve,medikus,tempelriddare,magiker och en gyklare

Korpen

Hero
Re: Adelsfölje (särskri...)

En sådan grupp bör i mitt tycke till stor del vara baserad på en gemensam bakgrund, så här är mitt förslag.

Först bakgrundd.
Greve = Familjehöverhuvud, huvudman för ätten.
Riddare = Kusin och tillhörande grevens hushåll.
Tempelriddare = Yngre bror till greven
Medikus = Grevens livläkare
Magiker = Tjänstgör som lär i grevens hushåll, ev kusin eller liknanade till greven.
Gycklare = Tillhör grevens hushåll.

Äventyren bör då bygga på grevens och hans ätts position, ingen grottkräl med andra ord. Vad som är viktigt är att ha en bra koll på dels hur hans län ser ut, vilka grannar, släktingar, familj och vassaler han har, hans (läs: Greven och hans ätt) ställning vid hovet och relationen med kungen. Men även hur hans herresäte ser ut, vilka (viktiga) som bor i staden/byn runt honom och vad de tycker om honom och vad de tyckte om han far och familj. Det här kan låta avskräckande mycket förgrunds (eller bakgrunds?) arbete, men det är det värt, särskillt om han som spelar "huvudrollen" är med och utformar det hela. Man får hur många kroka som helst att hänga upp äventyr och konflikter på, t.ex stridigheter mellan två vassaler, arvstvist med grannbaronen, handelsmän som gnäller om tullar , stigmän som rånar bönder och tyngt beväpnade bråkstakar och anarkister (Läs: äventyrare) som drar runt och ställer till problem.
Den absolut roligast kampanjen jag någonsin spelat har varit en sådan här, så det rekomenderas varmt!

Hartland

Warrior
Till att börja med: Vart är/bor dom?
Sedan: Vad gör dom tillsammans? Vad håller ihop dom som grupp?
Tillsist: Vad gör dom till vardags tillsammans?

Det är detta som i alla fall jag har grundat mitt Eon rollspelande på. Sedan har jag försökt få mina rps att dra och det har tidvis fungerat. Grisrealismen i Eons system passar mig bra till detta.

Om riddaren infinnes så föreslår jag att man skapar en förläning till Greven och sedan låter dom andra vara hans "anstälda". Riddaren är en vasall, Medikusen hans personliga läkare, magikern bara nån som bor i närheten men som endå får en respekt som han förtjänar och ofta blir inbjuden till slottet och där har han lärt känna dom andra, tempelridaren kanske kan vara en yngre bror/kusin eller annan släckting annars så låter magiker förklaringen lika bra här som där. Gycklaren säger sig själv :gremwink:

Vad kan då en så brokig skara då hitta på? Själv är jag urkass på metaplottar och koncpirationer, så om du vill ha en stilig adels kampanj med intigreranden, svek, mord och statliga bröllop så får du fåga någon annan. Det enda jag kunde komma på att göra med de Adliga Riddare vi gjorde en dag var att jag lät byn i "Imse vimse spindel..." uppdragen ifrån A&S liga i hans förläning. Att gå omkring på tavernor och supa eller.... Hum... ide? Kanske Greven är en icke markägande sådan? Då skulle han kunna resa land och rike runt i jakt på ära. Då har han med sig en brokig skara av följeslagare som ett på häng en del av dom i alla fall.

Jag har jobbigt nog ofta gjort så att rp'na är nya inför varandra. Dvs Hadar kännde inte Tim innan dom träffades på en bakgata i Talon. Skulle vara kul och se om man kunde göra nått liknande med denna grupp... Dock känner jag dom inte så det skulle vara svårt för mig att avgöra.

Sen kan jag bara kommentera om att den spel grupp känns lite för stor och fråga om det kanske inte är en möjlighet att dela upp den eller kanske se om man kan få någon som sticker ut "för mycket" att göra en ny rp som är något mer passande... Men som sagt jag känner varken dinna spelare eller deras rp...

/Hartland - har nu sagt allderless för mycket

neowyn

Swordsman
Är det nya rollpersoner eller är de använda ett tag?

Jag skulle nog ge greven och riddaren en inbjudan till en tornering. De andra följer med som följe och hoppas även få en hel del intressant ut av det hela. Medikus kanske vill se när andra arbetar samtidigt som han är bered att ta hand om riddarna. Gycklaren kan göra succe eller kanske misstänkt för en serie av fickstölder, detta i sin tur avspeglar sig på greven och hans är.
Möjligheterna är många!!

DerGolem

Veteran
Re: Adelsfölje

Hmm...
hade man inte kunnat lägga in en liten rolig historia. Där rollpersonerna träffar varandra genom en slump.

Kanske lite pinsamma händelser på ett värdshus eller nått. Det är ju en ganska stor grupp om man säger så. Kanske blir krångligt om man måste splittra på dem lite då och då.

Kan det inte bli något missförstånd också. Mellan gycklaren och adelsmannen till exempel. Vilket urartar, men slutligen leder till att ädlingen som har mycket heder blir skyldig gycklaren en gentjänt eller nått dyl.

Bah...orka. spånar på en kampanj till Gemini som ska va klar på Lörda....STRESS!

Korpen

Hero
Re: Adelsfölje

Alltså, vad gör en riddare och en greve på ett värdhus???
De rider väl till närmaste adelsmans gård och bor där.

Arok

Veteran
Kompleterande beskrivning av gruppen

Riddaren är vasal hos greven och är mycket duktig på fäktnig och sådant (22 i stridskonst) medikusen är grevens läkare och väner sedan länge magikern är grevens rådgivare och är hans personliga hov magiker tempelriddaren har jobb i templet men följer alltid med på grevens resor runt i landet och till slutligen gyklaren är grevens bästa och följer alltid med på resorna för att skapa en rolig stämning.Adels följet bor i soldarn och är med i ätten Lejon.Oftast bara i slottet och i byarna runt om.Men det skulle vara roligt och komma ut i landet.Men vi kommer inte på något bra äventyr.