Nekromanti Adelssläkter och handelshus

God45

#PrayersForBahakan
Så, jag håller på med en kampanj och behöver en rad handelshus och adelsfamiljer som karaktärerna kommer interagerar med, tävla mot och förgöra på väg mot sin hämnd mot en enda man som förstört deras liv. Kampanjen har faktiskt startat men i första sessionen har karaktärerna inte interagerat särskilt mycket med världen bortom sitt eget handels hus, kyrkan och en kille som försökte lura dem på ungefär 200 kr i dagens pengavärde och därför var tvungen att dö (det handlar om principer!). Kampanjen är en mix av Sword & Sorcery och Hög fantasy. Ni vet de där onda trollkarlarna, krigarna med magiska gåvor och korrupta handelsmännen med mystiska föremål? Det är spelarna och deras rivaler. Med andra ord, Conan är en Npc som kommer och försöker förstöra vad spelarna byggt upp och sno deras grejer.

Men vad jag behöver nu är många, många!, olika hus och släkter som de kan röra sig ibland och jag finner att min fantasi tryter lite. Jag behöver inte hela write-ups men vad jag skulle behöva är namn på släkten eller handelshuset, en mening lång beskrivning av vad deras grej är, deras motto och vem som är den nuvarande ledaren.

Exempel:

Björnhufud

Typ: Adelssläkt

Deras "grej": Släkten brukade vara rik och politiskt inflytelserik men tappade detta inflytande gradvis och är nu fattiga och desperata vilket drivit de individuella medlemaran till riskabla projekt och äventyrande. Hämnas hårt och skoningslöst alla oförrätter mot dem, mer för att sätta skrämande exempel än av någon annan anledning.

Ledare: Tellorn Björnhufud

Motto: "Oavsett vem som väcker björnen springer alla."

obak

Hero
Apfswanz
Typ: Adelssläkt
Apfswanzarna är dom som alltid vill vara först med det senaste, släkten är ung, rik och vulgär. Man har förtjänat sina titlar genom hårt arbete, list och en massa tur, men man har svårt att bli accepterad bland den gamla finadeln. En Apfswanz är alltid rummets mittpunkt, han är flashing och spektakulär och när han gör något så gör han det storslaget och övertydligt.

Motto: Alla känner apan, men apan känner ingen
God45 said:
Det här är typ, två eller tre nivåer bättre än vad jag trodde jag skulle få från forumet. Riktigt, riktigt bra och passar perfekt för det jag håller på med :)

slanfan

Hero
Kieah
Typ: Handelshus.
Ett växande imperium av aggresivt förvärvade snickare och möbeltillverkare. De utgår från någon mindre stad, men expanderar i oroande takt. Brädgårdar, timmerhandlare och liknande som vägrar kuva sig råkar ofta ut för hemsökelser, förbannelser eller gamla hederliga sabotage.
Kieah startade som en av Apfswanzarnas investeringar, men en mytomspunnen skism drev in en kil mellan dem och sedan 10 år står handelshuset på egna ben.
Deras symbol är en tetrisliknade mosaik som pryder en förvånansvärd mängd träföremål i "landet".
I vagnbranchen går rykten om att vissa har fått besök av Kieahs företrädare. Först kommer anbuden, därefter finns bara underkastelse eller undergång.
Kieah har MÅNGA fiender.

Ledare: Det påstås att Kieah leds av en druidcirkel, eller kanske av en dryad... ingen vet säkert. Men vem eller vilka det må vara så sitter de på enorma mängder guld och minimala mängder samvete.

Motto: Det mesta är ännu ogjort. Underbara framtid!
God45 said:
Tack så mycket, riktigt bra :)

Cybot

Mest spelbar
Cosimo&Hierta
Typ: Handelshus
Motto: Med guld i hjärtat och guld i handen.

Handelskompani grundat av Hobart Cosimo&Jacob Hierta för 80 år sedan. Jacob Hierta var från början kapten åt [sätt in lämplig kung/Republik/krigsfurste]. En aggressiv och duglig kapten som skapade sig en förmögenhet under [lämpligt krig] som kapare.
Sin förmögenhet använde han för att tillsammans med Hobart Cosimo, en yngre son till en handelsfurste, grunda Cosimo&Hierta.
Cosimo&Hierta sysslade från början med långfärdshandel, men har under de senaste åren sysslat allt mer med att investera i andras projekt.
Nuför tiden leds Handelshuset av Hiertas son Fabian Hierta och Fabians systerson (Pontus Altéen, som visserligen är intelligent men spenderar mycket av sin tid med att hora, dricka och duellera, för det mesta i sällskap med andra av stadens sprättar, hans kumpaner).

Det går många rykten kring Cosimo&Hierta. Om Cosimo&Hierta vill investera i din sjöhandelsresa så är det bäst att du accepterar, även om de ger dåliga villkor, för annars så är det stor risk att ditt skepp råkar ut för pirater, sjönöd eller andra hemskheter.
Det sägs i hemlighet är det fortfarande Hobart Cosimo som styr Cosimo&Hierta. De flesta förkastar detta då Cosimo i så fall skulle vara över 110 år gammal. Andra säger att Cosimo har hållit sig i liv genom mörk magi. Att han utför ritualer över de skepp som lämnar staden, antingen för lycka eller otur; att han samlar själarna från de av stadens sjömän som dör till sjöss och offrar dem till demoner han tjänar.

Det finns dock inte mycket till bevis för det hela. En konstant full matros på värdshuset Sjöbjörnen säger att när de kölhalade Hjorten, Cosimo&Hiertas flaggskepp, så såg han konstiga tecken på botten. Skrovet hade också varit nästan fritt från havstulpaner, och alla sjömän vet att havstulpaner, måsar och delfiner skyr skepp med ond magi ombord.
God45 said:
Jäkligt bra :)
Cybot said:
För att summera det till en mening.

De är rika men med ett rykte för Skumraskaffärer och fult spel.

Släkten Tuva
En av landets äldsta adelssläkter, med klarlagda släktled många, många generationer bakåt. Trots att släkten funnits så länge har dess medlemmar nästan aldrig haft några av de högsta positionerna inom varken hovet, armén eller kyrkan. Släkten gör sällan något väsen av sig, utan dess medlemmar framstår som anspråkslösa och ibland medelmåtta.
Vad de däremot är duktiga på är intriger och spioneri. Skulle någon noggrant börja granska rådgivare, högre befäls äkta hälfter (och oäkta för den delen), hovfrisörer, själasörjare, livläkare m. m. genom historien, så hittar man ganska snart en gemensam nämnare: långt över hälften tillhör släkten Tuva eller har varit deras förtrogna.
Inte så många har sett detta samband. Av dessa är det få som lagt märke till att de flesta beslut, görningar och ordningar som sker nästan alltid gagnar släkten Tuva på ett eller annat sätt. Än genom pengar eller mark, än genom ett fördelaktigt äktenskap, än genom att en rival drabbas av motgångar. De som försöker påpeka detta betraktas i allmänhet som paranoida.
Genom åren har släkten skrapat ihop en ansenlig förmögenhet. Den förvaras i källaren på släktgodsets och används sparsamt. De flesta Tuvorna lever trots allt på andra adelsmäns, handelshus eller kyrkans bekostnad, eftersom de på papperet står i deras tjänst på ett eller annat sätt.
Släktgodset är en stor herrgård, en mil utanför huvudstaden, med stora ägor till. Valdemar Tuva fick den i gåva av kungen för 100 år sedan, efter att han avslöjat en konspiration mot kungens liv. Att konspiratorerna var oskyldiga till mordplanerna, men börjat agera mot Tuvornas intressen, är det ingen utanför släkten som vet.
Utöver herrgården har släkten två hemliga fästen. Det ena är en gömd källare under biskopsborgen, vars ingångar endast munken broder Ego (Tuva), nunnorna syster Alexandra (Tuva) och syster Viola (Tuva) känner till.
Det andra är flottans blivande stolthet, det största örlogsfartyg som någonsin byggts. Åtminstone kommer det bli det när det är färdigt. Som det är nu ligger fartyget i torrdocka, och bygget försenas av den ena anledningen efter den andra. Skrovet och dess inre är färdigt, och stundom förekommer det rätt mycket arbete invärtes; en hel del folk är där, ibland sent in på nätterna.
Släktens överhuvud är den gamla baronessan Elixiria Tuva, som presiderar på herrgården, och som den övriga släkten rapporterar till. Hon är en hjärtlig och gästfri kvinna (med utmärkt hörsel) som gärna tar emot folk på en kopp te och en pratstund, för att få veta vad som pågår i världen, och kanske delar med sig av något litet ord på vägen.

Motto: Liten tuva stjälper ofta stort lass.
Mannen i skogen said:
Hoppsan, nu såg jag att OP skrivet "en mening lång beskrivning". Ehm...
Deras grej: Aldrig ta ledarroller, utan alltid stödjande eller rådgivande, för att till varje pris vinna fördelar för sin egen släkt.
God45 said:
Jag tar gärna mer än en mening också. Tack :)