Nekromanti Adelstitlar i Drunok

Gemstone

Swordsman
Något som jag och mina vänner pratade om i fredags då vi efter ett långt uppehåll började spela Eon igen, är det här med adelstitlar. Det känns som att det saknas något i t.ex. Drunok där det endast finns Riddare, Jarl, Hertig, Furste och Kung.

Riddare är ju en krigisk adelstitel och som jag förstått det så förlänas man bara den titeln ifall man faktiskt är riddare... men vi vill ha lite alternativa namn på det, så har någon ett bra förslag på en titel som är jämnvärdig med riddare men utan den krigiska aspekten av just ordet 'Riddare'?

Korpa

Umenörd
Om jag inte minns helt fel så har min spelgrupp använt sig av titeln Friherre och då jämställt den med riddare. Jag vill minnas att det blev diskussioner mellan rollerna hur friherren från ett annat land stod jämfört med riddaren.

Tell

Hero
fast... grunden i den titeln är en baron med rätt att sitta i parlamentet. det är rätt skyhögt mycket högre.

det ni söker är antingen högvälborne (egentligen ett tilltal, men det fungerar), eller junker, eller godsherre.

om du vill ha någonting landlöst, så hade det varit snyggast med "titulärbaron" (baron utan förläning) eller baronett (riddartitel med arv. sällan krigisk överhuvud taget).

Emellertid, så kommer alla dessa senare titlar (from högvälborne) först vid medeltidens slut i vår värld; dessförinnan brukar man antingen ge hovmän riktiga jordägande förläningar, eller en yrkestitel av typen "sekreterare så eller så".

Korpa

Umenörd
Ah, på så vis. Då använde vi förmodligen den titeln för att vi inte visste eller inte brydde oss om vad den innebar. ^.^

Tell

Hero
nå, jag menaade verkligen inte att skriva någon på näsan. hierarkier råkar bara vara en hobby hos mig.

Marukusu

Hero
Utöver godsherre som redan föreslagits, storman? Hövitsman? Häradshövding? (Jag förknippar väldigt ofta Drunok med det gamla Skandinavien av någon anledning...)

Ymir

Liten kantbaron
Det är väl mer Asharien som kör den skandinaviska stilen med jarlar etc. Drunok är mer typ Böhmen+Ungern+Polen med en släng av Flandern/Vallonien to my mind (huvudstaden heter trots allt Arlon).

- Ymir, tycker

Gemstone

Swordsman
Ymir said:
Det är väl mer Asharien som kör den skandinaviska stilen med jarlar etc. Drunok är mer typ Böhmen+Ungern+Polen med en släng av Flandern/Vallonien to my mind (huvudstaden heter trots allt Arlon).

- Ymir, tycker
Helt ärligt så har jag faktiskt inte läst Drunok som det alls... Drunok skriker skandinavien i mina ögon faktiskt, om inte annat för de kulturella beskrivningar som att de ska vara 'barbarer', de dricker 'öl, mjöd' etc. och de saknar det finare bordskicket som de har söderut.

Men jag antar att jag övertolkar det som Skandinavien kanske... gillar hela den tolkningen faktiskt.

Storman är nog det jag kommer använda, eller alternativt ädling.

För övrigt, i våran värld har vi totalt dissat den officiella tolkningen av Asharien och stöpt om det till en lite vettigare version enligt oss. Vi har låtit det bli som det tysk romerska riket, dvs. en feudalstat där jarlarna är den högst styrande makten i landet (med överjarlen som deras ordförande). Detta har lett till att det känns mycket vettigare med hela den asharinska halvön som en feudalkontinent. Och ja, det innebär att de faktiskt har riddare, men absolut inte den tungt beklädda varianten pga värmen på ashaslätten.

Marukusu

Hero
Jag kan tycka att det stämmer att Ungern eller Polen vore mer lämpliga inspirationer till Drunok givet närheten till raunerna och den kulturella blandningen mellan "barbarer" och sydlänningar, fokus på kavalleri och det episka supandet. Samtidigt tycker jag att det liknar Skandinavien i klimat och internationellt utanförskap, inte en jävel bryr sig om Drunok av någon anledning.
Det vore intressant om det skulle visa sig att t.ex. adeln i Drunok var vanarer från ex.vis Jargien medan majoriteten av folket var mestizos, uppblandade genom århundradena med raunländskt och kraggiskt blod. Eller ännu hellre att adeln härstammade från Kraggbarbarerna och vips så har vi ett Mundanskt Kiev-Rus.

Asharien är fantasyversionen av the Old West/gamla Australien med lagmän, massakrer av rödskinn, rövarkapitalister, hamburgare och korv med bröd. Soldarn tycker jag bara är Skandinaviskt rent språkmässigt, jag tycker mer det mer liknar ett klassiskt saxiskt England fast med ett vinodlarklimat. De har till och med en egen Robin Hood.

duncan_UBBT

Swordsman
[...]inte en jävel bryr sig om Drunok av någon anledning.
Synd att Drunok fått en sådan stämpel. Det finns egentligen bara två länder i centrala Mundana som inte fått någon uppmärksamhet i antingen släppta eller kommande moduler, och det är Västmark och Drunok, och den tidigare fick oerhört mycket (mer än vad det förtjänade) uppmärksamhet i och med Sylfens Vrede. Drunok är ett fantastiskt land att spela i då det har en feodal hierarki med jarlar och konungar, men samtidigt en outforskad vildmark med allt mellan himmel och Daak. De har kraggbergen och Eyrenskogarna i norr, jätten Jargien i väst, dvärgar både här och där, en aldrig sinande grupp misslor i syd och en Mitheraskog i öst. Släng på en något primitiv feodalstruktur, en religionsfrihet och ett mycket intressant politiskt läge så får du ett mycket spännande land att spela i. Trots detta har Drunok utelämnats i de flesta moduler, med undantag av Geografika Mundana och till viss del även Riddaren.

Marukusu

Hero
Utöver allt du skriver finns det en hel outforskad ruinstad i Drunok med oändliga äventyrsmöjligheter samt Utmarkerna där en degenererad trollkarl har en fucking drake som slav. Drunok förtjänar helt klart mer uppmärksamhet och jag är antagligen inte ensam om att hoppas på att få uppleva en Drunok-modul skriven av Drunoks Drängar...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Drängadrunok

Jag har flyttat Mundanapedia till ett nytt och lösenordsskyddat ställe eftersom det har börjat skrivas saker som nog kan bli moduler eller Fenixgrejer i framtiden där, men gamla Mundanapedia, om än inte uppdaterad längre, innehåller fortfarande en hel del Drunokbös som kanske kunde vara intressant, om någon har missat det.

As for nya Mundanapedia så beklagar jag att den har behövt göras privat, men vi såg ingen annan lösning - jag lovar dock att precis allt som skrivits på den (och det är groteskt mycket) förr eller senare kommer göras tillgängligt för er alla, i någon form.

- Ymir, STORA ARKIPELAGEN, jääjj!

Gemstone

Swordsman
Skulle man eventuellt kunna säga att 'Ädling' är en adelstitel som helt enkelt är en adelsman utan land alt. militär nytta. Vad tror ni om det? Den är tekniskt sett under riddare, men makten personen sitter kan precis som i andra fall vara väldigt mycket större än titeln utger... eller mindre.

Poseur

Swashbuckler
Ädling i sig är väl normalt sett inte en titel men snarare ett begrepp på en adlig person utan riddarslag eller coola titlar?
Makt är ju ofta lika med land/militära resurser i ett tidigt feodalt samhälle så en person utan land och utan trupper är ju i största sannolikhet ganska omäktig och har inte mycket att komma med. Men som alltid när det gäller adeln så är det aldrig så lätt.

/Poseur

Ymir

Liten kantbaron
Riddare är ju en krigisk adelstitel och som jag förstått det så förlänas man bara den titeln ifall man faktiskt är riddare
well, not really. Kolla bara på vilka mesar som är riddare i vår värld. Paul McCartney ffs :gremsmirk:

I det medeltida Europa hade riddartiteln onekligen konnotationen "de som strider", men det gällde adelsskapet som institution i stort; vill man köra på ett direkt pseudomedeltida Mundana är det en rimlig förväntning att alla adelsmän som inte sökt sig till kloster (eller möjligen magikersällskap) är tämligen vapenföra. Riddartiteln i det här samhället är hela basen för adelsskapet, den grundval allt vilar på, det -finns- ingen motsvarande titel för icke-vapenföra, för adeln är synonym med krigare (och kvinnsen får inga egna titlar om de inte är hertiginnor eller så i egen rätt).

Senare i europeisk historia ser vi däremot en utveckling mot en ämbetsmannaadel, där adelsn funktion som krigarkast blir mer och mer marginaliserad. Vid det här laget har köpmannaklassen också börjat ta en hel del resurser från adeln, men no matter - den grundläggande titeln är fortfarande 'riddare'. Här lär vi se en hel del snubbar som har titeln riddare utan att faktiskt liksom, -vara- "riddare", som du beskriver det. Vill man ha en närvaro av dylik ämbetsmannaadel i Mundana kan det kanske vara en poäng att uppfinna ett icke-stridande substitut till riddartiteln, men det låter olönt to my mind, really.

Intressant att notera i Mundana är ju att zhanerna faktiskt har detta, dock. En tarkhan är en riddare och/eller högboren stamkrigare, medan en bei är en ämbetsmanna- eller köpmannaädling; en emir är en krigshövding, och en kefal är en både andlig och världslig ledare, med eller utan martial kapacitet. Här har vi alltså en faktiskt uppdelning i stridande och icke-stridande adel, men i vilken mån detta motsvarar utomeuropeiska adelssystem i vår världs historia kan jag inte svara på.

- Ymir, får researcha

Helmgast
McCartney i DnD [OT]

Ymir said:
well, not really. Kolla bara på vilka mesar som är riddare i vår värld. Paul McCartney ffs
Hade Paul McCartney varit en DnD-figur så hade han varit en multiklassad bard och riddare! Bästa kombinationen, helt klart.

Re: Drängadrunok

Ymir said:
As for nya Mundanapedia så beklagar jag att den har behövt göras privat, men vi såg ingen annan lösning - jag lovar dock att precis allt som skrivits på den (och det är groteskt mycket) förr eller senare kommer göras tillgängligt för er alla, i någon form.
Sjysst!

Ursäkta, men borde du inte blir klar med Västlanden snart btw? Eller kanske någon annan skulle ta sig an bördan om det är för tungt arbete för dig ensam?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Västlanden (igen)

Jag borde blivit klar med Västlanden för väldigt väldigt länge sedan, om vi säger så, men vi kan väl också konstatera att jag inte direkt är den enda i rollspelssverige som jobbar väldigt långsamt och/eller erratiskt :gremwhistle:

Anledningarna att det gått så segt är väldigt många, och jag upptäcker dessutom nya hela tiden...så jag säger som George RR Martin; det blir klart när det blir klart. :gremsmirk:

sen har jag muntligt lovat Kim ett slutdatum, förvisso...det vore inte första gången jag inte höll en deadline om det failade, men men...we'll see.

- Ymir, extremt ofattbart jättehungrig