Nekromanti Adliga titlar och sjöfart

G

Guest

Guest
Hur fungerar egentligen det här med de adliga titlarna?
Jag har en spelare som lyckades bli en greve när han skapades, men eftersom jag tyckte att det var lite väl för mycket för honom fick han bli sonen till en greve. Vad är han då?

Samma spelare vill nu ta kål på sin farsa (en officer i Soldarn) för att ärva titeln som greve. Kommer han att få den, eller följer den med något ämbete? (han är enda barnet)

En annan spelare blev också adlig när han skapades. Han blev en baron (i Soldarn) i tjugo års ålder. Hur stor är chansen att nåt sånt händer?

Angående sjöfart... Hur funkar det?

Kameli

Warrior
Heh, Låter ju lite som King Lear.
En av mina spelare gjorde nått liknande och jag lät honom hållas faktiskt, Han fick titeln (även om det nu skulle bli på nått annat sätt men det är jag som är SL! Sådeså :gremwink: )
Sedan började han flänga runt med demoner o sånt vilket ledde till att han avsattes under en kupp.

David

Varför vara vacker när man kan vara ful?

Krille

Super Moderator
"Jag har en spelare som lyckades bli en greve när han skapades, men eftersom jag tyckte att det var lite väl för mycket för honom fick han bli sonen till en greve. Vad är han då?"

Han är son till en greve. Möjligen är han också arvinge.

"Samma spelare vill nu ta kål på sin farsa (en officer i Soldarn) för att ärva titeln som greve. Kommer han att få den, eller följer den med något ämbete? (han är enda barnet)"

Lyckas han komma undan med mordet så går det nog bra. Grevetitlar är ärftliga.

"En annan spelare blev också adlig när han skapades. Han blev en baron (i Soldarn) i tjugo års ålder. Hur stor är chansen att nåt sånt händer?"

Inte stor, men det har hänt värre saker. Det vanligaste är väl att man ärver titeln vid unga år, men det går att förtjäna en förläning också vid rätt tillfälle och med rätt ambition. Om jag inte minns fel så var flera av Vilhelm Erövrarens riddare nånstans mellan 20 och 30 år när de belönades med engelska grevetitlar efter Englands erövring.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Boboliwsy

Warrior
Jag har en spelare som lyckades bli en greve när han skapades, men eftersom jag tyckte att det var lite väl för mycket för honom fick han bli sonen till en greve. Vad är han då?
Hmm... son till en greve! Nä, jobbigt, jag kommer inte på det...

Samma spelare vill nu ta kål på sin farsa (en officer i Soldarn) för att ärva titeln som greve. Kommer han att få den, eller följer den med något ämbete? (han är enda barnet)
Tror det...

En annan spelare blev också adlig när han skapades. Han blev en baron (i Soldarn) i tjugo års ålder. Hur stor är chansen att nåt sånt händer?
Han kanske har ärvt titeln... Har han fått den tilldelad sig är väl inte det så jättetroligt, men inte helt omöjligt.

Angående sjöfart... Hur funkar det?
Vaddå "Hur funkar det?"

/Boboliwsy

G

Guest

Guest
Re: sjöfart

med "hur funkar det?" menar jag regler och sånt. Hur lång tid det tar att färdas en sträcka. Hur det går till när piraterna ska borda skeppet. Hur lång tid det tar för ett skepp att sjunka med en kvadratmeter stort hål i skrovet.
Såna saker...

Krille

Super Moderator

"med "hur funkar det?" menar jag regler och sånt. Hur lång tid det tar att färdas en sträcka. Hur det går till när piraterna ska borda skeppet. Hur lång tid det tar för ett skepp att sjunka med en kvadratmeter stort hål i skrovet."

Sådana saker kommer att täckas av modulen Sjöfararen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

G

Guest

Guest

Jag vet att de kommer att täckas av modulen sjöfarare... och jag väntar tålmodigt (nästan) på att den ska komma.
I min väntan på den fina modulen undrar jag vad jag ska göra? Jag saknar nämligen nästan all förmåga till självständigt tänkande! (det är bara att fråga mina spelare /images/icons/smile.gif)

Det jag undrar nu är om det finns temporära regler att använda så länge? Jag har en spelare som är sjöfarare också... han kommer ju att vara ute och segla rätt ofta...

Wille

Veteran

Det är ett stort ämne att förklara. Vänta på modulen och gör några temporära regler. Om inte annat får du väl tjuvkika i något konkurreande spels produkter för att få ett hum. Eller läs någon Hornblower eller Bolitho bok. Kanonerna blir svårt men fartygen drevs med hjälp av vinden, änterhakar och äntringsnät används. Jag tror säkert du kan klura ut något, använd dina spelare om inte annat.

(Jag tror inte du saknar självständigt tänkande! Då skulle du inte spela rollspel..)

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Husregel om åldrar

Jag har stiftat en ny regel som fungerar så här: Slå fram ålder med BIL + Ob1-5T6. Man får alltså välja hur många, mellan 1 och 5, tärningar man vill använda till sin ålder. Då blir RPn mer som man vill ha den, följaktligen också roligare att spela...

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Precis. Fördel + nackdel = neutralt = helt OK

Dessutom blir RPn roligare att spela eftersom att man själv får bestämma lite mer hur den ska vara.

När (och om) du gör en magiker så vill du säkert inte att han ska vara 25 år... och mästare. Snarare 50-60 skulle jag tro.
Vill du spela en ung snubbe och råkar få hög bildning blir du 30... alltså helt fel och därmed tråkigare.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Marcus_UBBT

Warrior
konkret, någon?

denna fråga ställde jag tidigare men på grund av den totala avsaknaden av konkreta svar (de var i stället i den stil som de svar samke mottagit; förbannat luddiga, helt oanvändbara och pekandes på en bok som ännu inte finns utgiven).

Jag tänker under ett äventyr låta två resor till An-Thalamur från Tuzan Rim äga rum. Men jag har absolut ingen aning om hur lång tid som är skälig! Resan skall komma att ske i en tremastad kogg med vettiga sjömän. Kan man få ett svar i ungefärlgit antal dagar? 10-20? Jag ska väl inte behöva köpa en hel jvla modul för att få reda på det?

Rim och reson.

//marcus
äventyrsbanken - länkar till 41 eon-äventyr!
http://hem.passagen.se/pratchet/eon/

Riddaren

Swashbuckler
Re: konkret, någon?

"Jag tänker under ett äventyr låta två resor till An-Thalamur från Tuzan Rim äga rum. Men jag har absolut ingen aning om hur lång tid som är skälig! Resan skall komma att ske i en tremastad kogg med vettiga sjömän. Kan man få ett svar i ungefärlgit antal dagar? 10-20? Jag ska väl inte behöva köpa en hel jvla modul för att få reda på det?"

Det är svårt att beräkna, då tiden kan variera väldigt mycket beroende på vind m.m.

Men för att få något att räkna på, ta och mät ut avståndet i km mellan platserna på en karta.

Räkna sedan hur fort skeppet kan tänkas segla, t.ex. 20 knop. Räknat ut km/h, genom att gångra 20 med 1,852. Då kan du räkna ut en ungefärlig tid, sedan kan tiden ökas eller minskas beroende på yttreomständigheter som gör att den seglar långsammare eller fortare.

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

Dougald MacD

Veteran

Howdy
Under 1300talet räknade sjöfare med att en resa mellan Dover o Calaise kunde ta allt från 3 dagar till 1 månad och i extrem fall kom man inte ens över kanalen utan hamnade i Nordsjön eller Atlanten.

Koggar var inte kända för att vara dom mest manöverbara fartygen, dom hamnar i gruppen "coasters" dvs kustgående fartyg.

Mellan tumme o pekfinger kan du räkna med 5-6 dagar för sträckan över kanalen o applicera det på sträckan dina spelare ska åka.

Nu kommer jag att få stryk av Krille o dom andra på Neo games men om du går till en spel affär o bläddrar i andra spels sjöfarts suplement kan du få användbara ideer där i väntan på Sjöfararen.

Dougald MacD

Veteran

Lite väl stor glädje mätare på den hastigheten, koggar är gjorda för last och inte för hastighet, dom är rund skrovade och inte som 1800talets klipper fartyg smal skrovade.

Räkna med en 5knop's hastighet vilket är mer rimligt koggar.

Riddaren

Swashbuckler

"Räkna med en 5knop's hastighet vilket är mer rimligt koggar."

Visst...jag tog i, men det var mer för att visa hur man kan räkna ut det...ovanstående funkar fint i nutid (Finlandsfärjorna har dessa farter ungefär på huvet hav).

Vanliga privata små segelbåtar idag seglar 6-8 knop ungefär med god vind.

Möjligt att Koggar har snarlik fart, medan fullriggare anno 1600-tal kanske kunde komma upp i snarlika farter, men det gemensamma med de stora fartygen med segel, är att de är dåliga kryssare i motvind.

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

Dougald MacD

Veteran
Howdy

Samke:
Dogge:
Som Krille skrev Arvinge o tituleras ers nåd.

Samke:
Dogge:
Krille slår huvudet på spiken.

Samke:
Dogge:
Chansen är större än man tror med tanke på adels pojkar börjar sin bana som pager hos nån adelsman vid 3-7 års ålder vanligast vid 5, blir sedan väpnare mellan 7-17/18 vanligast runt 10 och får sitt riddarslag runt 17/18 i några få fall under 100års krigen fick folk(ja även kvinnor kunde bli riddare då) sina riddarslag vid 13 års ålder och eftresom Baron titeln är en millitär sådan(i grunden, dom blev ärftliga senare) är det inte alls omöjligt att en som varit riddare i "bara" 2-3år blir baron för att han eller hon är en hejare på slagfältet.

Om Björn H finns kvar på listan kan han säkert utveckla det här mer.

Bjorn

Hero
En höftning

Jag brukar höfta till med att fartygen reser med ungefär samma fart som man marscherar eller rider men med den enkla skilnaden att fartygen rör sig 24-7. Visst, detta är rätt grovt men va faan, det är ju bara ett spel.

/Bjorn

Kullendorff

Warrior
Re: sjöfart och onödiga svar

Sådana svar älskar jag bara.
Neogames största nackdel är sådana svar och deras förmåga att referera till produkter som inte kommit ut ännu (Metusalems Offer innehåller en pekning till Offensiv ...)

Ärligt .. istället för att svara så .. håll tyst elelr ge vettiga svar.

Jag ska försöka ge ett svar på distanser och dylikt.

Räkna med att en fullriggare kan tillryggalägga upp till nästan 200 sjömil på 24 timmar UNDER VÄLDANS BRA FÖRHÅLLANDEN. Men som sagt, båtar under denna tiden var inga hejare på att kryssa och således kan det variera med en hel del.
En 3 mastad Karrack i rak motvind kommer t.ex max 30 sjömil under 24 timmar.
Båtar utrustade med latinsegel kan kryssa väldans mycket bättre men är å andra sidan inte lika snabba i full läns.

Att nämna också är att restiderna kan variera MYCKET till sjös .. så det är bara att skylla på vädret om spelarna knotar.

MvH
Kullendorff
*piggare*