Nekromanti Adliga Zorian medlemmar + fortplantning?[A&S-Spoi]

Favelan

Veteran
Enligt A&S, så måste man vara medlem i Zorian-orden för att komma någonstans i maktens samhälle inom Soldarn. Det tolkar jag som att kungen, hertigarna och så gott som alla grevar, samt många baroner i Soldarn är medlemar av denna orderna. Det är egentligen inte några problem. Problemet kommer med reglerna om celibat som gäller för alla medlemmar förutom de av den innersta cirkeln. Då undrarjag hur alla adliga medlemar som tillhör Zorian, men inte den innersta cirkeln inom orden skall kunna skaffa ättlingar, eftersom de förbjuds från intima förhållanden? Måste de vänta tills de kommer upp i den så kallade innersta cirkeln eller lever de i celibat hela livet utan att få någon ättling, eller är det så att jag har missuppfattat utbredningen på Zorian-ordern? Eller är det kanske så att det finns undantag för detta?

Jag vet ju i och för sig att giftas åldern, för i alla fall riddare utan jord, dröjde länge. De bheövde oftast få någon jord innan de kunde gifta sig.

Sedan så står det om att man inom Zorian-orden eftersträvar total nykterhet, hur blir det då med alla gästa buda? De borde för männens del bli ganska torra och lugna.

/Favelan :gremconfused:

Krille

Super Moderator
Arvsrätt kontra karriär

"Enligt A&S, så måste man vara medlem i Zorian-orden för att komma någonstans i maktens samhälle inom Soldarn. Det tolkar jag som att kungen, hertigarna och så gott som alla grevar, samt många baroner i Soldarn är medlemar av denna orderna."

Du har för modernt karriärtänk. Man kommer inte någonstans i ett feodalt samhälle. Man är någonstans. Alla har nämligen en arvsrätt. Denna arvsrätt är inte en karriär, utan en rättighet som man har i egenskap av sin fars son, och det har inte ett jota med karriär att göra. Liksom, en prins blir inte kung för att han smörar med zorianorden. En prins blir kung för att en prins är en kung som inte har krönts än, och prins blir man genom att man föds som son till en kung.

Utöver arvsrätten kan jag mycket väl tänka mig att man behöver lite inflytande från Zorian-orden för att komma någon vart. Men som sagt var, det är utöver arvsrätten. Ingen kan någonsin ta ifrån dig egenskapen att vara din fars son.

Favelan

Veteran
Re: Arvsrätt kontra karriär

Tackar! Då var det ungefär som jag hoppades och tänkte att det borde vara.

Hur som helst så gäller det väl undantag från regeln om alkohol? Annars kan man ju inte hålla några vettiga gästabud, eller?

/Favelan (som allvarligt börjar ifrågasätta metoden att alltid följa reglerna)

Korpen

Hero

Det går alldeles utmärkt att ha gästabud utan att folk ligger och spyr i bänkarna. Du kanske inte är medvetn om att alkohol och andra droger och gifter inte anväds vid fester is stora delar av våran värld, och folk kan ändå ha lyckade fester.

Men du kanske ser gästabud som en fest där alla ligger utspridda i rummet med alltför grov förgiftning för att veta vad de håller på med? :gremcrazy: :gremtongue:

Krille

Super Moderator

"Hur som helst så gäller det väl undantag från regeln om alkohol? Annars kan man ju inte hålla några vettiga gästabud, eller?"

Det finns tre svar. Antingen gäller regeln för alkohol inte öl, eller så är det egentligen en regel mot fylleri (man får dricka alkohol så länge som man inte blir full), eller så kommer en stor del av zorian-orden vara magsjuk en stor del av tiden.