Nekromanti Adobe

MovinGalt

Warrior
Jag vet inte riktigt om det här hör till just Rollspelsmakande, men lite borde det ju iaf.

Det jag undrar över är för det första vilka/vilket program man behöver för att göra just Adobefiler (.pdf). Sen om nån har en bra guide, egen erfarenhet osv. så skadar ju inte det heller.

Är det komplicerat att göra/lära sig (typ text, lägga in bilder)? [Lätt = Paint ; Svårt = Makro i Excel]

/Movingalt

chrull

Stockholm Kartell
att göra pdf-filer går på många sätt. Distiller funkar bra om det främst är formatet du vill åt. Det gör dina worddokument till pdf på ett kick. Det är inte alltid det blir så snyggt dock.

Adobe Acrobat Proffessional är en annan, lite bättre variant.
Adobe Indesign är det självklara valet om du tänkt layouta mycket.

Du kan få dem båda två om du köper Adobe Creative Suite Premium. Men jag antar att du inte har 11995kr (eng) eller 14995kr som bara ligger och väntar på att bli spenderade på lite licenser.

chrull

peterb

Swordsman
OpenOffice

Skaffa OpenOffice, eller StarOffice - då får du med en PDF export funktion på köpet. Bara ett klicka på en ikon - presto - färdigt.

OpenOffice funkar både på Windows och Linux, Mac stödet är lite sämre - tyvärr.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Jag har inte läst någon av de andras svar, men det gör nog inget om vi upprepar oss lite.

"Det jag undrar över är för det första vilka/vilket program man behöver för att göra just Adobefiler (.pdf)."

Ett enda program behöver du egentligen bara - Acrobat Distiller. Själv kör jag version fyra. Jag är övertygad om att det finns senare versioner också, men jag klarar mig bra med fyran.

Med Distiller öppnar du .ps (postscript)- filer. I .ps-filen finns all information som Distiller behöver för att spotta ur sig en färdig PDF.

Så, i teorin behöver du bara Acrobat Distiller.

I teorin kan du hårdkoda dina postscript-filer, men det är knappast aktuellt att göra i praktiken. Därför behöver du något program som kan göra postscriptfiler av det du har gjort.
De flesta människor har tillgång till exempelvis Microsoft Word, och det kan du göra postscript-filer med. Det fungerar som en utskriftsrutin - vill säga att du använder utskriftsrutan, fast istället för papper så skriver du ut dokumentet i en annan fil.

Problemet med Word är att det är buggigt, långsamt, har klart begränsade möjligheter och retar total gallfeber åtminstone på mig. Men om du är nöjd med vad du kan åstadkomma för layout- och typografimässiga effekter i Word, kör på det!

Är du kräsen (eller vill göra något riktigt bra), som jag, då skaffar du dig Adobes bild- och textsättningsprogram Adobe InDesign 2. Det är ganska intuitivt och enkelt, men det är fortfarande en arbete för att lära sig programmet. I InDesign 2 gör du utan problem alla sorters trycksaker, sätter text på proffsnivå och det mesta annat som handlar om att skriva ut eller trycka något på papper.

InDesign 2 är det senaste i raden av Adobes layoutprogram. Tidigare versioner som är mer eller mindre samma program är InDesign (första upplagan, då) samt PageMaker i alla dess versioner. Om du ska välja, så är InDesign bättre än PageMaker, och högre versionsnummer är bättre än låga (-:

Well, om du bestämmer dig för vilka program du ska använda, och dessutom skaffar dig dem, så lovar jag att vara behjälplig i den utsträckning jag kan. Typografi- och layoutdjungeln är minst sagt ganska svårframkomlig ibland.

Zap,
som efter Sannas exempel har börjat vända smileys åt fel håll allt som oftast. Visst blir de söta?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: OpenOffice [OT]

En annan fin lösning är att jobba i latex och sedan köra "pdflatex" för att få ut pdf'er. latex är dock ett textformateringsspråk, precis som HTML, så i någon mening kan man säga att man programmerar sin text. Själv tycker jag att det är en trevligare lösning än att klicka runt i nått program i hopp om att man skall klicka rätt.

MovinGalt

Warrior
Tack så mycket för hjälpen

Allihopa. Jag får väl sätta mig och pilla lite med det här då så får vi se vad som händer. Lev väl!

/MovinGalt

Zaphod_UBBT

Swordsman
Inget att tacka för. Bara att bjuda igen! [ANT]

Nemas problemas, hördu! Kom gärna tillbaka när du behöver konkret hjälp med själva sättandet.

Zap

Morgoth

Swashbuckler
Du behöver inte Adobe för att göra .ps till .pdf!

Kolla in http://www.ps2pdf.com. Helt gratis. :) Redmon är också helt gratis och låter dig skriva ut som .ps även utan en faktiskt skrivare (om jag har förstått det rätt, fat chance).

Dessa två är allt du behöver för att konvertera allt utskrivbart till PDF. Däremot rekommenderar jag att du skaffar dig InDesign 2.0 som Zaphod rekommenderar, det funkar bra till layout.