Jag har inte läst någon av de andras svar, men det gör nog inget om vi upprepar oss lite.
"Det jag undrar över är för det första vilka/vilket program man behöver för att göra just Adobefiler (.pdf)."
Ett enda program behöver du egentligen bara - Acrobat Distiller. Själv kör jag version fyra. Jag är övertygad om att det finns senare versioner också, men jag klarar mig bra med fyran.
Med Distiller öppnar du .ps (postscript)- filer. I .ps-filen finns all information som Distiller behöver för att spotta ur sig en färdig PDF.
Så, i teorin behöver du bara Acrobat Distiller.
I teorin kan du hårdkoda dina postscript-filer, men det är knappast aktuellt att göra i praktiken. Därför behöver du något program som kan göra postscriptfiler av det du har gjort.
De flesta människor har tillgång till exempelvis Microsoft Word, och det kan du göra postscript-filer med. Det fungerar som en utskriftsrutin - vill säga att du använder utskriftsrutan, fast istället för papper så skriver du ut dokumentet i en annan fil.
Problemet med Word är att det är buggigt, långsamt, har klart begränsade möjligheter och retar total gallfeber åtminstone på mig. Men om du är nöjd med vad du kan åstadkomma för layout- och typografimässiga effekter i Word, kör på det!
Är du kräsen (eller vill göra något riktigt bra), som jag, då skaffar du dig Adobes bild- och textsättningsprogram Adobe InDesign 2. Det är ganska intuitivt och enkelt, men det är fortfarande en arbete för att lära sig programmet. I InDesign 2 gör du utan problem alla sorters trycksaker, sätter text på proffsnivå och det mesta annat som handlar om att skriva ut eller trycka något på papper.
InDesign 2 är det senaste i raden av Adobes layoutprogram. Tidigare versioner som är mer eller mindre samma program är InDesign (första upplagan, då) samt PageMaker i alla dess versioner. Om du ska välja, så är InDesign bättre än PageMaker, och högre versionsnummer är bättre än låga (-:
Well, om du bestämmer dig för vilka program du ska använda, och dessutom skaffar dig dem, så lovar jag att vara behjälplig i den utsträckning jag kan. Typografi- och layoutdjungeln är minst sagt ganska svårframkomlig ibland.
Zap,
som efter Sannas exempel har börjat vända smileys åt fel håll allt som oftast. Visst blir de söta?