Nekromanti Adrenalin

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Idag fick jag en rejäl kick när planet från Berlin skulle landa på Säve. Det blåste rätt bra innan och precis när vi skall ta mark kommer en kastvind från sidan och kompenseringen från piloten blir så kraftig så att motsatt vinge är mindre än en halv meter från att slå i landningsbanan. Jag satt långt bak och såg spektaklet, tiden gick som i slow-motion.

Darrig i 30 minuter efteråt. Usch.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Om det lugnar dig lite så är dels en halvmeter faktiskt ganska mycket i sammanhanget, dels är vingarna gjorda för att kunna släpa lite i marken om det kniper.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Om det lugnar dig lite så är dels en halvmeter faktiskt ganska mycket i sammanhanget, dels är vingarna gjorda för att kunna släpa lite i marken om det kniper.

Det visste jag inte, så det känns bättre. Även om just den rationella sidan av mig inte var så aktiv under studsandet.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
dels är vingarna gjorda för att kunna släpa lite i marken om det kniper.

Mja, en vinge i marken borde väl vara rätt bad news? Dels tycker jag det låter underligt att vingarna skulle vara dimensionerade för den påfrestningen, dels tror jag att "vingsläp" ger en rätt kraftig girstörning som slänger planet åt häcklefjäll. Eller?

Däremot tror jag inte att det var någon fara i det här fallet. Proffsen brukar veta vad de gör.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Öststatsflyg

Jag reste till Belgrad med JAT (Jugo-nånting-airtours, eller vad de heter) i våras. När vi ska landa så kommer piloten först ner lite slarvigt och studsar lätt upp i luften. Inte så ovanligt, men vid nästa försök DÄNGER han ner planet på högerhjulet, varvid alla i kabinen hoppar högt. Flygvärdinnan, som är en bit över 50, sitter snett framför mig och ser räddast ut av alla... DET var en landning! (märkligt nog var det nästan vindstilla på flygplatsen...)

Intressant nog gjorde kärran också en kraftig gir precis efter pådraget på Arlanda, ungefär som att piloten hade ställt upp snett. Det är lite roligt när alla ens fördomar om gamla öststater slår in :gremgrin:

/Sax, som inser att han öppnat en maskburk genom att inbjuda till flyghistorie-rally, men ok; bring it on
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jag skulle flyga från Kiruna till Stockholm en gång, och hamnade i en Fokker F.28. Den är ungefär stor som en buss. Har ungefär lika många säten också. Samt vingar och två motorer längst bak.

Hur som helst, vi kommer iväg från terminalen, taxar ut till banan och ställer oss redo för start. Sen börjar piloten varva upp motorerna. Och varvar upp. Och varvar upp. Och varvar upp. Och varvar upp. Och varvar upp. Och varvar upp. Och släpper bromsarna.

Alla passagerarna pressas fast i säterna när planet slungas fram över plattan, och vi har fortfarande inte kört förbi terminalen då piloten drar spaken i magen och vinklar upp planet i fyrtiofem grader eller så. Knappt hinner suset från hjulen mot betongen sluta innan det säger DUNS! då hjulen är indragna och luckorna stängda. Den här fyrtiofemgradersvinkeln behåller piloten fram till marschhöjd då han planar ut som en toasits ungefär. DUNS! så flyger vi rakt fram istället för upp mot månen.

Det går ett tag, och sen är det dags att dyka ner mot Arlanda igen. Den här piloten gillar fyrtiofemgradare, för det är den lutningen planet har i giren in på inflygningen. När han har hittat rätt kurs så lägger han återigen planet fyrtiofem grader, fast neråt. Trumhinnorna är plötsligt på väg in i lillhjärnan ungefär i den tvärbranta dykningen. Plötsligt är det tallar och gräs och berghällar och jävelskap framför oss och sekunden därefter far vi in över asfalten på Arlanda. Pilotjäveln lyfter nosen till fyrtifem grader igen samtidigt som han fäller ut hjulen igen, och sekunden därefter så är hjulen i backen igen. Det är ingen hård duns när hjulen slår i, utan tvärtom kysser han marken i farten. Plötsligt är det där bekanda asfaltssuset tillbaks igen, och sen trillar nosen ner i backen. Sen tvärnitar han.

Jag menar, den här piloten verkar vara kliniskt fobiskt mot startbanor, så som han gör allt för att undvika att rulla på dem. Vi har inte avverkat en tredjedel av banan innan han har bromsat in och rullat av från banan och är på väg mot Arlanda inrikesterminal.

"NI får ursäkta piloten" sade värdinnan när vi klev av. "Han har just kommit hit från Flygvapnet."

Jotack. Flyger Fokker F.28 som han normalt flyger Viggen. Den jäveln borde skjutas!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Mja, en vinge i marken borde väl vara rätt bad news? Dels tycker jag det låter underligt att vingarna skulle vara dimensionerade för den påfrestningen, dels tror jag att "vingsläp" ger en rätt kraftig girstörning som slänger planet åt häcklefjäll. Eller?
Nja, man kan inte dänga ner den, men om den bara släpar så är det inte så farligt. Vingen behöver dock en del reparationer för att vara flygvärdig igen, men den ska inte brytas sönder.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Re: Adrenalin på hjul

1984 åkte jag landsvägsbuss genom Galileen (IIRC Hadera -> Tiberias). Vägen motsvarade en tvåfilig svensk 70-landsväg, med en hel del bussar och lastbilar på väg åt båda håll.

Jag sitter långt bak, ovanpå bakre vänstra hjulhuset. När jag tittar ut ser jag hur yttre vänster bakhjul glider ut och rullar bredvid bussen. "What the f***!"

Innan jag hinner skrika ett larm, lossnar inre vänster bakhjul, bussen sätter sig snett och sladdar diagonalt vänster över vägbanan.

Änglavakt! Det blir ingen frontalkrock utan bussen stannar i vägrenen tvärs över vägen, halvvägs ner i diket.

Jag ser på mina händer. De skakar okontrollerat. Det tar ett par minuter innan jag förmår resa mig och gå ur fordonet.

Än idag, 23 år senare, bringar minnet kalla kårar.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
En av de värre var med liten jetkärra.från Jönköping till Kastrup. Skakigt och gungigt värre hela resan ända in på landningsbanan. Min arbetskompis uttryckte det väl när alla stod och väntade på att få gå av planet.

- Idag behöver vi inte gå på Tivoli.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Re: En aning coolare historia.

Haha, av någon anledning känns det roligt att veta att du har varit en av lumparkillarna min mamma brukade spana in på stan när hon var ung:p
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Det riktigt läskiga ...

Mitt verkliga jag är en sliskigt trevlig person så länge jag inte får tillgång till

Vapen
Sprit ,
Internet
Det läskiga är att du alltid har tillgång till vapen ... och arbetar med att se till att andra får tillgång till Internet. :gremlaugh:

Så 2 av 3 av ovanstående gäller alltså konstant!

/M
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Sådana adrenalingrejer kan man klara sig undan, omm an säger så.
Dock så att välja sina adrenalinskjutsar är en annan grej. Brukade alltdi får en rejäl dos när man lirade paintball som mest.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
En av de värre var med liten jetkärra.från Jönköping till Kastrup. Skakigt och gungigt värre hela resan ända in på landningsbanan.
Jag förstår inte vad folk har emot små flygplan. Man är betydligt säkrare i dem än i ett stort plan, och då är de stora ändå väldigt säkra. Skakigheten och gungigheten är en effekt av att de faktiskt har ett mått av manövererbarhet som de stora klossarna saknar.

Jag har både startat och landat på skogsvägar med ett sånt här (sittande på en jeepdunk bredvid piloten), och det var inte det minsta otäckt.

Edit: ...och jag har flugit avancerad flygning (looping, roll, hela köret) i en sån här.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
Jag får adrenalinrusher när jag lirar Lasergame (som det heter i Kalmar, LaserDoom heter det i Linköping). Man delar in sig i 2 lag och springer omkring och skjuter på varandra. Eftersom jag inte gillar adrenalinrusher så lär jag inte komma upp i ett högre antal spelomgångar än två...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Re: En aning coolare historia.

Mitt verkliga jag är en sliskigt trevlig person så länge jag inte får tillgång till

Vapen
Sprit ,
Internet

Enligt vem då om man får fråga? :gremlaugh:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Re: En aning coolare historia.

Jag tror det när jag ser det!
 
Top