"Nån som testat detta spel på GothCon?"
Ja, och i diverse vardagsrum också. Det är en gammal mogen klassiker till brädspel, med pappersploppar istället för plastbitar. Trots ett rätt tjockt Avalon Hill-numrerat regelhäfte så är spelet faktiskt rätt enkelt. Det är inte så stor skillnad på Advanced Civilization + Civilization och vanliga Civilization (ska inte förväxlas med Sid Meyer's Civilization), utom att bara vanliga Civilization är ett sämre spel. Det finns mer möjligheter i Advanced Civ och spelet blir inte lika låst.
Det sagt, det är ett strategiskt brädspel som till stor del går ut på att samarbeta bäst med sina grannar och inte trampa på onödiga tår. Till skillnad från många andra spel och i likhet med verkligheten så har man sällan något att vinna på att kriga med arméer. Man tjänar mycket mer på att kriga med ekonomi.
Slutligen är katastrofhantering en viktig del av spelet - i allmänhet brukar den vinna som drabbas av minst katastrofer. Det är inte enbart tur bakom detta, utan det krävs en hel del skicklighet för att planera för att dämpa de katastrofer som drabbar en och se till att katastroferna helst drabbar andra.
---
Arrangemangen på GothCon brukar i allmänhet vara stenhårt tävlingsinriktade. De flesta spelar för att vinna i första hand och ha trevligt i andra hand. Det är definitivt inte en lämplig plats för att inviga nya spelare i spelet, och många av de gamla rävarna blir synbart irriterade om det krävs en regelgenomgång innan spelet börjar. Dessutom tar det i allmänhet tid att spela, så för att klämma in en omgång Civ på fem timmar så krävs det mer eller mindre ett antal väldrillade kunniga spelare som kan tänka på sitt eget drag när de andra gör sina, och stenhård disciplin på handelsfaserna. Det behövs definitivt ingen regelgenomgång för nybörjare eller såsigt nybörjartänkande i sitt eget drag - i princip ska ditt drag vara klart i ditt huvud när det är din tur.