Nekromanti Adventure?

Den dära...

Veteran
Tjenare är det någon här som spelar White Wolves Adventure, d20 eller de d10 spelar ingen roll.

Själv har jag mer skrivit äventyr än vad egentligen spelat, mycket tack vare respektlösa spelare. Har hitills ett riktigt bra äventyr och ett halvfärdigt klart. Båda är gjorda på filmatiskt vis. Det vill säga båda äventyren bygger på tre akter, hädnelsefölopp som skulle vara sköna att se i en riktig pulpfilm etc.
Om någon nu spelar?

Hur gör ni äventyr, gillar ni som mig att vältra sig i fakta och gräva fram en olöst hemlighet eller kör ni från egen skalle eller kopierar fantomen?

I varje fall, tacksam för svar

/en småtragisk ensam pulpfantast

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har aldrig spelat Adventure, men efter att ha läst igenom boken i somras funderade jag lite på hur jag skulle lägga upp ett äventyr. Rollpersonerna skulle antagligen tillhöra någon mer eller mindre inflytelserik organisation, typ AEon Society eller liknande, och därigenom få uppdrag eller uppslag att utforska. Det hela skulle vara ganska inspirerat av Warren Ellis serie Planetary, om du känner till den. Efter hand skulle rollpersonerna upptäcka att någon inom organisationen ville dem illa. De hade kanske ramlat in mitt i en intern maktkamp, eller så hade organisationen en dold agenda som syftar till något helt annat än vad som ges sken av. Världsherravälde är väl en typiskt pulpig sak, till exempel. :gremsmile:

Sammantaget tror jag knappast att jag skulle kunna lägga upp det så styrt som WW tycks avse, och som du menar med tre akter och så vidare. Men det är en smaksak, och jag har spellett många rälsade äventyr förr om åren.

(Inte för att jag hade mycket konkret att bidra med, men jag tyckte det var trist att du inte fick några svar.)

/Dimfrost

Den dära...

Veteran
Railade, absolut inte. Bara i stora drag, gör jag en speciell "scen" slänger jag bara med lite översikt, därefter låter jag improvisationen styra. Jag vill alltid att rollpersonerna skall få göra mer än bara styra sina rollperosner socialt och destruktivt. Därför slänger jag in flertalet pussel och tvingar dom själva leta i faktaböcker, därav för att ge så god proportion med verklighetens försvunna skatter som möjligt.

Mina spelare kör inte i AEON utan jobbar istället för The British museum :gremlaugh: därav har de chansen att träffa Howard och de andra fläskiga godingarna. Jag skall dock i ett framtida skede låta dem ta kontakt med AEON och därav löpas in på någon av ärkefiendernas ondskefulla planer. För tillfället är det Indy över det hela.

Kan berätta lite om mina två äventyr:
Det första (som vi för tillfället spelar) heter "Ödets spjut" och är en enligt mig mycket klassisk pulpstory. Rollpersonerna får nys om en utgrävning i Aachen gjord av tyskarna under april 1938. Därefter är det hela igång; kryptor, nazister, hemliga kulter, marockos stenöken och Hofburgs kammare är några av de ting som rollperosnerna får smaska på.
Äventyret är högt ispirerat av Raiders och därvid är det inte direkt de galna vetenskapsmännens kamp. Mer en kamp mellan rollpersonerna och det stora mäktiga tyskland. Självklart får man träffa intressanta personer som Howard (tutankhaomn), EAON (i ett visst skede), Henry Jones (senior), Dr Fritz (tysk parappsykolog och ockultist) och många många fler.

Rollpersonerna består av följande:
Sir James Cameron - Konstsamlare och playboy som bor i skottlands högland. Han är egocentirsk, fisförnäm, britt och allmänt snobbig. Man kan säga att det är han som är huvudpersonen i dramat.

Lord Arthur Atkins - Professor i tidig medeltid och lärare i Oxfords universitet. Valrosmustasch och en sann engelsman.

Jean-Luc La Bourdonné - Gammal främlingslegionär, fransman och nemesis med Cameron. Har egen herrgård och vinmärke. Pryder ofta vapenmagasin pågrund av hans outtömliga kunskap och erfarenhet om detta ämne.

Jock - "That´s my petsnake Willy!"

MovinGalt

Warrior
Adventure!

Jag har spellett lite Adventure, men bara spelat själv en gång. Problemet är att vi bara är två stycken i hela gruppen som tycker om systemet/spelet i sig, så det blir inte det så ofta. Vi får böja för majoriteten :gremcrazy:

Eftersom det inte blir så mycket spel, men man ändå gillar det, blir det precis som du säger mycket Äventyrsskrivande och egna expansioner.

De äventyr vi har spelet har varit åt det actionriktade hållet, med mycket "slow-motion"-scener, massor med bly och tyskar, beduiner och jeepjakter. Inte alls särskilt inriktad på fakta/utgrävning, utan mer peppra allt som rör sig, typ =).

Jag är väldigt intresserad av det du skrivit, äventyr och så, det finns inte tillfälle att dela med sig lite?

/MovinGalt - Perfect Poise

Den dära...

Veteran
Re: Adventure!

Självklart kan jag skicka över en kopia. Kom dock ihåg att äventyr är utarbetat efter mina karaktärer så lite ändringar behövs, Säg bara din mailadress.