Nekromanti adventurelookup.com

ceruleanfive

Bläckfisk

Staffan

Myrmidon
Bifur;n254807 said:
Ambitiös men tycks vara exklusiv för D&D.
Det är tanken, ja. Antalet publicerade äventyr till D&D i olika versioner överstiger förmodligen antalet äventyr till alla andra rollspel tillsammans, med råge. Om man tittar på Drakar och Demoner finns det typ 30 publicerade äventyr innan Chronopia, så även om man räknar in Sinkadus och senare så hamnar man nog på typ... 50? Det är lite overkill med en crowdsourcad databas för den mängden.

ceruleanfive

Bläckfisk
Bifur;n254807 said:
Ambitiös men tycks vara exklusiv för D&D.
Ja, upptäckte också det, till min besvikelse. Staffan har dock en bra poäng.

Samtidigt, eftersom det nu rör sig om så relativt få äventyr till andra system tänker jag att det knappast kunde skada att ha med dem också. Det lär ju inte ta sjuka mängder plats i databasen och vill man bara leta efter D&D-äventyr kan man ju isf söka specifikt på det.

Lite onödigt tråkigt tycker jag alltså att det är. :)

Bifur

Veteran
Håller med. Finns många spel, om än kanske inte gamla DoD, som hade kunnat dra fördel av en sådan sådan databas, Warhammer, CoC etc.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Spontant undrar jag om det verkligen behöver vara ett problem? Så länge det är någorlunda rätt setting borde det väl vara en ganska smal sak att dra lite monster-stats ur valfri kroppsöppning?

ceruleanfive

Bläckfisk
krank;n254827 said:
Spontant undrar jag om det verkligen behöver vara ett problem? Så länge det är någorlunda rätt setting borde det väl vara en ganska smal sak att dra lite monster-stats ur valfri kroppsöppning?
Också en bra poäng! Och då blir det ju vettigare att inkludera andra system också, så att man får maximalt antal äventyr att välja och vraka mellan.

Men, det är ju inte min databas och jag är inte heller målgruppen, så det är synd att gnälla.

Bifur

Veteran
Asch, klart det inte är ett problem på det viset. Fast poängen är väl att man inte har koll på settingen. Flera spel har svår överblickbara mängder produkter vad gäller spelmiljö, tidsperiod, spelvärld etc. Ett system som gör sådana parametrar sökbara kan ju underlätta för SL att rikta in sig mot vissa produkter. Bra service för D&D-spelarna i detta fall alltså tycker jag.

(Sedan förutsätter det hela att man vill spela färdigskrivet och helst inte lägga tid på att modda scenarion till andra platser o.s.v.)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bifur;n254830 said:
(Sedan förutsätter det hela att man vill spela färdigskrivet och helst inte lägga tid på att modda scenarion till andra platser o.s.v.)
För egen del får jag väl säga att miljöer och framför allt plotstruktur brukar vara det jag tycker är jobbigast att få till - det tar mig inte längre tid att plugga in ett scenario än att plugga in + anpassa lite.

Iofs kanske det beror på att "plugga in" för mig generellt alltid innebär viss moddning, ety jag finner att de flesta köpeäventyr - även de bästa - har aspekter jag inte pallar med utan måste ändra på...

Bifur

Veteran
krank;n254837 said:
För egen del får jag väl säga att miljöer och framför allt plotstruktur brukar vara det jag tycker är jobbigast att få till - det tar mig inte längre tid att plugga in ett scenario än att plugga in + anpassa lite.
Håller med. Samtidigt skadar det inte att få hjälp med andra delar. Hela syftet med en sådan databas är ju att skanna den innan man ens läser/köper. Typ frågan: "Jag vill ha ett äventyr i Altdorf med skaven som fiender, vilket kan passa?"

Staffan

Myrmidon
Bifur;n254847 said:
Håller med. Samtidigt skadar det inte att få hjälp med andra delar. Hela syftet med en sådan databas är ju att skanna den innan man ens läser/köper. Typ frågan: "Jag vill ha ett äventyr i Altdorf med skaven som fiender, vilket kan passa?"
Nej, tanken med databasen är inte att ha det som en samling recensioner eller som en encyklopedi. Tanken är att man ska kunna säga "fan, vi ska spela i morgon och jag behöver ett äventyr lämpat för level 5 som utspelar sig i ett slott med en massa undead" och sedan hitta ett par lämpliga äventyr.

Initiativtagaren, Matt Colville, har specifikt valt att göra tjänsten specifik för D&D och dess avarter, för att den ska vara bra på just det den är bra på. För att citera Ron Swanson: "Never half-ass two things. Always whole-ass one thing." Om ni kollar den andra videon i originalposten så förklarar Colville just sin tanke bakom det hela, liksom anledningen till att alla "icke-officiella" settings (Oathbound, Primeval Thule, Scarred Lands, o s v) ska klassas som "Other" (folk letar inte specifikt efter Oathbound-äventyr, utan de som är intresserade av dessa känner redan till dem).