Nekromanti Adventures

Flurtis

Hero
Efter att totalt ha tröttnat på WoC officiella äventyrs linje letar jag nu andra bra färdigskrivna äventyr. Det jag har tröttnat på hos WoC är deras realativt fantasilösa dungeons. Jag upplever ingen känsla hos dom nyutgivna äventyren. För mig är grottröj lite mer än bara monsterslakt, ofta upplever jag WoC's äventyr tema lösa med alldeles för salig mix av monster. Gåtor, pussel, tankenötter och till och med fällor lyser ofta med sin frånvaro. Likaså NPC interaktioner inne i dungeonen. Dessutom verkar det pågå någon form av Low-level Drak hysteri på Woc's kontor, vilket jag tycker är väldigt tråkigt då drakar förlorar sin storslagenhet när dom presenteras i CR 1-7.

Vilka andra förlags äventyr kan ni rekommendera? Något speciellt som ligger er varmt om hjärtat?

//Flurtis

Eksem

Champion
Nu har ju många av de bra äventyren blivit out of print, och andrahandsmarknaden är väl inte alltid den bästa i Sverige, men det här har jag haft roligt med:

The Last Dance, Atlas Games
Ett ganska kort äventyr för PCs på level 4-6, där den stora grejjen med äventyret är (du gissade det), en magisk dans.

The Vault of Larin Karr
Kampanjmodul med en avgränsad spelmiljö och ett antal äventyr som i slutändan leder till ett klimax i Larin Karrs grav. Tar PCs från level 4-10, eller nåt sånt. Poängen med äventyret är en relativt fri miljö och intriger mellan de olika fraktionerna i dalen där kampanjen utspelar sig.

Kan föreslå "Lost City of Barakus" av Necromancer Games. (Samma företag som släppt Vault of Larin Karr).
Deras slogan är ju "1st edition feeling, 3rd editions rules."
Det är klassiska grottkryp, men bjuder ofta på mer. I Barakus så finns det inte bara den försvunna staden, utan också en kringliggande skog och en stor stad som båda bjuder på olika äventyr.
Kanske är detta någonting du letar efter?

Hunk

Hero
Necromancer Games...

...är ett av mina D20-favoritförlag och har gjort en hel del justa dungeons. Förutom Barakus och Larin Karr (som båda är mycket bra) kan Tomb of Abysthor (dock OOP och därmed svår att få tag på) och Caverns of Tracia rekommenderas. Necromancer har gjort fler bra grejer, men jag har varit rätt kass på att plugga in äventyr det senaste året (eftersom jag inte har spellett på väldigt länge) och har därför lite sämre koll på deras releaser den senaste tiden (Coils of Set verkar dock vara ett riktigt coolt relativt nysläppt äventyr och så också Shades of Grey).

Även Goodman Games har gjort en hel del justa dungeon crawls. The Mysterious Tower är ett riktigt trevligt relativt kort äventyr som jag kan rekommendera.

Re: Necromancer Games...

Såg just denna två-delade artikel som är ganske relevant till denna tråd endå? Ni får väl en attack of opportunity på mig om jag har fel :gremwink:

Denna länk leder till andra delen, en länk till den första finns på dess topp.

Tack för Goodman-länken, har helt missat dem och känner mig dum för det! Hur är det med story i dessa moduler? Är det väldigt straight-forward grottkryp eller finns det mer?

Hunk

Hero
Re: Necromancer Games...

Tack för Goodman-länken, har helt missat dem och känner mig dum för det! Hur är det med story i dessa moduler? Är det väldigt straight-forward grottkryp eller finns det mer?
Det varierar. Den text som står på deras äventyr "Dungeon Crawl Classics don't waste your time with long-winded speeches, weird campaign settings, or NPCs who aren't meant to be killed." är i alla fall inte helt rättvisande; i flera av äventyren finns t.ex. NPC:er som inte bara är med för att bli slaktade :gremtongue:. Om jag skall generalisera grovt, så kan man nog säga att Necromancers äventyr innehåller mer av ömsesidigt konkurrerande fraktioner i dungan, medan Goodmans är mer "raka" dungeon crawls. Men det stämmer nog inte på alla äventyr (Goodman har varit väldigt produktiva sedan de startade DDC-linjen 2003) och i Necromancers fall beror det väldigt mycket på vem som har författat äventyret. Goodmans grejer har nog egentligen mer "First Edition Feel" än Necromancers, åtminstone layoutmässigt.

Vill man ha ett riktigt bra klassiskt dungeonäventyr kan det vara värt att vänta på Goodmans nyutgåva av Dark Tower - ett riktigt bra 1st Editionäventyr. Det borde dyka upp i handeln inom ett par månader.