Nekromanti Affärsmodeller?

Status
Not open for further replies.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mutanten;n85535 said:
Det beror på vad man menar med "funkat". Alla svenska rollspelsföretag efter 1990 har gått under inom några år eller åtminstone lagt ner produktlinjerna.
Förutom då RIotminds, SagaGames, Rävspel, Neogames och Mindlessgaming (har dock gått ihop med Sagagames efter fem år på egna ben). Urverk Speldesign, Rävsvans förlag och Kaleidoskop har jag dålig koll på när de drog igång, men nog har de kört på i ett antal år i alla fall. Fria Ligan har fyra år på nacken nu och har en väldigt stark produktlinje, men stort spelarstöd och väl utstakade planer. Järnringen körde på i 9 år med MUA innan de slutligen tröttnade på konceptet och gick vidare.

Big Marco

Läskig
Mutanten;n85535 said:
Alla svenska rollspelsföretag efter 1990 har gått under inom några år eller åtminstone lagt ner produktlinjerna.
Kan du vara god och lista alla dessa bolag? Jag är nyfiken på vilka de är.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rymdhamster;n85572 said:
Urverk Speldesign
Det är snällt att du inkluderar oss, men för tydlighetens skull vill jag påpeka att vi faktiskt inte är något företag. Vi är en (mycket) lös samling spelskapare som tyckte det verkade vara en bra idé att ha en logga och en hemsida ihop, typ.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n85613 said:
Det är snällt att du inkluderar oss, men för tydlighetens skull vill jag påpeka att vi faktiskt inte är något företag. Vi är en (mycket) lös samling spelskapare som tyckte det verkade vara en bra idé att ha en logga och en hemsida ihop, typ.
Ah, check.

Mutanten

Hero
Ymir;n85540 said:
eh? nej. Eon har funnits sen 90-talet och är bättre än någonsin, hade rollspelssveriges mest framgångsrika crowdfunder hittils och företaget bakom Eon har en proffsig affärsmodell med tydliga avtal med frilansarna om hur förtjänster ska fördelas.
Eh? Jo. Hur många årslöner har produktionen av Eon genererat? Att hålla liv i en hobbyverksamhet är inte samma sak som att som företag ha en fungerande affärsmodell.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mutanten;n85635 said:
Eh? Jo. Hur många årslöner har produktionen av Eon genererat? Att hålla liv i en hobbyverksamhet är inte samma sak som att ha som företag ha en fungerande affärsmodell.
Det finns inget som säger att ett företag eller en affärsmodell måste resultera i vinst.

Arfert

Facit
Mutanten, du är ute och cyklar. :)

SagaGames är, i likhet med de flesta (alla?) andra svenska rollspelsföretag, ren hobbyverksamhet som drivs för att det är kul att göra rollspel. Men det betyder inte att de saknar affärsidé och marknadsplan. Vi har både och. Gissar att åtminstone RM, Fria Ligan, Helmgast och Järnringen har det också. Även om de inte kommunicerar ut det.

Vi har till och med en anställd på halvtid.

Men skulle vi (SagaGames, 3 personer) leva på göra ett rollspel på heltid skulle det kräva helt andra investeringar och ekonomisk uthållighet. Flera miljoner i kassakistan vid start. Det skulle sannolikt ta år att få en vettig lönsamhet. En långsiktig internationell satsning. Och har man inte säg 2-3 miljoner (minst) som ligger och skräpar så måste man ha banklån och/eller riskkapitalister. De skulle nog tycka att det var en allt för riskabel satsning.

Jag vet vad som behövs för att eventuellt kunna leva på rollspel. (Ett bra liv då, med normala "svensson-löner". Säg 35 papp i månaden.) Men hade jag de pengarna skulle jag använda dem till nåt vettigare. Inte riskera min familjs ekonomi på en riskabel affärsidé.

Staffan

Myrmidon
Ymir;n85540 said:
eh? nej. Eon har funnits sen 90-talet och är bättre än någonsin, hade rollspelssveriges mest framgångsrika crowdfunder hittils och företaget bakom Eon har en proffsig affärsmodell med tydliga avtal med frilansarna om hur förtjänster ska fördelas.
Gick inte Neogames i konkurs, eller kom i alla fall väldigt nära innan de blev köpta av Skuggspel? Det tyder inte på en framgångsrik affärsmodell. Sedan har iofs Helmgast uppstått med till stor del samma folk som tidigare jobbat på Neogames-prylar, men det är ju en annan sak.

Krille

Super Moderator
Uppenbarligen menas det två helt skilda saker med "fungerande affärsmodell" i tråden.

Återigen kommer det kalla konstaterandet: marknaden är för liten för att generera årslöner. Accepterar man detta faktum så kan man konstatera att samtliga svenska rollspelstillverkare har anpassat matsäcken efter omständigheterna och lever vidare, trots att konventionell marknadsekonomi skulle döda hobbyn. Det bör definitivt ses som en framgångsrik affärsmodell.

Man kan jämföra med en del andra Märklinhobbys, som till exempel plastmodeller. Hobbyn har dött ner på den nivån att det inte längre finns plats för miljoner stora plastmodelltillverkare. Worldwide finns det plats för ett par stora, typ Tamiya och Revell. Resten har dött eftersom marknaden inte är intresserad av plastmodeller längre och därför inte kan generera årslöner till alla tidigare tillverkare. Däremot har teknikens utveckling gjort det möjligt för en uppsjö garagetillverkare som gör resin kits i små upplagor. De kan knappast livnära sig på det, men de håller hobbyn levande.

Arfert

Facit
Återigen kommer det kalla konstaterandet: marknaden är för liten för att generera årslöner. Accepterar man detta faktum så kan man konstatera att samtliga svenska rollspelstillverkare har anpassat matsäcken efter omständigheterna och lever vidare, trots att konventionell marknadsekonomi skulle döda hobbyn. Det bör definitivt ses som en framgångsrik affärsmodell.

Man kan jämföra med en del andra Märklinhobbys, som till exempel plastmodeller. Hobbyn har dött ner på den nivån att det inte längre finns plats för miljoner stora plastmodelltillverkare. Worldwide finns det plats för ett par stora, typ Tamiya och Revell. Resten har dött eftersom marknaden inte är intresserad av plastmodeller längre och därför inte kan generera årslöner till alla tidigare tillverkare. Däremot har teknikens utveckling gjort det möjligt för en uppsjö garagetillverkare som gör resin kits i små upplagor. De kan knappast livnära sig på det, men de håller hobbyn levande.
Korrekt.

Mutanten

Hero
Gurgeh;n85541 said:
Att en produktlinje försvinner betyder inte att den är misslyckad. Filmer som ET och The Matrix var inte misslyckade bara för att de försvann från biograferna efter ett tag. Det betyder bara att publiken efter ett tag vill ha något annat, och producenterna efter ett tag vill göra något annat.
Att produktlinjen försvinner betyder inte att produktlinjen är misslyckad nej men om produktlinjen tar hela företaget med sig i fallet så är det ett uttryck för att företagets affärsmodell inte var hållbar.

Gurgeh;n85541 said:
De flesta svenska spelmakare har affärsmodellen: Skriv ett spel, tryck upp några exemplar, sälj dem, ha lite mer pengar än när du började. Och det fungerar utmärkt; det är bara inget man kan försörja sig på. Men vi är glada ändå.
Det är en logisk motsägelse att en affärsmodell som det inte går att försörja sig på skulle vara en affärsmodell som fungerar. Jag kallar som sagt det för att inte ha en affärsmodell eller att ha en dålig affärsmodell. Men inget hindrar en människa från att vara glad ändå bara för att personen saknar affärsmodell.

Herr Grönstedt

Swordsman
Det är som med läromedelsförfattande: Don't quit your day job. Man måst upp i rejäla volymer för att kunna gå runt och för det måste det först och främst finnas en marknad om man inte genom sin produkt skapar en sådan. Givet att man vet hur stor marknaden är, måste man sedan fråga sig hur man tror att den kommer att utveckla sig och varför, hur stor andel man konservativt räknat kan tänkas ta, vilka fördelar ens egen produkt har som gör att folk kommer att välja den, hur köpmönstren ser ut, hur marknaden kan segmenteras, marginaler, osv.

Viss volym kan man generellt få upp om man ger bort produkten nästan gratis, har en stark community som också bidrar, och då kan man sedan ta betalt för kringtjänster.

Sedan kan man jämföra lite med hur det ser ut med datorspel idag. Bara för ro skulle och för att man kanske får lite inspiration. Även här har vi en hit-marknad. Det produceras massor med spel som inte säljer och alla väntar på att få en hit. Samtidigt är de stora drakarna extremt konservativa och vågar sig inte ut på ny mark eftersom produktionen av ett AAA-spel kostar så erbarmligt mycket.

Nåja, på datorspelssidan vi spel i lådor till olika plattformar, sedan har vi downloads som är ganska lika i affärsmodellen, men med annan distribution. Det här motsvarar tryck kontra PDF. Cloud gaming är som en prenumeration, precis som Riotminds.

På casual-sidan finns tre former av free-2-play som till viss del även dyker upp i en del MMO. Det är try-and-buy, reklamfinansiering, och virtual goods. Just nu tycker jag att det verkar som att virtual goods är det som går bäst. Casual games hittar man normalt via en portal av något slag. Kanske är Drivethrough RPG en sådan? Sedan finns det hybridmodeller som med gratis prenumeration och reg och virtual goods. Jag har sett att man ibland talar om play, stay, pay, i den ordningen.

Ska man lyckas med virtual goods så måste man få högt engagemang hos sina spelare. Vi skulle för bordsrollspel kunna se det som att ge bort grundreglerna gratis och ta betalt för supplement. Om vi tjänstifierar bordsrollspel så skulle vi betrakta värdet som något som skapas i spelandet och inte produkterna i sig själva. Om det är där värdet skapas kan vi fundera på vad man egentligen ska ta betalt för... Är det kanske spelledandet som ska kosta?

Mutanten

Hero
Rymdhamster;n85572 said:
Förutom då RIotminds, SagaGames, Rävspel, Neogames och Mindlessgaming (har dock gått ihop med Sagagames efter fem år på egna ben). Urverk Speldesign, Rävsvans förlag och Kaleidoskop har jag dålig koll på när de drog igång, men nog har de kört på i ett antal år i alla fall. Fria Ligan har fyra år på nacken nu och har en väldigt stark produktlinje, men stort spelarstöd och väl utstakade planer. Järnringen körde på i 9 år med MUA innan de slutligen tröttnade på konceptet och gick vidare.
Du har totalt missuppfattat innebörden av att som rollspelsföretag ha en fungerande affärsmodell. Du förväxlar att bedriva en kommersiell verksamhet med att ha en hobby.

Mutanten

Hero
Big Marco;n85606 said:
Kan du vara god och lista alla dessa bolag? Jag är nyfiken på vilka de är.
Det gjorde Rymdhamster i inlägget alldeles innan ditt.

Mutanten

Hero
krank;n85613 said:
Vi är en (mycket) lös samling spelskapare som tyckte det verkade vara en bra idé att ha en logga och en hemsida ihop, typ.
Ja och du har ju dessutom sagt att du inte har gett upp några planer på att tjäna pengar på att ge ut rollspel eftersom du inte har haft några planer på att tjäna pengar på att ge ut rollspel. Det är samma sak som att säga att man inte har haft en affärsmodell. Mitt påstående är att de flesta svenska rollspelskonstruktörer och rollspelsföretag saknar eller har en för dålig affärsmodell. Jag börjar tro att ni inte förstår skillnaden mellan ett företag och en hobbyverksamhet.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Mutanten;n85660 said:
Det är en logisk motsägelse att en affärsmodell som det inte går att försörja sig på skulle vara en affärsmodell som fungerar. Jag kallar som sagt det för att inte ha en affärsmodell eller att ha en dålig affärsmodell. Men inget hindrar en människa från att vara glad ändå bara för att personen saknar affärsmodell.
Den enkla sanningen är följande: Enligt din definition av affärsmodell går det inte att ha en fungerande affärsmodell som går ut på att sälja rollspel. Vill man försörja sig ska man sälja något som det finns en tillräckligt stor marknad för, till exempel matvaror eller kläder.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mutanten;n85662 said:
Du har totalt missuppfattat innebörden av att som rollspelsföretag ha en fungerande affärsmodell.
Det där var svar på ditt påstående om att alla rollspelsföretag sen 1990 gått under. Det är helt enkelt ett felaktigt påstående från din sida som helt tycks sakna belägg. I likhet med Big Marco är jag nu väldigt nyfiken på vad du fått den idén ifrån.

I övrigt verkar du ha blandat ihop betydelsen av "en fungerande affärsmodell" med "gå med vinst".

Vimes

Sillkung
Men Mutanten. Nu får du allt ta och konkretisera dig och inte bara slänga omkring begrepp som du definierar löpande genom diskussionen. På vilket sätt fungerar INTE Fria Ligans, Järnringens, Helmgasts, eller Riotminds affärsmodeller?

Ymir

Liten kantbaron
1: Definitonen av "affärsmodell" är inte att man måste tjäna så mycket pengar att man kan försörja sig på det.Om någon (Mutanten, I'm looking at you) någonsin sett en sådan definition av begreppet, var vänlig och länka mig till den. Och jag hade kunnat försörja mig på mina pengar från Neogames, hade bara behövt flytta till Ghana först.

2: Det finns svenska rollspelsföretag som går med vinst, Helmgast är ett exempel. Den gängse definitionen av affärsmodell är:

En affärsmodell eller företagsmodell, engelska business model, är i företagsekonomi en teoretisk beskrivning av hur ett företag, eller en affärsverksamhet, är tänkt att fungera.
Den omfattar delar såsom en intäktsmodell som beskriver hur intäkter kommer in, en produktionsmodell som beskriver hur varor och tjänster produceras, och en leveransmodell som beskriver hur varor eller tjänster kommer kunden tillgodo.
Helmgast har allt detta.

3. Mutanten, du har inte överhuvudtaget bemött kritiken mot ditt påstående att 90-talets rollspelsföretag gått under, bara undvikit den.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mutanten;n85664 said:
Det gjorde Rymdhamster i inlägget alldeles innan ditt.
Det var alla företag som inte gått under.

Behöver vi verkligen gå igenom skillnaden mellan att gå under och inte gå under? Det är inte samma sak, vet du?

Status
Not open for further replies.