Nekromanti Affärsmodeller?

Status
Not open for further replies.

Mutanten

Hero
Det förefaller mig att forumets rollspelskonstruktörer har som affärsmodell (i den mån de öht har en affärsmodell) att sälja böcker. Punkt. Riotminds försöker sig på någon form av abonnemangstjänst men den verkar inte ha tagits emot med öppen famn av rollspelshobbyn om man säger så. Jag förstår för jag är inte själv intresserad av att abonnera på en rollspels-wiki på nätet som Riotminds produkt verkar bestå av. Men de försöker iaf tjäna pengar på att ge ut rollspel. Att försöka duger tycker jag när de befintliga affärsmodellerna sedan länge har slutat att fungera.

Men ni andra rollspelskonstruktörer då? Har ni gett upp möjligheten att tjäna pengar på rollspel eller vilka affärsmodeller använder ni er av och vilka affärsmodeller har ni testat genom åren? För inte är väl ni rollspelskonstruktörer så fantasilösa att ni inte har provat någon annan affärsmodell än att låta trycka upp x böcker och sälja på webben, SF-bokhandeln och konvent de senaste 20 åren?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Lorder och Lodisars affärsmodell ser just nu ut så här:

Tryck upp 5 dåligt editerade, redigerade, layoutade och regelvidriga produkter i en form av julutgåva 2014. Dessa 5 unika exemplar kommer inom en snar framtid att bli otroligt eftertraktade och köpsuget kommer vara enormt. Nu pratar vi astronomiska summor (troligen 6-7 siffriga belopp) för dessa magnifika exemplar, vilket i sig kommer vara unikt för rollspelsbranschen. Cash kommer att rulla in på Konrad´s konto för att sedan användas till en ny batch av mer kvalitativa LoL utgåvor som kan hålla ett väldigt högt pris ute i butik med tanke på den enorma efterfrågan.

Snow

Swashbuckler
Min affärsmodell ser ut såhär:
1. skriv saker och sprid dem så billigt och enkelt det går så att de blir maximalt spelade.
2. gå med minus.
3. om jag mot förmodan misslyckas med punkt 2 har jag en utmärkt anledning att köpa mer bilder och på så sätt lyckas med 2.

Jag är bara en enda snubbe och jag är inte nyskapande, men jag gillar att skriva. Tjänar pengar gör jag på jobbet.

Mutanten

Hero
Konrad Konvalj;n85398 said:

Tryck upp 5 dåligt editerade, redigerade, layoutade och regelvidriga produkter i en form av julutgåva 2014. Dessa 5 unika exemplar kommer inom en snar framtid att bli otroligt eftertraktade och köpsuget kommer vara enormt. Nu pratar vi astronomiska summor (troligen 6-7 siffriga belopp) för dessa magnifika exemplar, vilket i sig kommer vara unikt för rollspelsbranschen. Cash kommer att rulla in på Konrad´s konto för att sedan användas till en ny batch av mer kvalitativa LoL utgåvor som kan hålla ett väldigt högt pris ute i butik med tanke på den enorma efterfrågan.
Jag tror inte att din affärsmodell är sämre än de affärsmodeller som de andra svenska rollspelskonstruktörerna tillämpar. Du försöker med något nytt som jag inte tror att någon har testat förut. Jag tror du har räknat fel på summorna men kommer du så bara upp i femsiffriga belopp så tycker jag du har all anledning att vara nöjd med affärsmodellen.

Mutanten

Hero
Snow;n85400 said:
Min affärsmodell ser ut såhär:
1. skriv saker och sprid dem så billigt och enkelt det går så att de blir maximalt spelade.
2. gå med minus.
3. om jag mot förmodan misslyckas med punkt 2 har jag en utmärkt anledning att köpa mer bilder och på så sätt lyckas med 2.

Jag är bara en enda snubbe och jag är inte nyskapande, men jag gillar att skriva. Tjänar pengar gör jag på jobbet.
Det motsvarar alternativet att ha gett upp möjligheterna att tjäna pengar på rollspelsutgivning. Det är ingen affärsmodell utan en modell för hobbyverksamhet. Inget fel i att ha rollspelsutveckling som hobby men den här tråden handlar om affärsmodeller och rollspelsutgivning.

Får man fråga vad du har gett ut för rollspelsprodukter?

Vimes

Sillkung
Konrad Konvalj;n85398 said:

En av dessa dyrgripar finns i min ägo. Komplett med bläckteckningar av könsorgan. Kan eventuellt begapas på LinCon.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vimes;n85409 said:
En av dessa dyrgripar finns i min ägo. Komplett med bläckteckningar av könsorgan. Kan eventuellt begapas på LinCon.
Just könsorgan i bläck bygger ju på LoL-myten och all dess prakt. Det är en del i affärsmodell och marknadsföring.

Det räcker inte med att jobba lokalt och på internetz utan man måste bege sig ut i det svenska riket och sprida läran. SF-bokhandeln i den stora staden Stockholm kommer att befläckas med insmugglade Lorder och Lodisar produkter med tiden. Random pöbel kan således lyckas ta en tryckts version av mästerverket och när det väl skall betalas är det ingen som vet vart produkten kommer ifrån. Det är en del i strategin. Kostnaden för det hela är ju minimal mot auran som kommer att växa sig starkare kring LoL.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Man får komma ihåg att med ökade vinster ökar problemen. Krank har jag för mig har kollat upp det här närmare, men i grund och botten: om du tjänar "för mycket" pengar så blir det en affärsrörelse och du måste börja följa en massa regler för företag och sånt. Så länge du tjänar lite eller inga pengar så är det hobbyverksamhet och allt är lungt så länge du betalar helt vanlig skatt på eventuell vinst.

Så om man gör det för skojs skulle kan det kanske vara värt att inte tjäna några pengar bara för att hålla det enkelt och roligt.

Snow

Swashbuckler
Mutanten;n85403 said:
Det motsvarar alternativet att ha gett upp möjligheterna att tjäna pengar på rollspelsutgivning. Det är ingen affärsmodell utan en modell för hobbyverksamhet. Inget fel i att ha rollspelsutveckling som hobby men den här tråden handlar om affärsmodeller och rollspelsutgivning.

Får man fråga vad du har gett ut för rollspelsprodukter?
Jag har haft ett antal produkter mer eller mindre tillgängliga genom åren. Jag är tämligen säker på att namnen Mercnet (egentligen ett figurspel), Ratio och Amalgea inte säger dig någonting. Inget i riktigt tryck förutom Oriak (som jag just nu jobbar rätt frenetiskt på) som förvisso bara tryckts i 12 testexemplar. Men det är på gång.

För att tjäna pengar kan man antingen sälja en fysisk vara (bok, slpskärm, bilder, rollformulärsblock etc etc), en digital vara (soundtrack, pdf:er, etc) eller erbjuda en tjänst (rollformulärsportal, kampanjstödsportal, spelgruppstjänster etc). Alla dessa kostar att ta fram och jag är övertygad om att marknaden i Sverige är för liten för att tjäna pengar i någon rimlig skala för att leva på det. För alla svenska rollspelsföretag. Även om eon drog in ca 700ksek så har det tagit (vild gissning) fyra manår att skriva. Inkomsterna kommer att fortsätta att komma men jag tror inte att en enda person kan leva mer än ytterst snålt på det.

Det kanske finns kringtjänster (säg en pdf-shop eller ett kartritningsprogram) där man kan samla många spelmakare och tjäna pengar på det. Men då är man inte spelmakare längre, utan tjänsteförmedlare.

Så man måste gå in på en större marknad, antagligen den engelska. Där kan man faktiskt lyckas om man skriver något bra. Jag är som sagt inte så nyskapande så jag tror huvuddelarna av inkomsten kommer den gamla vanliga vägen. Kräng böcker, numera även digitalt.
Kringtjänster för ens eget spel, SLP-generator till mobilen, spelgruppswiki, rollpersonsarkiv i molnet kanske kan göras så bra och användbara att folk prenumererar på dem, det kan ge en liten sidoinkomst. Om man klarar att upprätthålla skrivandet kan man ge ut tryckt material regelbundet, som folk prenumererar på. Som en tidning, eller 6 äventyr om året.

Mutanten

Hero
Rymdhamster;n85413 said:
Man får komma ihåg att med ökade vinster ökar problemen. Krank har jag för mig har kollat upp det här närmare, men i grund och botten: om du tjänar "för mycket" pengar så blir det en affärsrörelse och du måste börja följa en massa regler för företag och sånt. Så länge du tjänar lite eller inga pengar så är det hobbyverksamhet och allt är lungt så länge du betalar helt vanlig skatt på eventuell vinst.

Så om man gör det för skojs skulle kan det kanske vara värt att inte tjäna några pengar bara för att hålla det enkelt och roligt.
Att undvika ondöiga skatteregler genom att bedriva verksamheten på hobbynivå kallar inte jag för att ha en affärsmodell. Det kallar jag för att ha gett upp alla försök att tjäna pengar på rollspelsutgivning och att ha rollspelsutgivningen som en hobby.

Mutanten

Hero
Snow;n85422 said:
Jag har haft ett antal produkter mer eller mindre tillgängliga genom åren. Jag är tämligen säker på att namnen Mercnet (egentligen ett figurspel), Ratio och Amalgea inte säger dig någonting. Inget i riktigt tryck förutom Oriak (som jag just nu jobbar rätt frenetiskt på) som förvisso bara tryckts i 12 testexemplar. Men det är på gång.

För att tjäna pengar kan man antingen sälja en fysisk vara (bok, slpskärm, bilder, rollformulärsblock etc etc), en digital vara (soundtrack, pdf:er, etc) eller erbjuda en tjänst (rollformulärsportal, kampanjstödsportal, spelgruppstjänster etc). Alla dessa kostar att ta fram och jag är övertygad om att marknaden i Sverige är för liten för att tjäna pengar i någon rimlig skala för att leva på det. För alla svenska rollspelsföretag. Även om eon drog in ca 700ksek så har det tagit (vild gissning) fyra manår att skriva. Inkomsterna kommer att fortsätta att komma men jag tror inte att en enda person kan leva mer än ytterst snålt på det.

Det kanske finns kringtjänster (säg en pdf-shop eller ett kartritningsprogram) där man kan samla många spelmakare och tjäna pengar på det. Men då är man inte spelmakare längre, utan tjänsteförmedlare.

Så man måste gå in på en större marknad, antagligen den engelska. Där kan man faktiskt lyckas om man skriver något bra. Jag är som sagt inte så nyskapande så jag tror huvuddelarna av inkomsten kommer den gamla vanliga vägen. Kräng böcker, numera även digitalt.
Kringtjänster för ens eget spel, SLP-generator till mobilen, spelgruppswiki, rollpersonsarkiv i molnet kanske kan göras så bra och användbara att folk prenumererar på dem, det kan ge en liten sidoinkomst. Om man klarar att upprätthålla skrivandet kan man ge ut tryckt material regelbundet, som folk prenumererar på. Som en tidning, eller 6 äventyr om året.
Nu börjar det likna någonting. Det är det här jag menar med affärsmodeller. Hur går det för tidnignen Fenix? Är det också en hobbyverksamhet eller är det ett vinstdrivande företag?

Att ge ut ett rollspel på engelska kanske fungerar. Då finns det iaf tillräckligt många kunder för att få lönsamhet i utgivningen. Men jag tvivlar på att det är en bra affärsmodell. Det gäller att få dessa kunder att köpa spelet också. Hur gick det för tex Operation Fallen Reich utomlands?
Det ska bli intressant att se hur det kommer att gå för Mutant i Spanien, Symbaroum i Tyskland osv.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tror att alla som inte är WotC, Pazio och Fantasy Flight i stort sett följer den klassiska affärsmodellen:

1. Skriv ett rollspel.
2. Tryck upp ett gäng.
3. ?
4. Profit!

:)

Jag tror att det inte finns någon i Sverige som kan driva ett rollspelsförlag med ambitionen att betala lön och generera vinst efter det. Vilket per definition ger att det i stort sett är hobbyverksamhet.

Mutanten

Hero
Magnus Seter;n85436 said:
Jag tror att alla som inte är WotC, Pazio och Fantasy Flight i stort sett följer den klassiska affärsmodellen:

1. Skriv ett rollspel.
2. Tryck upp ett gäng.
3. ?
4. Profit!

:)

Jag tror att det inte finns någon i Sverige som kan driva ett rollspelsförlag med ambitionen att betala lön och generera vinst efter det. Vilket per definition ger att det i stort sett är hobbyverksamhet.
Det var det jag misstänkte och jag tycker att det är så fantasilöst att det inte tål att kallas affärsmodell ens.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mutanten;n85433 said:
Att undvika ondöiga skatteregler genom att bedriva verksamheten på hobbynivå kallar inte jag för att ha en affärsmodell. Det kallar jag för att ha gett upp alla försök att tjäna pengar på rollspelsutgivning och att ha rollspelsutgivningen som en hobby.

Ja, det kan väl också vara en affärsmodell =) Vill du titta på affärsmodeller inriktade på att vara faktiska affärsrörelser behöver du nog börja titta på Paizo och vilka det nu är som ger ut DnD. Jag vet inte hur det är nu för tiden, men jag vet att förr så var bådas insikt och lärdom att rollspel var inget man tjänade pengar på. Men rollspel kunde fungera som ett ypperligt dragplåster för saker man KAN tjäna pengar på så som figurer och tillbehör.

Snow

Swashbuckler
Här är en hypotetisk tanke:
Om man tänker sig att det finns en molntjänst för rollpersonsarkiv. Den kan användas av spelskapare för att skapa en brandad lösning. Så helmgast använder den för att visa en helmgastifierad version. Tjänsten är så flexibel att helmgast kan bygga upp en liten guide för att göra rollperson. Spelare kan använda tjänsten, generera rollpersoner och spara dem i molnet. Sen kan de spara dem som pdf, ladda ner dem till mobilen etc. En inloggning kan ha en rollperson utan kostnad men för att spara flera kostar det en liten summa pengar per månad. Säg 20 sek. Denna summa delar spelmakare och tjänsteutvecklaren på. Tjänsteutvecklaren får pengar för att han tillhandahåller tjänsten. Spelmakaren för att han gör reklam för tjänsten med sitt varumärke.

Rollpersonsmolnarkiv är såklart bara en tänkbar tjänst av många. Det hela kan byggas ut med andra liknande tjänster. SLP-generator, föremålsgenerator, handoutgenerator etc etc etc. Kanske inte alla är värda att ta betalt för men tillsammans blir de potenta verktyg.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nej, jag har ingen affärsmodell. Jag tycker att det är kul att skriva rollspel och spela rollspel. Skulle jag försöka tjäna pengar på det på allvar skulle det bli ett jobb, och då är det inte kul längre. Dessutom har jag redan ett.

Dessutom är jag så realistisk att jag inser att rollspel är en liten nischprodukt som saknar en tillräckligt stor kundbas för att kunna utgöra grunden i en affärsverksamhet. I alla fall om man förväntar sig att tjäna några pengar på affärsverksamheten.

/tobias

Mutanten

Hero
Rymdhamster;n85439 said:
Men rollspel kunde fungera som ett ypperligt dragplåster för saker man KAN tjäna pengar på så som figurer och tillbehör.
Det resonemanget köper jag. Varför finns inte rollspelsfigurer med i Mutants eller Westerns gräsrotsfinansiering? Har de missat den biten eller har de medvetet valt bort figurer i affärsmodellen eller har de ingen affärsmodell alls? Det är sådana saker jag är nyfiken på.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mutanten;n85445 said:
Varför finns inte rollspelsfigurer med i Mutants eller Westerns gräsrotsfinansiering? Har de missat den biten eller har de medvetet valt bort figurer i affärsmodellen eller har de ingen affärsmodell alls?
Jag tror att det är för dyrt att göra figurer med den lilla marknad som Sverige utgör.

Mutanten

Hero
Snow;n85441 said:
Här är en hypotetisk tanke:
Om man tänker sig att det finns en molntjänst för rollpersonsarkiv. Den kan användas av spelskapare för att skapa en brandad lösning. Så helmgast använder den för att visa en helmgastifierad version. Tjänsten är så flexibel att helmgast kan bygga upp en liten guide för att göra rollperson. Spelare kan använda tjänsten, generera rollpersoner och spara dem i molnet. Sen kan de spara dem som pdf, ladda ner dem till mobilen etc. En inloggning kan ha en rollperson utan kostnad men för att spara flera kostar det en liten summa pengar per månad. Säg 20 sek. Denna summa delar spelmakare och tjänsteutvecklaren på. Tjänsteutvecklaren får pengar för att han tillhandahåller tjänsten. Spelmakaren för att han gör reklam för tjänsten med sitt varumärke.

Rollpersonsmolnarkiv är såklart bara en tänkbar tjänst av många. Det hela kan byggas ut med andra liknande tjänster. SLP-generator, föremålsgenerator, handoutgenerator etc etc etc. Kanske inte alla är värda att ta betalt för men tillsammans blir de potenta verktyg.
Ja du har ju idéer iaf. Varför ser vi inget sådant här komma från svenska rollspelskonstruktörer då? Det kommer ju bara bok efter bok och sedan går produktlinjen i graven efter några år.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mutanten;n85445 said:
Det resonemanget köper jag. Varför finns inte rollspelsfigurer med i Mutants eller Westerns gräsrotsfinansiering? Har de missat den biten eller har de medvetet valt bort figurer i affärsmodellen eller har de ingen affärsmodell alls? Det är sådana saker jag är nyfiken på.

För att exempelvis figurer har (eller hadde, jag är ouppdaterad på ämnet) en jäkligt stor uppstartskonstnad. Det är en jätteinvestering som måste göras innan du kan börja tjäna pengar på det, och du måste sälja jäkligt många figurer innan du får igen pengarna.

Med dagens crowdfundingsalternativ är ju möjligheterna större, men du måste fortfarande se till marknaden och grunna på om du någonsin kommer att kunna sälja tillräckligt. Och Sverige är väldigt, väldigt litet.

Status
Not open for further replies.