OK, Agency i korthet: Ett ramverk jag jobbat på men ännu inte gett ut, som i korthet är "Rollpersonerna är agenter som undersöker mystiska fall relaterade till X", där X kan vara utomjordingar, tidsresenärer, transformers eller scanners. Det är alltså typ ett "generiskt" rollspel i betydelsen att det saknar fast spelvärld, men genren ligger fast. Arkiv X, BPRD och så vidare.
Jag har tidigare haft en tråd om världen Fearful Symmetry till Agency. Den har jag inte byggt klart ännu, men sen när har det stoppat mig? Idag fick jag en annan idé till värld.
Jag kollar på senaste säsongen av Westworld och jag har just läst Blindsight och jag layoutar den kommande kampanjboken till Rotsystem där uploading figurerar.
Så det här är pitchen:
Ett medvetande är biprodukten av ett kluster av sammanhängande undermedvetna processer. Dessa processer kan egentligen köras på vilken plattform som helst med tillräcklig minneskapacitet och processorkraft. I något slags eventuellt mörk framtid är uploadingteknologi verklig och medvetanden kan köras i nästan vad som helst.
Spelet utspelar sig dock idag, typ 2022:ish. Grejen är att en annan sak som uppfinns i den där framtiden är tidsresor. De är kostsamma – och ju mer man vill skicka igenom desto högre kostnad. Så helst skickar man inte mer än man måste. Information är mycket billigare än fysisk materia. See where I'm going with this?
Jag tänker mig en kampanj där det rollpersonerna undersöker orsakas av tidsresande uppladdade medvetanden. En del av dem körs i 2022 års teknologi – stora dolda datacenter man kan söka efter, etc. Det är få som kommer – det är som sagt dyrt. Andra körs i (mer ovanliga) framtidsteknologika manicker de lyckats skicka.
Det här är inte en räddningsoperation där planen är att alla framtidens människor ska skickas. Det här är olika fraktioner i den eventuellt mörka framtiden, som vill skapa en ny tids-gren. Man kan inte ändra i framtiden – det ger paradox – utan nya grenar uppstår. Däremot uppstår självklart inga nya grenar när individer "gör val", för "val" är deterministiska fysikaliska processer.
(Jag vill också gärna på något sätt få in fler tankar kring medvetandet och dess betydelse i den här spelvärlden – jag är just nu väldigt fascinerad av tanken på medvetandet som just biprodukt, eller som glitch/bugg/exploit. Något som gör systemet som helhet mindre effektivt och sämre på att fatta beslut, men som typ ger nervsystemet belöningar utan att man behöver göra det vi egentligen ska få belöningarna för. Men det kanske kommer sen.)
Jag tänker att kampanjen börjar väldigt jordnära, men att man snabbt börjar få nos på att det är ganska märkliga/specifika saker man undersöker, spår av framtidstech/framtidsvetande. Sedan utvecklar det sig till att rollpersonerna får spår på vad det egentligen handlar om, får kontakt med och möjligen bekämpar några av Besökarna. Och sedan att det framkommer lite mer vilka fraktioner som finns och vad de vill – kanske bestämmer sig rollpersonerna för att joina/hjälpa någon av dem mot de andra, eller så satsar man stenhårt på att bara få bort allihop.
Jag vet inte om kampanjen har något tänkt "slut" riktigt. Det får man väl bestämma själv, beroende på vad man prioriterar och sätter upp för mål…
Jag har inget namn på det här än. Men jag ville skriva ner det så att jag (tillfälligt) kan släppa det och fokusera på annat resten av kvällen =)
Jag har tidigare haft en tråd om världen Fearful Symmetry till Agency. Den har jag inte byggt klart ännu, men sen när har det stoppat mig? Idag fick jag en annan idé till värld.
Jag kollar på senaste säsongen av Westworld och jag har just läst Blindsight och jag layoutar den kommande kampanjboken till Rotsystem där uploading figurerar.
Så det här är pitchen:
Ett medvetande är biprodukten av ett kluster av sammanhängande undermedvetna processer. Dessa processer kan egentligen köras på vilken plattform som helst med tillräcklig minneskapacitet och processorkraft. I något slags eventuellt mörk framtid är uploadingteknologi verklig och medvetanden kan köras i nästan vad som helst.
Spelet utspelar sig dock idag, typ 2022:ish. Grejen är att en annan sak som uppfinns i den där framtiden är tidsresor. De är kostsamma – och ju mer man vill skicka igenom desto högre kostnad. Så helst skickar man inte mer än man måste. Information är mycket billigare än fysisk materia. See where I'm going with this?
Jag tänker mig en kampanj där det rollpersonerna undersöker orsakas av tidsresande uppladdade medvetanden. En del av dem körs i 2022 års teknologi – stora dolda datacenter man kan söka efter, etc. Det är få som kommer – det är som sagt dyrt. Andra körs i (mer ovanliga) framtidsteknologika manicker de lyckats skicka.
Det här är inte en räddningsoperation där planen är att alla framtidens människor ska skickas. Det här är olika fraktioner i den eventuellt mörka framtiden, som vill skapa en ny tids-gren. Man kan inte ändra i framtiden – det ger paradox – utan nya grenar uppstår. Däremot uppstår självklart inga nya grenar när individer "gör val", för "val" är deterministiska fysikaliska processer.
(Jag vill också gärna på något sätt få in fler tankar kring medvetandet och dess betydelse i den här spelvärlden – jag är just nu väldigt fascinerad av tanken på medvetandet som just biprodukt, eller som glitch/bugg/exploit. Något som gör systemet som helhet mindre effektivt och sämre på att fatta beslut, men som typ ger nervsystemet belöningar utan att man behöver göra det vi egentligen ska få belöningarna för. Men det kanske kommer sen.)
Jag tänker att kampanjen börjar väldigt jordnära, men att man snabbt börjar få nos på att det är ganska märkliga/specifika saker man undersöker, spår av framtidstech/framtidsvetande. Sedan utvecklar det sig till att rollpersonerna får spår på vad det egentligen handlar om, får kontakt med och möjligen bekämpar några av Besökarna. Och sedan att det framkommer lite mer vilka fraktioner som finns och vad de vill – kanske bestämmer sig rollpersonerna för att joina/hjälpa någon av dem mot de andra, eller så satsar man stenhårt på att bara få bort allihop.
Jag vet inte om kampanjen har något tänkt "slut" riktigt. Det får man väl bestämma själv, beroende på vad man prioriterar och sätter upp för mål…
Jag har inget namn på det här än. Men jag ville skriva ner det så att jag (tillfälligt) kan släppa det och fokusera på annat resten av kvällen =)