Nekromanti Agentrollspel - spelvärld?

Big Marco

Läskig
Jag slänger här ut en vid fråga till er visa wrnu-deltagare. Det gäller spelvärlden i ett rollspel.

Jag håller på med ett evighetsprojekt kallat "Agent", i vilket spelarna gestaltar en hemlig organisation vars medlemmar räddar världen titt som tätt. Det är förlagt till jorden i nutid. I övrigt är inte spelvärlden speciellt definierad.

Hur skulle rollspelet presentera sin spelvärld för att du som potentiell intressent skulle vilja spela spelet?

solvebring

Superhero
Mycket stämningstexter och bilder. Information inriktad på organisationer, stadsdelar och företag som har/kan ha kopplingar till agenternas värld.

Gärna mer lös inspiration än "fakta" för min del.

Krille

Super Moderator
Det skulle vara coolt om mycket av spelvärlden presenterades som "tidigare fall" - uppdrag som organisationen har gjort förut och som visar på hur det är att leva i speglarnas vildmark.

Ond bråd död

Swashbuckler
En sak jag älskade med Skuggornas mästare var krocken mellan det normala Sverige och ett gäng äventyrare. I och med att media tog upp alla nyheter så blev det så mycket absurdare. Enkla standard grejer som händer en äventyrare blev så mycket coolare. En vanlig skottlossning blev förstasides nyhet med information de ytterst udda rollpersonerna.

Jag förstår att det här knappast är nåt alla gillar eller nåt som passar ditt rollspel, men poängen är att en löpsedel som från aftonbladet eller en extrainsatt nyhetsinslag på tv ger väldigt direkt bild av någonting och samtidigt får det att kännas relevant. Presentera spelvärlden via media är alltså mitt förslag. :gremsmile:

Podcast skulle vara ett coolt sätt att marknadsföra spelet också. Fejkade radionyheter där medias uppfattning av situationen kommer fram typ. Oh, och trafikvarning när de har biljakt vore grymt coolt också. :gremtongue:

Möller

Hubert Hortlax
Ja, det måste självklart presenteras rejält med hot som världen behöver räddas från.

Tidigare uppdrag får gärna vara med, idén att ha det i formen nyhetsartiklar etc. är riktigt bra. Men det får inte bli för mycket. Då finns risken att allt häftigt redan har hänt och spelet känns färdigspelat redan innan det är spelat.

krank

Går ondskans ärenden
Den Upplyste Despoten said:
Hur skulle rollspelet presentera sin spelvärld för att du som potentiell intressent skulle vilja spela spelet?
Tja... Jag har nog redan demonstrerat mitt svar på den frågan i form av Null State. Med andra ord, jag skulle vilja se världen presenterad på ett sådant sätt att kunskapen som ges kan förvandlas direkt till spelbara äventyr.

Antagligen skulle det vara en serie exempel på hot (och någon form av hotgenerator), lite olika organisationer som kan vara ivägen eller allierade och som tycker saker om varandra och har olika agendor och mål.

Sjunde inseglet

Swordsman
Jag skulle gärna se en världsbeskrivning i form av ett antal platser som utgör bra miljöer för Agent med kortare information om utmärkande saker (t ex vilka underrättelsetjänster som närvarade på platsen och varför), känsla och tips för hur spelledaren på bästa sätt använder sig av platsen under spel.

T ex Kowloon Walled City som direkt inspirerar till ljusskygga möten med informatörer, skuggningar och klaustrofobisk action.

Istället för att säga att spelet utspelar sig ett visst årtal tycker jag att platserna bör vara från olika tider under 1900-2000-talet. Spelledaren får helt enkelt placera berättelsen i den tidsepok som känns rätt. T ex Mossad -agenter som letar upp nazistiska krigsförbrytare i Sydamerika under 60-talet, CIA-agenter som intrigerar mot KGB i Berlin under kalla kriget, afghanska underrättelseagenter som försöker spåra upp talibanska terroristceller under 2000-talet etc.

Även om spelledaren bara låter platserna utgöra inspiration får han genom varje plats och historien bakom dem uppslag till egna berättelser.

Dilandau

Myrmidon
Krille said:
Det skulle vara coolt om mycket av spelvärlden presenterades som "tidigare fall" - uppdrag som organisationen har gjort förut och som visar på hur det är att leva i speglarnas vildmark.
Verkligen. Stort bifall på detta.

Annars tycker jag att världen ska beskrivas sparsamt. Inga långa avhandlingar om olika terrororganisationer eller sånt tjaffs.

Big Marco

Läskig
Magnus Edlund said:
Annars tycker jag att världen ska beskrivas sparsamt. Inga långa avhandlingar om olika terrororganisationer eller sånt tjaffs.
Vilket för min mig på en annan extrem - behövs en spelvärld alls till ett spel som utspelar sig i vår tid på jorden, sett genom ett Hollywood-filter?

Mogger

Hipsteranka
Ja, det tycker jag. Jämför exempelvis Los Angeles i The Shield och Battle:Los Angeles med 2/1 Men och A Hillbilly in Hollywood. Samma plats samma era men väldigt olika miljöer.

I mitt evighetsprojekt så valde jag att skapa en fiktiv amerikansk stad med just den färg jag eftersträvar, och för att undvika att läsare av spelet tar med sig för mycket själv in i settingen. Hollywood, resor m.m. Gör att samma plats kan se väldigt olika ut i våra huvuden.

Sedan har vi obekanta miljöer som kan behöva beskrivas, sånt många av oss inte kan se framför oss.

Big Marco

Läskig
solvebring said:
Mycket stämningstexter och bilder. Information inriktad på organisationer, stadsdelar och företag som har/kan ha kopplingar till agenternas värld.

Gärna mer lös inspiration än "fakta" för min del.
Som ett lager över vår verkliga värld då eller? När du säger "lös inspiration", hur menar du då?

Big Marco

Läskig
Krille said:
På vilket sätt menar du att spelvärlden skulle presenteras genom tidigare fall? Borde inte dessa vara avslutade och därmed ointressanta?

Big Marco

Läskig
Möller said:
Ja, det måste självklart presenteras rejält med hot som världen behöver räddas från.

Tidigare uppdrag får gärna vara med, idén att ha det i formen nyhetsartiklar etc. är riktigt bra. Men det får inte bli för mycket. Då finns risken att allt häftigt redan har hänt och spelet känns färdigspelat redan innan det är spelat.

Detta är en risk jag också ser. Men som du säger - hot är viktiga, så att en spelledare enkelt ser vad som är nivån i spelet.

Big Marco

Läskig
krank said:
Antagligen skulle det vara en serie exempel på hot (och någon form av hotgenerator), lite olika organisationer som kan vara ivägen eller allierade och som tycker saker om varandra och har olika agendor och mål.
Jag har en tanke kring en generator då detta passar genren. Vi får se om den materialiserar sig givet budget och resurser.

Big Marco

Läskig
Sjunde inseglet said:
Jag skulle gärna se en världsbeskrivning i form av ett antal platser som utgör bra miljöer för Agent med kortare information om utmärkande saker (t ex vilka underrättelsetjänster som närvarade på platsen och varför), känsla och tips för hur spelledaren på bästa sätt använder sig av platsen under spel.

T ex Kowloon Walled City som direkt inspirerar till ljusskygga möten med informatörer, skuggningar och klaustrofobisk action.

Istället för att säga att spelet utspelar sig ett visst årtal tycker jag att platserna bör vara från olika tider under 1900-2000-talet. Spelledaren får helt enkelt placera berättelsen i den tidsepok som känns rätt. T ex Mossad -agenter som letar upp nazistiska krigsförbrytare i Sydamerika under 60-talet, CIA-agenter som intrigerar mot KGB i Berlin under kalla kriget, afghanska underrättelseagenter som försöker spåra upp talibanska terroristceller under 2000-talet etc.

Även om spelledaren bara låter platserna utgöra inspiration får han genom varje plats och historien bakom dem uppslag till egna berättelser.
Du presenterar många coola idéer men jag tror inte att det ryms i den vision jag har om det här spelet - jag vill skapa något tajt och kondenserat då jag inte orkar med ett nytt Noir. =)

Big Marco

Läskig
Magnus Edlund said:
Följdfråga - vilka friheter skall man ta sig? Göra en Tintin och skapa fiktiva länder som skådeplatser?

Wilmer

Hero
Organisationens världsbild! Bara för att en organisation är mäktig och får saker gjorda betyder det inte att deras världsbild behöver vara det minsta sund. Ska det vara feelgood dvs. man räddar världen från objektivt onda bondskurkar eller ska det vara hot som är subjektivt onda i stil med reds, greens och muslims?

Krille

Super Moderator
Den Upplyste Despoten said:
Krille said:
På vilket sätt menar du att spelvärlden skulle presenteras genom tidigare fall? Borde inte dessa vara avslutade och därmed ointressanta?
Det finns inget avslutat fall. KGB slutade inte att existera bara för att FBI grep Aldrich Ames, och Jan Guillou lät sig inte nedslås av att Stig Bergling satt bakom galler.

Visst, Operation Snedfylla kanske är slut, men om du istället använder Operation Snedfylla för att presentera något annat än Operation Snedfylla (exempelvis vapensmugglaren Chandler som kom undan, Aleksei Michailov som var den ryske hanteraren, Marocko som land och Avdelning 42 inom SVR som hanterar operationer i Arabvärlden) så spelar det faktiskt ingen som helst jävla bandy att operation Snedfylla faktiskt är avslutad med att CIA lät amerikanska flygvapnet släppa en laserpekad JDAM mitt i huvudet på Jihad Al'Arafat som var målet för operationen.

Eksem

Champion
Jag skulle vilja att spelmiljön presenterades via slumptabeller, som i Vornheim.

Ram

Skev
Något som skulle få min klocka att ticka extra fort skulle vara en Agenda/metod/färg-generator.

VAD vill fienden?
HUR (grovt) vill de nå sina mål (primär/sekundär metod)?
VILKA SÄRDRAG har de (grova typer)?
VAD HAR DERAS LEDARE för speciella drag/metoder/whatnot.

Det skulle vara jättebra hjälp för fantasin.

Därutöver... Well, jag gillar förgenererade platser. Japan, kort om kultur, hur ser ett typiskt "kontor" ut, hur ser en typisk "hemlig bas" ut, Ryssland, ... Åsså sidotexter a la GURPS.