Jag tycker tidigare fall är lysande. Ja, en del kan ha avslutats, men alla har lösa trådar. Framförallt introducerar de draman, organisationer, personer, etc, som alla är användbara för nästa spel. De ger en snabb förståelse av vilken tematisk känsla som ska gälla (det finns ju många varianter av agentgenren).Den Upplyste Despoten said:På vilket sätt menar du att spelvärlden skulle presenteras genom tidigare fall? Borde inte dessa vara avslutade och därmed ointressanta?Krille said:Det skulle vara coolt om mycket av spelvärlden presenterades som "tidigare fall" - uppdrag som organisationen har gjort förut och som visar på hur det är att leva i speglarnas vildmark.
Ännu coolare: om du gör en generator, använd ett väldigt strukturerat format (typ som att fylla i en "CIA Post Mission Briefing"). Så fort någon har fyllt i det, och bifogat e.g. minst 5 "case items" (foton, kartor, etc) så läggs det till databasen och alla andra kan använda samma uppdrag som grundplatta. Så slutet på ett uppdrag leder alltid till början på ett annat, och grundboken ger bara provsmak på några riktigt coola post-mission briefings. Det viktiga med spelvärldsdelen är att inspirera, inte att beskriva världen som helhet. Så att ta bort världsdelen är väldigt riskabelt - de flesta får ingen kick av regler endast.