Nekromanti Agentrollspel - spelvärld?

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Den Upplyste Despoten said:
Krille said:
Det skulle vara coolt om mycket av spelvärlden presenterades som "tidigare fall" - uppdrag som organisationen har gjort förut och som visar på hur det är att leva i speglarnas vildmark.
På vilket sätt menar du att spelvärlden skulle presenteras genom tidigare fall? Borde inte dessa vara avslutade och därmed ointressanta?
Jag tycker tidigare fall är lysande. Ja, en del kan ha avslutats, men alla har lösa trådar. Framförallt introducerar de draman, organisationer, personer, etc, som alla är användbara för nästa spel. De ger en snabb förståelse av vilken tematisk känsla som ska gälla (det finns ju många varianter av agentgenren).

Ännu coolare: om du gör en generator, använd ett väldigt strukturerat format (typ som att fylla i en "CIA Post Mission Briefing"). Så fort någon har fyllt i det, och bifogat e.g. minst 5 "case items" (foton, kartor, etc) så läggs det till databasen och alla andra kan använda samma uppdrag som grundplatta. Så slutet på ett uppdrag leder alltid till början på ett annat, och grundboken ger bara provsmak på några riktigt coola post-mission briefings. Det viktiga med spelvärldsdelen är att inspirera, inte att beskriva världen som helhet. Så att ta bort världsdelen är väldigt riskabelt - de flesta får ingen kick av regler endast.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
RipperDoc said:
Den Upplyste Despoten said:
Krille said:
Det skulle vara coolt om mycket av spelvärlden presenterades som "tidigare fall" - uppdrag som organisationen har gjort förut och som visar på hur det är att leva i speglarnas vildmark.
På vilket sätt menar du att spelvärlden skulle presenteras genom tidigare fall? Borde inte dessa vara avslutade och därmed ointressanta?
Jag tycker tidigare fall är lysande. Ja, en del kan ha avslutats, men alla har lösa trådar. Framförallt introducerar de draman, organisationer, personer, etc, som alla är användbara för nästa spel. De ger en snabb förståelse av vilken tematisk känsla som ska gälla (det finns ju många varianter av agentgenren).

Ännu coolare: om du gör en generator, använd ett väldigt strukturerat format (typ som att fylla i en "CIA Post Mission Briefing"). Så fort någon har fyllt i det, och bifogat e.g. minst 5 "case items" (foton, kartor, etc) så läggs det till databasen och alla andra kan använda samma uppdrag som grundplatta. Så slutet på ett uppdrag leder alltid till början på ett annat, och grundboken ger bara provsmak på några riktigt coola post-mission briefings. Det viktiga med spelvärldsdelen är att inspirera, inte att beskriva världen som helhet. Så att ta bort världsdelen är väldigt riskabelt - de flesta får ingen kick av regler endast.

Jag lutar åt att bara beskriva det som sticker ut och skapa den klickar som ger färg och fokus åt spelets tänkta pulp-agent-action-stil. Ett halvdussin större "kriminella" organisationer, en handfull VIP:s med tvivelaktiga lojaliteter samt frifräsare som med glädje kan duka upp i spel för att fylla specifika roller.

Däremot blir det inget "I USA (folkmängd xxx) sitter president yyy (rep.) och...". För det ser jag som oväsentlig trist torr fakta.

Sedan hur dessa entiteter presenteras vet jag ännu inte - som previous cases eller som Intel briefs eller what-ever.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Eksem said:
Jag skulle vilja att spelmiljön presenterades via slumptabeller, som i Vornheim.
Jag får införskaffa Vornheim. Det jag vet om platsen är crazy-coolt och Zak är en skön lirare.
 
Top