Nekromanti Agone: King of Spring

Jolan

Veteran
Snubblade över en kort rekommendation av vad som påstods vara ett orginellt och mörkt rollspel trots sin fantasysättning. Nämligen det franska Agone. Jag har lite svårt att få mig en uppfattning då informationen är väldigt sparsam. Vill någon som är bekant med spelet förklara lite närmre vad det har att erbjuda och eventuella för-/nackdelar? Vidare undrar jag också vad äventyret King of Spring har att erbjuda? Någon rekommenderade det samtidigt som denne uttryckte sitt missnöje med Vildhjärta.

Själv är jag på jakt efter en spelupplevelse med fart och spänning. Sega tärnings-strider och transportsträckor undanbedes. Vill gärna se mina spelare ständigt tvungna att ta snabba beslut och gärna ställas inför problem de inte är vana vid efter alltför mycket Drakar och Demoner Expert. Har kikat på WFRP/Enemy Within och blev glatt överraskad även om där är en hel del av typiska nybörjar-fantasy-ingredienser. Är Agone/King of Spring rätt spel/äventyr för mig?

-Jolan

Storuggla

Champion
Agone är... ehum... okej, till att börja med är det säkert ur tryck på engelska. Kan du franska är det väl okej, men annars blir det trubbel.
Nåväl, spelet i sig innehåller inga nyheter egentligen: reglerna är traditionella saker som man inte precis blir exalterad över och settingen är klassisk lapptäckesfantasy: ett land med pirater, ett land med köpmän, ett land med magiker osv osv. Igen kontakt mellan kulturerna genom tiderna annat än de enstaka krigen (oftast via legosoldaterna land) har gjort att kulturerna blandats eller gränser flyttats.
Det enda originella som jag minns det var att böckerna var snygga och att man skapade magi genom att plåga små älvor (magin skapas när älvorna dansar, därför gäller det att övertala de små kräken att dansa för en, eller tvinga dem) men det var också allt.
King of Spring minns jag inte att det imponerade på mig alls. Dock verkar jag inte kunna hitta det i bokhyllan just nu, så det är möjligt att jag hoppade av produktlinjen innan dess.

Storuggla, jag borde ordna dem en dag

Fludd

Veteran
Jag är galet trött när jag skriver detta, men here goes:

Jo, Agone kan nog bli lurigt att hitta på engelska vid det här laget. E-bay eller liknande är nog det enda sättet. Själv lyckades jag köpa på mig det mesta som han ges ut på engelska (tror jag bara saknar bestiariet. Illa!)
Spelets absolut sämsta egenskap är den fantastiskt usla översättningen. I 99% av fallen så är texten inte helt obegriplig, däremot är språket inte särskilt snyggt. Ofta känns det som om långa stycken helt hållet bara körts genom babelfish utan korrektur. Inte särskilt ball.
Spelet i sig är helt ok. Rätt småbisarr sagofantasy där spelarna iklär sig rollerna som ultrahjältar i kampen mot den onde guden/entiteten/kraften Masque. Hela grufset är baserat på nån form av fantasylitteratur som jag inte brytt mig om att läsa. Kanske gick jag miste om en del av bakgrunden till världen av den orsaken. Bakgrundsfluffet är nämligen lite smålökigt beskrivet på sina håll.
Jämfört med D&D Expert så håller Agone väldigt hög standard tycker jag. Vill man ha färgglad högfantasy med mycket magi och mystik så får man en rejäl dos i Agone. Vill man ha ett helt 100% genomtänkt (och välöversatt) spel så kanske man ska tittat nån annanstans. Reglerna är rätt lätta och flyter på rätt bra. Klassiskt stat+skill+tärning över ett visst värde för att kunna chefa.
Äventyret King of Spring var det oerhört länge sen jag läste. Storyn minns jag var rätt hyffsad men jag minns att den led lite av samma problem som grundboken.
Utöver grundbok och King of Spring så kom det även ut (på engelska) ett bestiarie, en magibok och en bygg-ditt-eget-baroni-att-chefa-runt-i-bok.

Skulle jag välja helt själv mellan Enemy Within och King of Spring så blir det helt klart Enemy Within men det beror nog mest på att jag är puckat hooked på warhammer-världen.

Att folk uttrycker sitt missnöje med Vildhjärta har jag full förståelse för.

Herregud vad yr jag är! Om detta bara framstår som svammel så fråga gärna så försöker jag förklara mig lite bättre.