AI som textbearbetningsverktyg

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,433
Location
Göteborg
Jag har lekt lite med ChatGPT som verktyg för att bearbeta texter till Plommonkrönikan. I början försökte jag få den att skriva texter på de ämnen jag är intresserad av (eftersom rollspelet är historiskt kan en AI teoretiskt känna till den info jag vill ha), men jag märkte snabbt att texterna var nästan värdelösa. De är otroligt tama och vaniljiga, utan några intressanta detaljer, och så har man såklart problemet med att man inte kan lita på de fakta som ges (fast man kan ofta googla det för att verifiera, och på så sätt få reda på fakta man annars inte kände till). Så som verktyg för att generera texter att använda i spelet, även efter egen bearbetning, så har det visat sig vara rätt kasst. Men jag har hittat ett par andra sätt att jobba med det. Här är en konversation jag hade med ChatGPT nyligen:

Skriv om följande lista som en punktlista: Rang 1 har en trana, rang 2 en gyllene fasan, rang 3 en påfågel, rang 4 en vilgås, rang 5 en silverfasan, rang 6 en häger, rang 7 en mandarinand, rang 8 en vaktel och rang 9 en paradismonark. Distriktsmagistraten är av rang 7 och har därmed en mandarinand på sitt ämbetsmärke.

Här är listan omvandlad till en punktlista:
  • Rang 1: En trana
  • Rang 2: En gyllene fasan
  • Rang 3: En påfågel
  • Rang 4: En vilgås
  • Rang 5: En silverfasan
  • Rang 6: En häger
  • Rang 7: En mandarinand
  • Rang 8: En vaktel
  • Rang 9: En paradismonark
Distriktsmagistraten har rang 7 och bär därför en mandarinand på sitt ämbetsmärke.

Översätt den här listan till svenska och slå ihop den med den föregående listan. An officer of the first grade wore a translucent red ball (originally ruby); second grade, solid red ball (originally coral); third grade, translucent blue ball (originally sapphire); fourth grade, solid blue ball; fifth grade, translucent white ball (originally crystal); sixth grade, solid white ball (originally mother of pearl). Officers of the seventh to ninth grade wore gold or clear amber balls of varied designs.


3 / 3
Här är den översatta listan och den tidigare listan sammanfogade:
  • Rang 1: En trana, bär en genomskinlig röd boll (ursprungligen rubin)
  • Rang 2: En gyllene fasan, bär en solid röd boll (ursprungligen korall)
  • Rang 3: En påfågel, bär en genomskinlig blå boll (ursprungligen safir)
  • Rang 4: En vilgås, bär en solid blå boll
  • Rang 5: En silverfasan, bär en genomskinlig vit boll (ursprungligen kristall)
  • Rang 6: En häger, bär en solid vit boll (ursprungligen pärlmussla)
  • Rang 7: En mandarinand, bär en gul eller klar bärnsten i olika designer
  • Rang 8: En vaktel
  • Rang 9: En paradismonark
Distriktsmagistraten har rang 7 och bär därför en mandarinand på sitt ämbetsmärke. Utöver detta bär denne också en gul eller klar bärnsten i olika designer, som är karakteristisk för officerare av rang 7 till 9.

Ta bort orden "bär en" från listan.

Här är den reviderade listan där orden "bär en" har tagits bort:
  • Rang 1: Trana, genomskinlig röd boll (ursprungligen rubin)
  • Rang 2: Gyllene fasan, solid röd boll (ursprungligen korall)
  • Rang 3: Påfågel, genomskinlig blå boll (ursprungligen safir)
  • Rang 4: Vilgås, solid blå boll
  • Rang 5: Silverfasan, genomskinlig vit boll (ursprungligen kristall)
  • Rang 6: Häger, solid vit boll (ursprungligen pärlmussla)
  • Rang 7: Mandarinand, gul eller klar bärnsten i olika designer
  • Rang 8: Vaktel
  • Rang 9: Paradismonark
Distriktsmagistraten har rang 7 och har därmed en mandarinand på sitt ämbetsmärke, tillsammans med gul eller klar bärnsten i olika designer, som är karaktäristiskt för officerare av rang 7 till 9.

Byt ut ordet "boll" mot "kula".

Här är den uppdaterade listan där ordet "boll" har bytts ut mot "kula":
  • Rang 1: Trana, genomskinlig röd kula (ursprungligen rubin)
  • Rang 2: Gyllene fasan, solid röd kula (ursprungligen korall)
  • Rang 3: Påfågel, genomskinlig blå kula (ursprungligen safir)
  • Rang 4: Vilgås, solid blå kula
  • Rang 5: Silverfasan, genomskinlig vit kula (ursprungligen kristall)
  • Rang 6: Häger, solid vit kula (ursprungligen pärlmussla)
  • Rang 7: Mandarinand, gul eller klar bärnsten i olika designer
  • Rang 8: Vaktel
  • Rang 9: Paradismonark
Distriktsmagistraten har rang 7 och har därmed en mandarinand på sitt ämbetsmärke, tillsammans med gul eller klar bärnsten i olika designer, som är karaktäristiskt för officerare av rang 7 till 9.
Uppgiften att slå ihop listorna blev galen de två första försöken, men på tredje försöket blev det bra. Jag hade kunnat be den lägga till den gula kulan på rang 8 och 9 också, men det går snabbare att bara koppypasta själv.

Det här är en ganska simpel uppgift, utan egentlig kreativitet inblandad, men det hade varit tråkigt att göra det här arbetet själv. Så det här är ett vettigt sätt att använda ChatGPT för att hjälpa till med texter.

En annan text gjorde jag genom att jag utgick ifrån en ganska kortfattad textsnutt där jag under mina efterforskningar hade noterat korta fakta som jag ville inkludera. Typ "Gatorna är trånga, vilket ger skugga i solen. På gatan finns försäljare, tiggare, pengaväxlare, hamnarbetare, bärstolsbärare." och så vidare. Snabba anteckningar om fakta jag ville få med i texten. Sedan bad jag ChatGPT att ta den korthuggna texten och brodera ut den till en mer läsvändlig och flytande text. Det här gick också väldigt bra. Det var jag som stod för faktan, så jag hade inte problemet med att texten blev ointressant eller felaktig, men jag fick hjälp med det tråkiga arbetet med att brodera ut den till en textsnutt. Därefter jobbade jag själv vidare med texten, tog bort vissa detaljer, skrev om vissa fraser, lade in lite fler fakta jag hittat i mina efterforskningar.

Jag kan inte visa det exakta exemplet, för jag har inte kvar varken originallistan eller texten så som ChatGPT skrev den, men det var ett ganska praktiskt steg som besparade mig möda i processen.

Har ni andra förslag eller erfarenheter gällande att använda ChatGPT (eller annan text-AI) för att jobba med text? Jag tänker att det finns en del möjligheter här som inte är "Hitta på en ball fantasydemon". Och jag känner inte att jag på något sätt har givit upp min roll som skribent för något av dessa två exempel.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,346
Location
Göteborg
Inte kanske direkt relaterat, men ja, att formatera om listor är ett bra exempel (senaste jag gjorde var väl att kopiera en lista från SR sommar och be den plocka ut alla namn och ta bort beskrivningarna, fungerade direkt), annars gillar jag att använda den för namnlistor, typ sånt här:

Suggest some names for a fictional character that is an 18 year old pick pocket thief in 1980s New York




Sure! A character that is an 18-year-old pickpocket thief in 1980s New York needs a name that is reflective of that time and place, and has a certain edge to it. Here are some suggestions:
  1. Mickey "Fingers" O'Sullivan: An Irish-American rogue with nimble fingers.
  2. Ricky “The Phantom” DeLuca: An Italian-American who can slip through crowds unnoticed.
  3. Dex "Quick-Pick" Thompson: A young agile thief with dexterity.
  4. "Slinky" Sarah Goldstein: A Jewish-American girl who's deceptively adept at thievery.
  5. Tommy “The Shadow” Carver: A mysterious figure who's always lurking in the shadows.
  6. Carlos “Razor” Mendoza: A Hispanic thief known for his sharp skills and close shaves with the law.
  7. Danny “Whiskers” Malone: A scruffy-looking, street-smart guy who uses his charm to deceive.
  8. Jasmine “The Siren” Blake: A captivating young lady who charms her marks before robbing them.
  9. Leo “Rat” Rosenstein: Known for his rat-like ability to scurry away without being noticed.
  10. Lizzy "Black Cat" Calhoun: A nimble thief who is rumored to bring bad luck to anyone who crosses her path.
  11. "No-Trace" Nate Washington: An African-American character who is known to leave no traces behind.
  12. "Silent" Sally O'Connor: A girl who can be right next to you without making a sound.
  13. Alexei “Pocket” Popov: A young Russian immigrant with a knack for pickpocketing.
  14. Chen “The Ghost” Li: A Chinese-American thief who has a reputation of appearing and disappearing like a ghost.
  15. "Jitterbug" Jamie Willis: A street-smart kid who uses dance moves to get close to his targets.
  16. "Dizzy" Izzy Rodriguez: A hyperactive, fast-moving thief with street graffiti as a second hobby.
  17. Jackie "Switchblade" Turner: A skilled pickpocket with a love for classic rock and punk.
  18. Dominic “Spider” Moretti: Known for climbing fire escapes and tight spaces to make a quick escape.
  19. Angel “The Magician” Torres: A Puerto Rican character who magically makes items disappear into his pockets.
  20. Max “Rusty” Silverman: A tough street kid with red hair, who's as slippery as an eel
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,262
”Pärlumussla” får betraktas som ett rejält översättningsfel (ska vara pärlemor).

Och sparade det här faktiskt in någon arbetstid, eller var det mer kul att testa? :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,536
När jag kör fast med ett textstycke och verkligen inte får till en bra meningsuppbyggnad har jag testat att be chatGPT skriva om stycket åt mig och det har funkat bra. Jag har frågat "kan du skriva om följande text så att den blir enklare att förstå?", eller något i den stilen.
Den har en väldigt platt och enkel stil i sin text, men ibland är det det som behövs.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,700
Location
Göteborg
Eftersom ChatGPT är onödigt pratig och blommig i språket ber jag den ofta att skriva om sina första textförslag i kortare versioner. Och sen ytterligare en kortare version. Det har funkat bra för att göra texter mer fokuserade och nordiskt fåordiga.

Det finns också några bra AI-funktioner i skrivappen Craft Docs (en smart variant av Evernote). Dels kan den göra sammanfattningar av längre texter, dels att den har alternativen ”Soften” och ”Strengthen” för textblock.

Soften broderar ut texten och gör den informell. Strengthen kortar istället ner och tar bort utfyllnadsord. Jag avänder dem inte så mycket, men när hjärnan slutar fungera kan det vara bra framför allt för copywriting.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,433
Location
Göteborg
Två andra grejer som har funkar bra för mig:

Som jag skrev i den här tråden var jag på jakt efter en ordbok med associationer, vilket jag inte sett på svenska. Eventuellt finns det heller ingen, men jag kom på att man kan använda ChatGPT för detta. Man kan på detta sätt få fram en lista på ord som är relaterade till ett visst koncept för att på så sätt hjälpa till med inspiration på ett sätt som är lite friare än en synonymordbok.

Och en sak jag gjorde nu: Ta en text skriven i dåtid och skriv om den i nutidsform, alltså ändra tempus. Jag skriver ett historiskt rollspel, och när jag går igenom mina texter ser jag att jag skrivit en del i dåtid. För att hålla det konsekvent har jag beslutat att hålla mig till presens, och att gå igenom en text och byta form på alla verb är rätt tradigt. En AI kan göra det snabbt och enkelt.
 
Top