Nekromanti Akrobatik och gycklarkonster *ändrad*

Rickard

Urverk speldesign
Jag har slängt samman Gycklarkonster (gammal EDD-färdighet) och Akrobatik till en enda färdighet.. Numera får mina spelare välja konster ungefär som Stridskonster (Låsning/neddragning, Dubbelspark, etc) går att välja till i EDD/DoD4.. Har ni några bra förslag på gycklar/akrobatikkonster som man kan göra.. Jag har redan försökt lusläsa de två färdigheterna (samt från andra rollspel) och dra ut precis allt man kan göra, men ge gärna förslag baserade på dem färdigheterna ändå.. Jag kan ha missat något..

Förslag på konster:
Klättra: Ger +5 på alla SMI-slag som kräver klättra (har inte färdigheten Klättra längre utan kör bara på ett SMI-slag)
Samverkan: Alla gycklare som har samverkan kan samarbeta, typ bilda en mänsklig pyramid eller jonglera saker mellan sig.
Stå på händerna
Uppresning: Gamla stridskonsten.

Förresten.. Heter det gycklarkonster eller gyckelkonster eller kan man skriva på båda sätten? Word godkänner båda alternativen och jag har inte tillgång till något annat "uppslagsverk"..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som också hade Spåkonst som egen färdighet innan han inkluderade det i Gycklarkonster

<FONT SIZE=1>[edit] Jag lade dit några förslag</FONT>

[utdrag från egen regeltext]
"Spåkonst: Genom andar, ben, inälvor, kiromanti, kristallkula, runor, stickor, stjärnor, tarotkort eller te. De vanligaste spådomarna handlar om någons livsöde men kan även ge vägledning för viktiga händelser. Det finns många sätt att spå på och lika många tekniker att använda de olika sätten på. Te, inälvor och stjärnor tolkar man efter hur de ser ut medan ben, stickor och runor tolkas utefter hur de ligger efter att man har slängt ut dem på en plan yta. Runorna är oftast inristade på ovala, platta stenar eller på träbrickor och har ibland olika tecken på vardera sidan. Stickorna och benen kan även kastas ut med ett par stenar som kan få viktiga betydelser beroende på var de hamnar. Till tarot används kort som får betydelse efter var de läggs ut. Med kiromanti tolkar man de linjer som finns i handen och de olika linjerna har olika betydelser, antingen goda eller onda. Kommunicera med andar och få svar är vanligt i de mindre civiliserade trakterna men är ändå, liksom astrologi, en utforskad vetenskap. De andra spåsätten kan följa vissa riktlinjer men är i stort sett skrock. Färdigheten är baserad två GE:er. Om det bara en charlatan så baseras färdigheten på FYN, annars PSY. SL bestämmer om spådomen är sann. Detta kan vara ett sätt att få in en ledtråd i ett äventyr."

Rising

Vila i frid
Re: Akrobatik och gycklarkonster

"Jag har redan försökt lusläsa de två färdigheterna (samt från andra rollspel) och dra ut precis allt man kan göra, men ge gärna förslag baserade på dem färdigheterna ändå.. Jag kan ha missat något.."

Det hade varit enklare om du skrivit vilka du redan tagit med... Nu måste man bränna kreativt krut på att uppfinna hjulet två gånger. Men okej:

Jonglering, balansering på lina, akrobatik, eldslukning, svärdsslukning, cykla enhjuling, roliga röster, buktaleri, grimaser, illusionstrix (alltså det vi människor kallar för trolleri), snurra ihop ballongdjur, näskonster (meddelst gaffel eller genom att dra en kondom (tja, fårtarm el liknande, då) genom näsan), rapa alfabetet, prutta nationalsången, balansera tallrikar på hjässan, ramla utan att slå sig, trapetskonster, blåsa såpbubblor, rockringar, jo- jo, lassotrick, dockteater, såna där pinnar med snöre emellan och en rulle som man snurrar omkring, gå på händerna. Typ.

/Riz,

Rickard

Urverk speldesign
Re: Akrobatik och gycklarkonster

"Det hade varit enklare om du skrivit vilka du redan tagit med... Nu måste man bränna kreativt krut på att uppfinna hjulet två gånger."
Jag glömde skriva några förslag, men att ta med alla tror jag bara hade hämmat fantasin då jag har 29 stycken redan.. Dessutom hade jag en egen "undersökning" att basera det på (frågan längst ner på inlägget)..

Jag får tacka för förslagen, även om några fick mig att brista ut i skratt.. "snurra ihop ballongdjur"? Typiskt fantasy, inte sant? :gremlaugh:

k, jag ger väl några förslag i mitt ursprungsinlägg, då..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som plockar fram filen och plockar ut några konster

G

Guest

Guest
Mima

Du glömde ju det klassiska mim varianterna:

1. Hoppsan! Var det en vägg där... Då öppnar jag väl dörren..

eller

2. Hoppsan! Var det en vägg där... Då öppnar jag väl fönstret och klättrar ut...

Fungerar jämt