Nekromanti "aktiva" fantasy rollspel

Torbjörn

Swordsman
D&D, Warhammer, Drakar o Demoner och Eon. De fantasyrollspelen har man ju hygglig koll på. Men eftersom en timeout närmar sig för D&D-kampanjen är det bra att veta vilka vettiga alternativ som finns.

Så vilka andra "aktiva" fantasyrollspel finns på marknaden nu? Med aktiva menar jag sådana där nya produkter kommer lite då och då. Kommer det något nytt till t ex Lo5R? Och vilket skulle ni rekommendera, och varför?

Torbjörn - som är tacksam för alla tips!

Markehed

Warrior
Finns väl en ohygglig mängd rollspel som det släpps nytt till. Är väl svårt att sammanfatta.

Torbjörn

Swordsman
Jo, men det är ju bara fantasy-rollspel som är aktuella. Det begränsar ju antalet en del.

Torbjörn

Storuggla

Champion
Tja, på rak arm: Artesia, Burning Wheel, Shadow of Yesterday,
Conspiracy of Shadows, Heroquest, Tekumel och en klase till som jag inte kommer på just nu och så nya Runequest som ska komma i sommar...

"Kommer det något nytt till t ex Lo5R?"

Nej, AEG tjänar pengar på sina kortspel istället, så tredje utgåvan och den enda boken de gav ut till den är rubbet.

"Och vilket skulle ni rekommendera, och varför? "

Det beror lite på vad du vill ha? Standardfantasy fast med wonky regler som spöar dig tills du erkänner hur bra de är? Burning Wheel. Vill du ha en ball spelvärld med ett wonky erfarenhetssystem och där alla är människor? Artesia. Vill du ha en wonky spelvärld där natren hatar människorna, alla djur har minst sex ben och det inte finns en tillstymmelse till europeisk medeltid? Tekumel. Jag skulle nog be dig köpa Artesia, eftersom det är den snyggaste boken i stan och som dessutom är ett gediget lir. Men Tekumel om du diggar Maya/inca/indien-fantasy.

Storuggla, ingen kilt på jobbet

Dimfrost

Special Circumstances
Och några fler: Exalted, D6 Fantasy, GURPS Fantasy. Samt ett större antal d20- eller OGL-derivat. Och säkert en massa annat som jag inte kommer på för ögonblicket.

/Dimfrost

Torbjörn

Swordsman
Många där som man inte alls hade koll på!

Men Runequest...Det är klart att man längtar. Jag hade glömt denna klassiker!

Torbjörn

Torbjörn

Swordsman
Samt ett större antal d20- eller OGL-derivat
Ja, här kommer det ju en del. Men när man ska ta en paus från D&D är inte ett annat d20-spel det första man tänker på.

Någon som vet nåt om HARP? Rolemaster är lite av en favorit, fast väl tungrott, kanske HARP kan vara nåt då? Har det blivit någon succe? Ges det ut några produkter?

Torbjörn

Storuggla

Champion
"Men Runequest...Det är klart att man längtar. Jag hade glömt denna klassiker!"

Förutom att det inte är den klassiker man minns. Ska tydligen ha nya regler och sådant, så en viss skillnad kommer det dock vara. Fast den kan man lugnt vänta med, de säger sommaren vilket för rollspelsförlag betyder.... höst-vinter?

Storuggla, panzerfaustpillemasare

Torbjörn

Swordsman
Inget bra tecken! Känns inte rätt att satsa på ett spel till vilket det bara kommer PDF-tillbehör.

Torbjörn - tacksam för all hjälp han får. :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Blir det Runequest d20 då eller?
Nope. Det blir det la inte iom att de tänkt sig en egen fri licens men hur reglerna kommer se ut mer exakt är väl inte så lätt att sia om än. Hittade detta på rpg.net iaf:

Glorantha will be the first setting, but it will not be the last - the RQ system lends itself to so many different settings, and we want to explore a few of them.
Mongoose har inte fått upp så mycket på sin sida än:
http://www.mongoosepublishing.com/home/runequest.php

Arfert

Facit
Fast den kan man lugnt vänta med, de säger sommaren vilket för rollspelsförlag betyder.... höst-vinter?

ha ha ha... oj vad man känner sig träffad av den ;-)

Gordeg

Hero
Förutom de som nämnts i tråden...
Earthdawn lever fortfarande! Fast det ges ut av ett litet företag, Living Room Games, så modulerna kommer i långsam men stadig takt.

Gordeg

Morgath

Warrior
Hârnmaster .

Tro det eller ej, men det knappologiska rollspelet är inne på sitt andra decennium! Jag fick min senaste expansion från Kanada i min brevlåda förra månaden. Högkvalitativ grisodlarfantasy.

Arfert

Facit
är väl knappast nån hemlighet att Harn är ett av mina absoluta favoritspel (och en av inspirationskällorna till Saga), även om det långt ifrån är perfekt... men man kan bara beundra deras ambitionsnivå... ett helt OK regelsystem och fantastiskt detaljerad spelvärd.. (om än något krävande)