Nekromanti Akut datahjälp

Lukas

Mannen i Gult
Okej hjärntrusten jag har ett uppdrag åt er.

Jag har fått problem med Windows 7 och jag kan tillägga att jag inte vet så jättemycket om datorer. Men mitt problem är i alla fall att jag idag ska skicka in en labbrapport (skolarbete) som jag skrev i söndags. Och filen är borta. Om jag söker på filen i startfältet eller i mappar så hittar jag genvägen till filen. Men den leder ingenstans. Det verkar nästan som om jag bara har sparat en genväg och ingen fil.

Så mina frågor är:
1. Det någon vad som har hänt?
2. Vet någon om jag kan få tillbaka filen

Eftersom arbetet ska in idag så hoppas jag att någon vänlig själ ser det här och hjälper mig så snabbt som möjligt.

Möller

Hubert Hortlax
Hm.

Har du testat öppna Word? Jag tror att MicrosoftOffice har nån form av återställning om den misstänker att en fil försvunnit/skadats. Förhoppningsvis så får du återskapa filen direkt när du skapar Word.

Annars kan möjligtvis komma åt filen genom Words meny för »senast öppnade dokument« eller vad det nu heter.

Har du kollat »Egenskaper« på genvägen du hittat? Vart ska genvägen peka? Det ska stå där; om det fältet är tomt så borde ikonen för genvägen inte vara ett word-dokument (vilket den är?). Det kan vara så att genvägen pekar på en mapp som där dold, och därmed inte dyker upp när du söker. I såfall får du navigera dig till den manuellt. (Fast det förklarar inte varför genvägen inte öppnar dokumentet, så det är ganska långsökt)

Lukas

Mannen i Gult
Möller said:
Har du testat öppna Word? Jag tror att MicrosoftOffice har nån form av återställning om den misstänker att en fil försvunnit/skadats. Förhoppningsvis så får du återskapa filen direkt när du skapar Word.
jag har testat det här och den misstänker inte att någon fil har försvunnit så det funkar inte.
Möller said:
Annars kan möjligtvis komma åt filen genom Words meny för »senast öppnade dokument« eller vad det nu heter.
ja men när jag tycker på min fil där så får jag meddelandet"Det gick inte att hitta filen"
Möller said:
Har du kollat »Egenskaper« på genvägen du hittat? Vart ska genvägen peka? Det ska stå där; om det fältet är tomt så borde ikonen för genvägen inte vara ett word-dokument (vilket den är?). Det kan vara så att genvägen pekar på en mapp som där dold, och därmed inte dyker upp när du söker. I såfall får du navigera dig till den manuellt. (Fast det förklarar inte varför genvägen inte öppnar dokumentet, så det är ganska långsökt)
på egenskaper står det var filen ska ligga men när jag kollar den mappen så finns inte filen där. och ja genvägen visar en word ikon

Möller

Hubert Hortlax
Hmmm...

Jag börjar få slut på idéer.

Kollat om filen är dold? Ctrl+H är det för att se dolda filer i Ubuntu, minns inte hur det var i Windows.

android_iv

Warrior
http://social.answers.microsoft.com/Foru...00-ba2c480c4c56

Här är en tråd som kanske kan hjälpa. Särskilt det sista svaret (länkar till fler trådar samt berättar hur man letar i sin temp-folder.
När saker skiter sig är google din vän. Googla efter vad som nu hänt och med lite tur hittar man till olika dator-fora där folk råkat ut för precis samma sak. So google away friend, google away!

Och, kolla papperskorgen om filen hamnat där (vilket gör alla genvägar ogiltiga). Fast det kanske du redan gjort.

Lukas

Mannen i Gult
papperskorgen var bland det första stället jag kollade på.

men tack för länken ska kolla upp den genast