Nekromanti Aldis måste brinna!

Vimes

Sillkung
Det här verkar awesome och gör mig sugen på att faktiskt spela fantasy. Heja! Och se till så att rollpersonerna har tillräckligt med resurser för att spelarna ska få utlopp för åratal av uppdämt hat mot sliskiga fjantalver, mystjocka hober och gulliga enhörningar!

God45

#PrayersForBahakan
En sak jag har tänkt på med den här kampanj iden är vad folk kan spela. Visst, någon kan spela Heath Ledger och vilja se världen brinna men om alla spelar den typen av karaktär kommer det bli tråkigt. De koncept jag kommit på är:

Den religösa terroristen: Det här är nog det mest explosiva karaktärskonceptet och det som flest kan bli upprörda över. Det är naturligtvis mitt favorit koncept :gremwink: Du kommer från den religösa teokratin som ligger granne med Aldis. Din religon är väldigt strikt och fördömmer saker som Aldis står för och därför hatar du Aldis. Aldis håller på med vidriga saker som att tillåta homosexuallitet och låta kvinnor arbeta och vara politiker! De tillåter till och med blandäktenskap mellan alver och människor! Du är här för att stoppa det här. Du tänker göra det genom att starta terror celler, lyncha folk från grupperna du inte gillar, sätta upp brinnande religösa symboler på folks gräsmattor och spränga officiella byggnader med magiska eldbolllar så att folket lär sig frukta din gud. Deus Vult!

Den rättmätiga kungen: Du är smart, smartast i riket. Du är den bästa fäktaren och strategen. Du älskar ditt land och vill styra det för att göra det så bra som möjligt. Du var den förra kungens äldsta son och spenderade din uppväxt med att utbilda dig till att bli den bästa härskaren världen någonsin har sett. Sedan valde den magiska hjorten din mesiga lillebror till att bli kung för du var "för ambitiös". Well, fuck that! Du tänker ta tillbaks ditt rike och leda det till ära och seger över alla dess fiender! Och du tänker sitta på din tron och äta världens godaste hjortstek. :gremwink:

Oppenheimer: Du är en trollkarl som upptäckt en ny sorts magi. Du kallar den nekromani och den kan producera enorma armer utan att någon levande dör under slagen och du kan till och med göra folk odödliga med bara ett par små bi-effekter. Så när paladinerna dök och slog sönder ditt livsverk och försökte gripa dig flydde och gömde du dig. Du skall använda din magi för att visa dem att med din magi kommer allting bli bättre. Din magi är så fruktansvärd att ingen skulle använda den som ett vapen, eller hur? Så du vill använda de positiva delarna av din magi och om det innebär att du måste använda de negativa delarna först? Tja, det är priset du får betala :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Vitulv said:
Ulfgeir said:
Enda gången jag sett intressanta gnomes var i Dragonlance-settingen där de är uppfinnare av konstiga saker.

/Ulfgeir
Är de inte uppfinnare av konstiga saker i typ alla settings?
Dragonlance var först och sedan spred sig iden till de andra D&D settingarna innan alla andra började sno den. Så därför har tillexempel Warcrat tinker gnomes.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Då tänker du mer DnD än socialrealism. För man kan ju göra det här med ganska mycket humor ...

Troberg said:
Vad som skulle göra det ännu coolare är om man hade kört det enligt alignments Pathetic Evil och Stupid Good ...
... eller sjukt seriöst.

God45 said:
Hober är ju skitjobbia de med :gremwink:
Ja. Jag tycker att vi ska odla vårt hat mot detta folk mycket mer än mot alverna. De lever i ett sjukt paternalistiskt samhälle där den stora massan slavar åt en lite, ärftlig elit som sitter och äter sig feta och inte gör något. Och ingen verkar bry sig! Hela hobbitfolket lider helt klart av det som Karl Marx kallade för "falskt medvetande". De bara accepterar sin underordning och det feodala förtrycket, utan att protestera ett knyst. Vidrigt.

God45

#PrayersForBahakan
I början av första sagan om ringen filmen ser vi Merryn och Pippin stjäla grödor från en av bönderna och de säger att det inte är första gången. Merryn och Pippin är adelsmän från två av de rikaste släkterna i hela Fylke. Så de stjäl grejer bara för att jäklas med underklassen? Dicks!

Ymir

Liten kantbaron
Skitbra förslag! Jag har ett till:

Doktor Doom: Du är überkompetent och bäst på allt, och du vet det. Men du är också ett kontrollfreak av rang, och det enda sättet att förbättra Aldis PK-maffia-samhälle vore att ta diktatorisk kontroll över det och härska med järnhand för att bygga en mer effektiv samhällsapparat.

RasmusL

Champion
Jag kollade igenom texten om FreeMarket jag pratade om tidigare och den pratar nog om andra saker än det du håller på med men jag väljer ut ett par delar som kanske kan ge lite inspiration (även om de åsyftar ett sätt att hantera mekaniken som jag inte är helt kompatibelt med hur du vill spela). Ovan citat är från: http://wearelostinplay.com/2012/11/freemarket/

Roleplaying games, since the first D&D, have fundamentally been about scarcity. I don’t mean the fiction is about scarcity, I mean that the play of the game is. You fuck up the dungeon with your bastard sword because you need the gold, man. The eeps, too. The cycle of gaining experience points and leveling up is about overcoming the scarcity of your situation. You grow stronger, from a Rootless Wanderer to a Powerful Adventurer to the Lord of a Domain and maybe all the way to a God. You level up because you can. You get more gold because you want to buy better stuff. You accumulate, because why? Because that’s what humans do to beat back hunger, thirst, danger, death.

Not in Freemarket.
Isn’t this just leveling up? Getting better, doing more? Not really. You do get better at doing things as the game goes on, but what does that mean in the larger context of play? In D&D and the games that slavishly copied its structure, leveling up and getting more scratch means delving into bigger and badder dungeons to get bigger and badder loot and eeps. You do it for its own sake, because that’s the point of the game. This isn’t bad, but the extreme end-point of this design is Diablo and its sons. Whether that means “fun” or “soul-draining a click at a time” is a matter of opinion.

In Freemarket, getting better for its own sake (in fact, getting more of anything for its own sake) is pointless. There is no scarcity of the things you need, but there is scarcity of the things you want to do, and scarcity of time. The setting and fiction you make in the game is shaped by the fact that the people in the game are functionally immortal, but you, User, you do not have forever to play this game.
Why?

Why do you need more Flow, User? Why does your MRCZ need to be a higher Tier? The answer to those questions is the answer to the question I posed at the beginning: What do you do when the driving concerns of human existence across its span are no longer your concerns? What do you do when you have all the tools at hand to build your dream, be it running a coffeehouse or a memory-merchant outfit? Well, you do it of course. Or you try and fail–that’s a fine outcome, too.

Freemarket encourages you to learn and master its various systems, but only to the end of accomplishing something in play.
Utopia is only so because there is meaning and growth and struggle ahead, and all the factors that distract from that–hunger, thirst, need for shelter, death–have been removed.
Följande citat är från: http://story-games.com/forums/discussion/17577/tips-for-playing-freemarket#Item_20

J_Walton November 25 QuoteFlag

David, there's nothing telling the Superuser to push hard against the PCs. You're just supposed to play the station with some degree of integrity to its concepts, I think, and let the users do whatever they do and meet whatever situations that causes. It's pure sandbox in the most real sense. I suspect that the jadedness and friction will build up over time mostly due to the inherent cynicism and dissatisfaction of the players, plus the limits of utopianism. You know how, like, in every utopian fiction ever, there's something fundamentally wrong or some freedom that has to perish in order for the utopia to work? Freemarket likes to say that doesn't happen there, but it's not strictly true (as becomes clearer the more you play the game) and the players are likely to sense injustice or feel trapped by the system even when it's set up to let people do whatever they want.

Efter att ha läst igenom det här inser jag den begränsade relevansen för det aktuella ämnet, men va fan :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Ymir said:
Skitbra förslag! Jag har ett till:

Doktor Doom: Du är überkompetent och bäst på allt, och du vet det. Men du är också ett kontrollfreak av rang, och det enda sättet att förbättra Aldis PK-maffia-samhälle vore att ta diktatorisk kontroll över det och härska med järnhand för att bygga en mer effektiv samhällsapparat.
Nice :gremlaugh:

Jag har ett koncept till föresten:

Den som är ännu mer PK än Aldis: Ok, så du är den typiska mary sue hjälten med magi och legendariska vapen och kung fu och så vidare. Du har kommit fram till att ett samhälle som bygger på förtrycket av andra varelser är fel. Så alla de där uråldriga lovecraftianska fasorna som är inspärrade i magiska valv runt Aldis så att de inte springer runt och sliter själarna ur bönder eller förintar städer? Du är här för att befria de stackars varelserna som folket i Aldis förtrycker! Du tycker också att det är rasistiskt att riket hindrar folk från att bli vampyrer eller andra odöda. Du blir också arg när folk säger att de "invandrande" enligt dig och "invaderande" enligt alla andra barbarerna har en kultur bestående av våld och barbarism och våld och kräver bevis på detta och att den där horden bränner en stad gälls inte, det beror på socioekonomiska faktorer. :gremwink: