Nåväl... Boxar
Okej, jag kanske ser lite bakåt i den svenska historien.
Men Mutant fanns i box, Neotech fanns i box, DoD kommer i box, Eon kommer i box, Götterdämmering finns i paketform...
Dock tycker jag faktiskt att
de flesta böckerna är väldigt dyra om man nu vill ha ett komplett (oftast amerikanskt) spel.
Komplett: dvs alla modulerna/böckerna.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
Vi kan kolla lite på Gamersvault för skojs skull?
<ul type="square">
[*]
Buffy The Vampire Slayer
Buffy the Vampire Slayer Corebook
639 kr
Directors Screen
179 kr
Monster Smackdown
279 kr
Monster Smackdown (Limited Edition)
560 kr
Slayers Handbook
289 kr
Slayers Handbook (Limited Edition)
560 kr
TOTALSUMMA: 2506 kr
Struntar vi i Limited Edition och tar det nödvändiga:
Directors Screen
179 kr
Monster Smackdown
279 kr
Slayers Handbook
289 kr
TOTALSUMMA: 747 kr
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
[*]
Lord Of The Rings
Core Book RPG LotR
385 kr
Maps of Middle-earth
299 kr
Maps of Middle-earth, Set 2: Cities and Stronghold
269 kr
Narrators Screen LotR
195 kr
The Fellowship of the Ring Sourcebook
289 kr
TOTALSUMMA: 1437 kr
Och D&D och Warhammer RPG skall vi inte, är det ingen idé, att vi bryr oss om, för det rör sig om så väldigt många tusenlappar!
[/list]
Jag vill kunna köpa en box för ca 500:- och sätta mig och spela spelet. Inte behöva sucka, och "Fan, jag kan inte ha med magiker än, för jag har inte köpt den modulen". Utan allt det grundläggande sitter jag med i hand, sedan kanske det finns 1-2 extra moduler, kanske en världsmodul, eller en gudarmodul - men som inte kommer att kännas: "Fan, skall jag spela det och det äventyret så måste jag ha den - annars saknar jag 2/3 av materialet till sista delen i kampanjen".
Men de dagarna är ju förbi. Men till saken, jag kom just att lägga märke till vad dyrt det är med rollspel, och vad speciellt dyrt det är med amerikanska spel, och att de typ aldrig säljs i box - och det är just det som tråden handlade om, amerikanska fördomar mot boxar.
Box må vara hutlöst dyrt att göra, men det underlättar faktiskt så att man får ett grundläggande komplett paket att klara sig på.
Men bäst är ändå rollspel som på 1-2 böcker. Gondica t.ex. det är ju kalas, en bok...