Nekromanti Aldrig box?

solvebring

Superhero
Varför säljer amerikanarna aldrig i box - det är alltid svindyra lösa böcker, så skall man ha ett komplett rollspel får man betala typ 1000-1500:-
???
Dåligt tycker jag, en klar fördel med svenska rollspel som oftast kommer i box. Och tilläggsböckerna som kommer efter kostar inte skjortan som sidenskjortan man får offra för amerikanska spel.

Storuggla

Champion
Lådor är dyrare än en bok (eftersom nu måste du göra en box och en bok, inte bara en bok) och återförsäljare tycker det är svårare att kränga spel i lådor (folk gillar att bläddra i böcker innan de köper dem och det är såvrare att finna bra utrymme i hyllorna för lådor). Så har jag fått det förklarat för mig, i alla fall. Sen har det faktiskt förekommit jänkarspel i lådor, såsom Traveller the New Era (deluxe-utgåvan), Runequest 3 Deluxe och... um... det kom tre lådor till Legend of the Five Rings också - ett grottkräl, en stadsbeskrivning och en stadsbeskrivning/kampanj. Men trenden är just nu böcker, inte lådor.

Guardians of Order hade en intressant idé om att ge ut Big Eyes Small Mouth Vanilla Edition (ett avskalat BESM3) i samma format som Tokyopop har på sina mangaalbum och försöka få butikerna att ställa den i mangaavdelningen. Ett mangaspel, i färg och med coola bilder, bland mangan? Det kunde ha funkat... om de inte bara konkursat i en hög av sunkighet och proppen dragits på BESM Vanilla. Tyvärr, det hade varit kul att se om det fanns en marknad där.

Storuggla, vänligen sno en igelkott

Gordeg

Hero
Några exempel till: Jag har några boxmoduler till Earthdawn från när FASA fortfarande gav ut det. Och mitt Paranoia 2nd edition ligger i box (det är iofs lite gammalt, köpte det -91 tror jag).

Gordeg

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Prisfråga

Varför säljer amerikanarna aldrig i box - det är alltid svindyra lösa böcker, så skall man ha ett komplett rollspel får man betala typ 1000-1500:-
Vad är det för spel du tänker på nu (förutom D&D). Jag har flera kompletta amerikanska rollspel som består av en bok som kostat mig mellan 250 och 400 kr.

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Kommer svenska spel oftast i box? Är du säker på att du inte menar att de mest kända svenska kommer i box? Noctum, Oktoberlandet, gamla Mutant Chronicles, och många fler kommer i vanlig bokform.

Själv föredrar jag till och med bokformen - de boxar jag sett har varit fyllda av skräp som rollformulär (skriver man väl ut själv efter behov?), tabellhäften (inget regelsystem värt att användas använder fler tabeller än absolut nödvändigt - helst inga alls), etc.

Mitt kardinalexempel här är GURPS. Strålande initiativ. De som gillar GURPS-systemet köper den grundboken, plus de världsböcker etc man är intresserad av. Undertecknad avskyr GURPS, men köper gärna tilläggsböcker eftersom de helt enkelt är de bästa på marknaden.

Jag har aldrig köpt en box. Och efter vad jag sett, skulle jag känt mig lurad om jag gjort det. Nä, ge mig ordentligt hårdinbundna böcker istället, det kan jag betala lite extra för.

//Krank, som alltid ställt sig frågande inför termen "komplett" rollspel, då han aldrig - i boxform eller annars - stött på ett rollspel han betraktat som spelbart out-of-the-box

Arfert

Facit
Det är ju sjukt dyrt att göra en box. I alla fall om man gör spel i relativt små upplagor. Då är det mycket billigare att bara trycka en bok, även om den är inbunden.

Och sen när kostar ett jänkarspel 1000-1500:-? Utöver D&Ds coreböcker? (som inte kostar tusen spänn i USA)

Dimfrost

Special Circumstances
Du har ett skevt perspektiv. De enda svenska spelen som kommit i box de senaste 10 åren är DoDT och Eon. Dessutom är de flesta amerikanska spel förutom WoD och D&D kompletta i en bok (och en WoD-grundbok samt valfri annan grundbok går på kanske 500-600 tillsammans).

Det hindrar inte att jag också gärna skulle se fler boxar, fyllda av snygga kartor (TSR hade tygkartor i vissa boxar), små behändiga böcker och häften och sådant. Men det är dyrt med boxar. Inte bara vikningen, utan även materialet har tydligen blivit ohyggligt mycket dyrare de senaste tjugo åren (om jag minns rätt vad som skrevs på Rpg.net för ett par veckor sedan).

Men mest av allt skulle jag se fler tunna rollspel. Då behövs det inga boxar alls.

/Dimfrost

Big Marco

Läskig
De enda svenska spelen som kommit i box de senaste 10 åren är DoDT och Eon.

Och Neotech v2. (Och Neotech v1, men det var 12 år sedan).

Organ

Out of time, out of mind
Och sen när kostar ett jänkarspel 1000-1500:-? Utöver D&Ds coreböcker? (som inte kostar tusen spänn i USA)
Det kostar inte ens så mycket i Sverige. Om du stegar in i en spelbutik så kan du gå därifrån med de tre coreböckerna för nånstans mellan 700-800 spänn. Och det är ändå det dyrare alternativet. D&D är visserligen lite dyrare än andra spel men inte så fasligt mycket. Dessutom då får man ganska mycket för pengen tycker jag. Sedan är det ju faktiskt så, något som alla borde vara medvetna om vid det här laget då det ständigt påpekas så fort det gnälls på D&Ds prislapp, att man inte behöver alla tre böckerna för att kunna spela. Endast Players Handbook behövs och en sådan hittar man för under en trehundring. Ganska billigt för ett komplett spel tycker jag.

/Anders

solvebring

Superhero
Nåväl... Boxar

Okej, jag kanske ser lite bakåt i den svenska historien.

Men Mutant fanns i box, Neotech fanns i box, DoD kommer i box, Eon kommer i box, Götterdämmering finns i paketform...

Dock tycker jag faktiskt att de flesta böckerna är väldigt dyra om man nu vill ha ett komplett (oftast amerikanskt) spel.
Komplett: dvs alla modulerna/böckerna.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

Vi kan kolla lite på Gamersvault för skojs skull?
<ul type="square">
[*] Buffy The Vampire Slayer
Buffy the Vampire Slayer Corebook 639 kr
Directors Screen 179 kr
Monster Smackdown 279 kr
Monster Smackdown (Limited Edition) 560 kr
Slayers Handbook 289 kr
Slayers Handbook (Limited Edition) 560 kr

TOTALSUMMA: 2506 kr

Struntar vi i Limited Edition och tar det nödvändiga:

Directors Screen 179 kr
Monster Smackdown 279 kr
Slayers Handbook 289 kr

TOTALSUMMA: 747 kr

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

[*]Lord Of The Rings
Core Book RPG LotR 385 kr
Maps of Middle-earth 299 kr
Maps of Middle-earth, Set 2: Cities and Stronghold 269 kr
Narrators Screen LotR 195 kr
The Fellowship of the Ring Sourcebook 289 kr

TOTALSUMMA: 1437 kr

Och D&D och Warhammer RPG skall vi inte, är det ingen idé, att vi bryr oss om, för det rör sig om så väldigt många tusenlappar!
[/list]

Jag vill kunna köpa en box för ca 500:- och sätta mig och spela spelet. Inte behöva sucka, och "Fan, jag kan inte ha med magiker än, för jag har inte köpt den modulen". Utan allt det grundläggande sitter jag med i hand, sedan kanske det finns 1-2 extra moduler, kanske en världsmodul, eller en gudarmodul - men som inte kommer att kännas: "Fan, skall jag spela det och det äventyret så måste jag ha den - annars saknar jag 2/3 av materialet till sista delen i kampanjen".

Men de dagarna är ju förbi. Men till saken, jag kom just att lägga märke till vad dyrt det är med rollspel, och vad speciellt dyrt det är med amerikanska spel, och att de typ aldrig säljs i box - och det är just det som tråden handlade om, amerikanska fördomar mot boxar. :gremwink:
Box må vara hutlöst dyrt att göra, men det underlättar faktiskt så att man får ett grundläggande komplett paket att klara sig på.

Men bäst är ändå rollspel som på 1-2 böcker. Gondica t.ex. det är ju kalas, en bok...

Sanjuro

Warrior
Re: Nåväl... Boxar

Men sådär kan du ju inte räkna. Alla moduler och böcker ingår ju inte i boxar heller - det släpps alltid till moduler vid senare datum. Och vem är det som säger att det är "nödvändigt" med Directors Screen och
Monster Smackdown och allt vad det heter? Grundboken är väl ett komplett spel i sig - allt annat är ju bara bonus, inte sant?

Det var ju precis samma sak med DoD-91 och andra gamla spel som kom i box. Utöver grundboxen (precis det man behövde för att spela) så fanns det en massa andra böcker att köpa. WFRP som du nämner är ett helt spel i en enda bok - du får till och med ett bestiarium i boken, vilket inte var (eller är) så himla vanligt. Om man sedan behöver ett bestiarium är väl en annan fråga.

solvebring

Superhero

Grundboxen i amerikanska rollspel innehåller väl inte alls, så vitt jag kan se hittar jag fan aldrig en enda grundbok med all you need for start?
Man verkar typ alltid behöva i alla fall en SL-bok och en Spelar-bok, vilka man får köpa separat, 2 böcker för 500...

Lite rollformulär, kartor etc. vill jag ju ha med då ^^.

Insignia

Swashbuckler

Nu har inte jag läst de spel du tar som exempel, men är det verkligen nödvändigt att ha alla dessa delar för att kunna spela? Du kommer till exempel aldrig att övertyga mig om att en spelledarskärm och högvis med kartor behövs för att ett spel ska vara användbart. Angående D&D så har jag sämre koll på senare utgåvor, men AD&D kunde i alla fall spelas med endast två böcker (resten var underhållande men knappast viktigt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Grundboxen i amerikanska rollspel innehåller väl inte alls, så vitt jag kan se hittar jag fan aldrig en enda grundbok med all you need for start?
Nu har jag inte kontrollerat hur amerikanska de här spelen är, men några exempel på spel som klarar sig bra med bara grundbok:

* Nobilis
* Hellboy the RPG
* Mutants and Masterminds
* Witchcraft
* Armageddon
* All Flesh must be Eaten
* Conspiracy X
* Mechanical Dream
* In Nomine
* Kult (nya utgåvan, då)
* Adventure! (icke-d20-utgåvan).
* Etherscope

Själv upplever jag mest att de som kräver flera böcker brukar vara d20-spel och deras wannabes. Gräsligt, håller jag med om. Men som sagt, frågan är ju vad man menar med "komplett". Det kommer alltid tilläggsböcker, iaf till de spel som säljer bra. Och jag har själv inte stött på ett enda spel som känts helt "komplett" oavsett hur många böcker man införskaffat.

Lite rollformulär, kartor etc. vill jag ju ha med då ^^.
Skrivare och penna+papper, latmask! =)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Enboksspel

Komplett: dvs alla modulerna/böckerna.
Ja, om det är vad du menar med ett komplett spel är det klart det blir svindyrt, men jag fattar inte varför du anser att amerikanska spel är så dyra. Det skulle ju kosta många tusen kronor att köpa alla moduler till Eon eller Drakar och demoner också.

Jag vill kunna köpa en box för ca 500:- och sätta mig och spela spelet.
Om du vill spela Buffy-rollspelet (när det fortfarande fanns i tryck) hade du kunnat nöja dig med att köpa en bok (regelboken) för ca 300 kronor. Det är precis allt du behöver för att spela det spelet. Samma sak gäller Lord of the Rings även om grundboken där är en hundralapp dyrare.

Men bäst är ändå rollspel som på 1-2 böcker. Gondica t.ex. det är ju kalas, en bok...
De flesta spelen är en bok. Det är bara du som fått för dig något annat.

/tobias

Storuggla

Champion

"Och D&D och Warhammer RPG skall vi inte, är det ingen idé, att vi bryr oss om, för det rör sig om så väldigt många tusenlappar!"

WFRP huvudboken: 300:-
Mer än så behövs inte för att lira. Men okej, för tankens skull:
Old World Bestiary 225:-
Sigmar´s Heirs Guide to the Empire 225:-
Nu har du stuff så att det kommer rinna ur öronen på dig! :gremwink:
Mer än så behövs verkligen inte. Grundboken räcker gott och väl.

Storuggla, ratcatcher deluxe

Krille

Super Moderator
Lord of the Rings RPG: vad behöver man?

Nu har inte jag läst de spel du tar som exempel, men är det verkligen nödvändigt att ha alla dessa delar för att kunna spela?
Det gör man inte. För att ta ett av exemplen som Adus nämner, Lord of the Rings RPG, så behöver man regelboken. Punkt.

...tja, du behöver exemplet för hur man gör rollpersoner från Deciphers hemsida också, för spelet är skitsugigt ur pedagogisk synvinkel när det förklarar hur man gör rollpersoner.

Men ta det från en som har skaffat allt det där grejset till Lord of the Rings RPG; inte en enda modul är nödvändig! Det finns ingenting i Fellowship of the Ring Sourcebook eller Two Towers som du inte redan har i romanen eller i filmerna. Det är bara uppspaltat i annan ordning.

Helms Deep innehåller omtuggat jox om Rohan från Two Towers Sourcebook plus ett fältslagssystem, så halva den boken kan vara vettig om man tänker kriga. Men det gick faktiskt rätt bra ändå, för handen på levern så krigar man väldigt väldigt sällan i Lord of the Rings RPG.

Spelledarskärmen är trevlig, men knappast nödvändig. Den innehåller rollformulär på glättat bestruket och därmed oskrivbart papper, och ett riktigt mjäkigt äventyr som mest verkar skickas med för att höja värdet på produkten så att man inte enbart betalar för en pappbit.

Fell Beasts and Wondrous Magic lider av att den är tråkig. När man har läst den har man inte lust att stoppa in ett enda av monstren i den. Den kunde ha varit vettigare om den hade varit roligare och mer mystisk, men nu är den ungefär lika ball som en normal flora. Magibiten är en beskrivning av prylar som andra redan äger och knappast lämnar ifrån sig (och dessutom redan har rabblats upp i Two Towers Sourcebook och Fellowship of the Ring Sourcebook i samband med personerna som hade dem), med undantag för orchsprit och generella dunadan-klingor.

Så var det kartboxarna kvar. Du får snyggare och bättre kartor i vilken Midgårdsatlas som helst, förmodligen billigare också. Och fler. Och en hel del av kartorna ingår som sagt var i Two Towers Sourcebook och Fellowship of the Ring Sourcebook. Inte för att du behöver dem heller - i de flesta fall kutar man ändå inte omkring och äventyrar i Cirith Ungol eller på Zirak Zigil.

Så det enda man egentligen behöver är... grundreglerna. Jag hittade min med hål i lamineringen. Den kostade 109 spänn på grund av den defekten.

Sanjuro

Warrior

Jag tackar krank för att han räknade upp en rad lir som alltså är "kompletta" med endast en bok, i den meningen att man har allt man behöver för att sätta sig ner och spela. Vad man sedan anser sig "behöva" är väl föremål för debatt i sig, men jag använder mig för enkelhetens skull av den lite traditionella definitionen "ett komplett regelsystem med tillhörande kampanjvärld". Den definitionen har säkert fel på sig också, som definitioner ofta har, men den duger väl för den här diskussionen.

Jag blir lite nyfiken på vilken typ av spel det är som du kollar på och varför dina erfarenheter verkar skilja sig helt från våra.

Krille

Super Moderator

Man verkar typ alltid behöva i alla fall en SL-bok och en Spelar-bok, vilka man får köpa separat, 2 böcker för 500...
Förutom att det upplägget faktiskt har sina fördelar - spelarna kan ha de regler som behövs för att de ska spela och skapa sina rollpersoner, utan att behöva ockupera spelledarens regelbok - så har jag följande rollspel i min bokhylla som kräver spelarbok eller spelledarbok:

<ul type="square">[*]Munchkin d20. Det kräver inte bara spelarbok och spelledarbok, det kräver också en Player's Handbook till D&D.
[*]TORG, fast det gjordes på sen boxåldern, så det kanske inte räknas, i synnerhet inte eftersom båda ingick i boxen.
[*]Shatterzone, fast det gjordes också på sen boxålder, och som sagt var, båda ingår i boxen.[/list]

...å sen var det faktiskt stopp. Jag har några till där det finns en spelarhandbok, men de är knappast nödvändiga:

<ul type="square">[*]Feng Shui. Den heter The Golden Comeback, och är jättenyttig i allmänhet eftersom den inte innehåller så mycket spelarspecifika regler, som en klase tips och inspiration om hur man blir en bättre rollspelare i allmänhet och Feng Shui-spelare i synnerhet.
[*]World of Darkness, den gamla utgåvan. Det finns spelarhandböcker till samtliga. Jag har aldrig skaffat dem, och spelat alldeles utmärkt utan dem också.
[*]Med lite god vilja så kanske man kan stoppa in Knights Adventurous till Pendragon som spelarbok, eftersom den behandlar hur man bygger rollpersoner. Men den byggdes in i regelboken i fjärde utgåvan.[/list]

...å sen var det stopp. Betänk att jag har drygt sextio rollspel i hyllan, så mindre än 10% spelar/spelledarboksuppdelning är väl knappast att betrakta som "alltid"?

Organ

Out of time, out of mind

Jag vill kunna köpa en box för ca 500:- och sätta mig och spela spelet. Inte behöva sucka, och "Fan, jag kan inte ha med magiker än, för jag har inte köpt den modulen".
Om jag ska vara helt ärlig så känner jag inte till ett enda spel som passar in på den beskrivningen. T.o.m. modultunga spel som D&D och Eon är tillräckligt kompletta redan i grundutförandet för att man ska klara sig utan några fler köp. Fler böcker skaffar man bara om man vill fördjupa sig i något.

Jag håller annars med dig om att boxar är bäst. Om inte annat för det härliga brrrrrpppp-ljudet som uppstår när man sätter på locket hastigt. Desto tjockare papp, dessto bättre ljud. Bäst av alla boxar är Kult-boxen, vars papptjocklek och lite knubbiga form (liten med höga kanter) borgar för en härlig ljudupplevelse när man, som avslutning på varje spelsession, plockar ihop spelgrejorna. :gremgrin:

/Anders