Nekromanti Aleas nya regler [Långt]

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Som jag lovade i Krilles statustråd så skulle det dyka om lite inlägg om Alea här på forumet inom kort. Detta är det första av dem. Bakgrunden är att under den speltestning som har genomförts så har en del idéer flutit upp till ytan. Lätt inspirerad av den här tråden hade jag tänkt att ta upp alla regeländringar som jag har funderat på till allmän diskussion för att förhoppningsvis kunna få fram ett än bättre rollspel. Naturligtvis är jag även intresserad av vilka regeländringar som ni vill se i Alea.

Tänkte börja med den största regeländringen.
I Alea har man egenskaper, förmågor och färdigheter. Alla dess tre kan ha ett värde mellan 0 och 3. När man slår för något lägger man ihop dessa till ett totalvärde och lägger till 1t6. Med andra ord har man mellan 0 och 9 i totalvärde (Tv)
Ändringen som jag har funderat på är att ändra dessa skalor till –1 till +1 på egenskaper och förmågor och 0 till 3 på färdigheter. Detta ger ett spann på –2 till +5 på Tv

Som jag ser så finns det följande för- och nackdelar med ändringen

Fördelar med det nya systemet
<ul style="list-style-type: disc">[*] 0 blir ett logiskt medelvärde både för egenskaper och förmågor istället för 2 respektive 4 idag. [*] Därmed är det är lättare att bedöma vad en snabbskapad SLP har i värden. Är han helt normal och inte har någon specialkunskap inom ett område så har han Tv 0, tidigare var det Tv 4, inte lika logiskt[*] Det blir enklare att jämföra Egenskaper och Förmågor eftersom de har samma medelvärde (båda har 0, tidigare hade som sagt Egenskaper 2 och Förmågor 4)[*] Man kan använda Styrkan som en direkt modifikation på skada för närstridsvapen, ingen skadebonus eller likande behövs.
[/list]


Nackdelar med det nya systemet <ul style="list-style-type: disc">[*] Man måste göra om skalor och balansera om systemet. En del jobb med andra ord men det kan man ta.[*] Det blir färre steg att beskriva sin figur med. I stort sett kan man bara säga svag (-1) normal (0) eller stark (+1). Å andra sidan fanns det inte så fanns det inte så många steg tidigare heller och –1 för svag känns lite mer logiskt än 1 för svag i min hjärna.[*] Skalan blir två steg kortare. Man har bara åtta steg mot tidigare 10. Känns lite kort när slumpen kan tillför mellan 1 och 6 även om den har en hyfsat spetsig fördelningskurva[*] Det är jobbigare att räkna med negativa tal än bara positiva tal [*] Man kan inte använda värdet i förmågan Förflyttning rakt av för att säga hur många meter per sr man rör sig. Det behöver isåfall räknas ut[*] Det blir jobbigare att räkna ut ett annan sekundär egenskap, uthållighet.
[/list]

Vad säger ni uppväger fördelarna eller nackdelarna? Ska jag ändra eller inte?

Detta är som jag nämnde tidigare bara den första av en handfull ändringar som ligger och skvalpar så förvänta er fler inlägg framöver.

Kan ju även passa på att nämna att Alea har bytt hemsida. Den nya hemsidan är alea.petanet.se . Den gamla började bli allt för liten och eftersom lösen och sånt till den försvann när jag ominstallerade min datorn (en av orsakerna varför det inte hänt något där på länge) så kommer den snart att tas ner.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Om värden och slump:

Jag antar att man i första hand får lägga en lämplig skala efter slumpsystemet, eller möjligen lägga ett lämpligt slumpsystem på skalan man har.

Jag tycker att det är förbannat irriterande med slump som inte känns som en genomtänkt bit av systemet, utan bara är påslängd som ett extra lager.

Men tja, fungerar sannolikhetskurvorna och så fortfarande - kör hårt!

Om de inte fungerar, kan du på något sätt bygga om skalorna ännu mer så att det hela känns logiskt? Jag ser det som en stor poäng med skalor som har medel 0.

Zap
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Re: Om värden och slump:

Som sagt slumpen består av en sexsidig tärning, så det fungerar till båda skalorna. Det enda som skiljer är att skalan blir lite trängre om man kör -2 till +5. Så eliten blir lite mindre elit och losern lite mindre loser. Framför allt lär det bli losern som tjänar på det, troligtvis kommer det fortfarande var 1/36 chans att en medelmåtta slår en expert men det kommer att bli lättare för en dålig att slå en medelmåtta.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: Om värden och slump:

... "troligtvis kommer det fortfarande var 1/36 chans att en medelmåtta slår en expert men det kommer att bli lättare för en dålig att slå en medelmåtta."

Det där tycker jag låter som en eftersträvansvärd egenskap hos ett regelsystem. Kör hårt!

Zap, vars system-to be är linjärt och förutsägbart så länge man inte kopplar på satsningar och slump.
 
Top