Nekromanti Alice - De mörkare åren.

Sodivra

Champion
Japp, jag fick till slut för mig att faktiskt spela American McGee's Alice, ett datorspel jag har varit fascinerad av för dess underbara koncept: Alice åker in på sinnesjukhus, och underlandet blir mörkare. Titta bara på skrivbordsbilderna: (De är nog också det bästa sättet att etablera stämningen jag försöker uppnå)

Äldre bild, mörkare än de andra..
En favorit tillsammans med den förra
En till
Den här kan väl också få vara med..
Den galne hattmakaren är också för skön

Väl realiserat så var det inte mycket mer än ett rätt ordinärt tredjepersonskjutarspel. Visst, det härliga konceptet var kvar, och nivådesignen var lagom absurd, och ofta rätt härlig, men det var ändå rätt repetiva banor med fiender att döda igen, och igen, och igen..

Konceptet var alltså helbra, och spelet var rätt bra, men det kunde ha blivit så mycket bättre. (i min mening.) Jag satt och fantiserade om hur jag skulle lägga upp det - Olika slut, mindre repitivitet, större interaktion med andra.. fast som äventyrsspel skulle det inte heller funka.. Synd.

Då slog det mig: Det är ju i rollspelsform jag ska göra detta, det passar ju perfekt! Och det är därför jag skriver detta inlägg på rollspelsforumet. (Duh) Åh, och jag vill spelleda detta också, så Rasmus, Kalle, Elin, Max: Ni är nästan de enda jag träffar i verkligheten som jag känner att jag skulle kunna spelleda detta för på ett meningsfullt sätt.. (Och sedan så finns det några som säkert skulle gilla det, men inte skulle tolka det på samma sätt som jag.. Nåja, rälsning är dåligt, och huvudsaken är att man har kul, förstås.. :gremsmile:) Ni får gärna läsa vidare och kommentera, men då kan jag ju inte spelleda för er. I och för sig så kanske jag inte skulle orka spelleda för er ALLA, så.. Ja. Läs vidare om ni vill, och inte verkligen vill ha det här spellett för er. (Om ni ens läser detta inlägget.. :gremwink:)

Nog med ordbajsande. Över till visionen.

Historien börjar några år efter böckerna. Alice har vuxit upp till en tonåring, men en tid tillbaka har hon spenderat på sinnessjukhus. Hennes familj dog i en brand, och förlusten har traumatiserat Alice svårt.
Plötsligt får Alice besök av den vita kaninen som lockar med henne ner i underlandet. Underlandet (Fast jag ska nog göra som Disney och slå ihop underlandet och spegelvärlden - Det finns alltså två böcker) har under tiden förfallit till en sjuk och mörk värld där den genomkorrumperade hjärter dam härskar i ett perverst styre. (Okej, det här snodde jag rakt av från spelet, men visst är det en bra början?)

Alice själv är.. ja.. psykotisk. Här skiljer jag mig från spelet - I spelet så är hon bara psykotisk på det sättet att hon behåller lugnet i underlandet. Naturligtvis så kommer hon inte vara helt vansinnig, men lite labil och läskigt lugn/cynisk/hänsynslös är mitt mål.

Alice resa genom underlandet är en resa genom hennes eget undermedvetna, och genom att återställa underlandet så kommer hon att bearbeta sina egna trauman. (Oj. Djupt. :gremwink:)
Alice möter karaktärerna från boken, som den galna hattmakaren, tweedledee och tweedledum, tusenfotingen och hertiginnan, och dessa kan hon prata med, omvända, eller.. tja.. döda. -Dom är rejält skruvade allihopa. Den enda hon kan lita på sheshirekatten -som inte var så mycket att lita på från början ändå- och kanske kaninen. De olika karaktärerna och platserna kan symbolisera speciella delar av hennes psyke, omgivning och bakgrund.. (En hertiginna som tar aspekter av den av Alice hatade föreståndaren på psykhemmet, eller varför inte en föreståndare som Alice hatar men som hon egentligen är hemligt förälskad i! Hahahaaaa! Ja, det ska vara en djupdykning i psykologi och drifter detta.)

Genom sin resa samlar Alice mod och insikt för att konfrontera sin rädsla och trauma.. Insikt ja, kanske har hon förnekat vad det var som hände hennes familj egentligen? Flashbacks där det hela rullas upp för att komplettera bilden skulle kunna funka väl.

Mod och insikt ja, ifall jag ska ha någon form av värden i spel så tänkte jag mig ungefär "Viljestyrka" och "Insikt", som två värden man som SL kan anteckna lite löst och rådgöra sig av. Ni som har hört min uppdelning mellan "Starkt sinne" och "Öppet sinne" känner nog igen det här, och jag använde en liknande metod i norrlandsäventyret.

Viljestyrkan symboliserar Alice' mod att konfrontera och förgöra sina inre demoner, mental styrka och i viss mån "utpsykhetsfaktor". Kanske också en slags fysisk kraft i underlandet.
Insikt handlar om fantasi, och om Alice' insikt i sig själv och sina svagheter, sitt vansinne. Gör det lättare att anpassa sig, men gör henne samtidigt mer sårbar - För att erkänna sin egen sjukdom så måste Alice sätta sig och gråta ut, eller något liknande. Och vem tröstar henne då? Ingen. Kanske. I underlandet kan det användas som en slags magisk kraft - Att anpassa sig själv efter underlandet.

Andra spridda idéer är att rälsa, eller kanske bara öka stämningen, genom att läsa upp monologer, ungefär som man läste upp en av böckerna om Alice. Kan nog vara väldigt stämningsfullt, kanske beskriver jag den galne hattmakarens hus på ett sätt som anknyter till originalboken när Alice närmar sig det.

En tanke är också att hjärter dam låter Alice komma tillbaka till sjukhuset när hon har huggt ner hennes undersåtar med sin förskärare (Ja, hon SKA ha en förskärare! :gremlaugh:), och plötsligt står Alice mitt i sjukhuset med en blodig kniv i handen och sjukhuspersonal och patienter ligger nedhuggna på golvet.. Sann bild? Tja, sedan dras hon tillbaka till underlandet, och jag tänker lämna frågan obesvarad.. :gremsmile:

Jag ser fyra möjliga slut på scenariot:
[*]Alice förnekar underlandet eller åtminstone att det är något fel på det. Tja. Så kan man också göra. Smaksätt med dreggel efter behag.

[*]Alice begår självmord och underlandet faller sönder även det och skänker smärtlös borttyning åt dess invånare.. Kanske till och med sheshirekatten försöker övertala henne till det? Detta kan göras som så att hon trycker ner en docka av sig själv (som samtidigt är henne själv.. Det är underlandet vi snackar om här, världen utan perspektiv! Typ.) under vatten.. Eller något sådant.. Jag gillar tanken på att spelaren får trycka ner Alice under vattnet medans hon kämpar emot.. Perfekt vore om Alice inte har mod nog, och släpper taget efter ett tag, och sitter där i vattnet, genomblöt och uppgiven.. Katten säger att det bara är smärtsamt en liten stund, och så blir det åååååååååååångest! :gremlaugh:

[*]Alice dödar hjärter dam och stampar sönder sina inre demoner. Hon kan nu leva ett riktigt liv, om än som lite psykotisk.

[*]Alice gråter ut. Nu ska ju Alice ha någon att gråta mot om det ska bli riktigt sött, men det blir lite långsökt om jag slänger in någon drömprins eller så.. "Ja, jag vakade över dig hela tiden" (du fantiserade om underlandet)
Alternativt så gråter hon i sin ensamhet (Muahahaha) men jag skulle vilja se att hon grät ut mot någon.. Tänk på "tala ut"- och karaktärsspelarmöjligheterna! :gremlaugh: Kanske mot kaninen som sedan visar sig vara fantasiaspekten av en riktig person på sjukhuset.. Alice kan nu leva ett riktigt liv, om än beroende av en specifik person eller som rätt ömtålig överhuvudtaget.

Det "lyckligaste" slutet som jag ser det skulle vara om hon först dödade och sedan grät ut, eller tvärtom.
Iofs så kanske spelaren tolkar Alice annorlunda, men jag tycker det är fint när folk gråter och tar hand om varandra. :gremwink:

Och ja, det blir nog ett enspelarscenario, detta. Visserligen så kan flera spelare spela olika aspekter av Alice, men jag tycker att en spelare ska få njuta av heeeela Alice' känslospektra. Visserligen så kan en spelare spela Alice' undermedvetna, alltså typ alla SLP:s, men vad ska jag som SL göra då? Och visserligen så kan en spelare spela kaninen eller katten som följer med henne, men Alice är ensam i böckerna, och borde allt vara det här också.

Scenariot kommer alltså handla om insikter, känslospel och lite skräck och sjukhet. Bilderna i början fångar det rätt bra. Intressant är också spelet mellan fantasi och verklighet. Kan fantasi vara mer verkligt än verklighet? Är det verkligen fantasi då? Tänk Kalle och Hobbe. Eller Alice i Underlandet.

Det var min vision.
Tankar? Vad är bra? Vad är dåligt? Vad kan man göra? Vad borde man göra? Jag känner mig rätt hemma i konceptet, så jag har beskrivit det rätt vagt. Kanske för vagt, jag vet inte. (Bilderna i början hjälpte nog) Provocera mig att gå in på detaljer!

Zaphod_UBBT

Swordsman
Medhåll och lagom internt tjafs [ANT]

Jäpp, medhåll angående spelet. Det är rätt halvkass, och känslan skulle göra sig mycket bättre i rollspelsform, gissar jag.

"Ni får gärna läsa vidare och kommentera, men då kan jag ju inte spelleda för er."

Där slutade jag läsa, så jag har inget konstruktivt att komma med.
Jag hoppas helt enkelt på att detta blir en ingrediens på nästa års rollspelskollektiv - och då ska Max komma.

Rasmus

chrull

Stockholm Kartell
Vandrare eller Vandal...

Du har FEL!

Jag börjar med det som upprör mig mest:

<blockquote><font class="small">Citat Vandalen:</font><hr />
Kanske mot kaninen som sedan visar sig vara fantasiaspekten av en riktig person på sjukhuset.. [/quote]

Kaninen är, och kommer alltid att vara hennes mjukis-kanin. Att du ens tänker på någon annan tanke är sjukt!

<blockquote><font class="small">Citat Vandalen:</font><hr />
(Fast jag ska nog göra som Disney och slå ihop underlandet och spegelvärlden - Det finns alltså två böcker)[/quote]

Nej, det finns tre.

<blockquote><font class="small">Citat Automates Alice:</font><hr />

In the last years of his life, the fantasist, Lewis Carroll, wrote a third Alice book. This mysterious work was never published or even shown to anybody. It has only recently been discovered. Now, at last, the world can read of Automated Alice and her fabulous adventures in the future.
That's not quite true. Automated Alice was in reality written by Zenith O'Clock, the writer of wrongs. In the book he sends Alice through time, tumbling from the Victorian age to land in 1998, in Manchester, a small town in the North of England.

Oh dear, that's not at all right. This trequel to Alice in Wonderland and Through the Looking Glass was actually written by Jeff Noon. Zenith O'Clock is only a character invented by Jeff Noon and any resemblance to persons living or dead is purely accidental. What Alice encounters in the automated future is mostly accidental too.....a series of misadventures, even weirder than your dreams.
[/quote]

Okej. så jag kanske ljög lite. Den är fortfarande ett mästerverk och Herr Noon lyckas med att kopiera Herr Carolls skrivstil mästerligt. Illustrationerna är trogna orginalet. Boken är förbannat bra. Läs den.

Annars har jag väl haft tanken själv.
Men eftersom inga lösningar på grupp-problemet tillfredsställde mig så struntade jag i det. Jag orkar inte med ett singel-äventyr.

Men jag är extremt intresserad av att höra mer sen.

chrull - inte lika arg som det ser ut

Quadrante

Grisbonde
blackout (edit)

.om du inte spelat "blackout" så gör det,
det kan nog vara intressant förstudie
(om inte för skojs skull)

det är förövrigt ett dataspel med olika slut, baserat på dina val genom storyn.
(man får poäng för eld , jord och vatten, men det ser man inte som spelare.. det sitter gömt i spelmotorn)För övrigt så är det animerade dockor som utgör karaktärerna i spelet..

LÄNK HÄR länken

Morgoth

Swashbuckler
Jag skulle nog helst inte alls se... [OT]

...att mitt namn nämndes i så här pass interna omständigheter. Det är inte bra för något, vill jag hävda. PM:a, messa eller eposta mig om det är något, men allvarligt talat rör det inte genomsnittsforumiten i ryggen vilka rollspellskollektiv jag besöker.

Men alright, jag ska försöka komma. Måste vi ha det så restriktivt den här gången? Kan inte tillexempel Yassilus få komma? (han har ju faktiskt bett om det)

Sodivra

Champion
Klarar upp saker. [OT]

...att mitt namn nämndes i så här pass interna omständigheter. Det är inte bra för något, vill jag hävda.
Jaså, skäms du för att komma på homosexuella nudistkollektiv?

Måste vi ha det så restriktivt den här gången? Kan inte tillexempel Yassilus få komma?
Vi funderade på hur den här traditionen (damn straight att det ska bli en tradition!) kunde sluta.. Antingen så kommer vi på våra tåg, i våra bilar och på våra motorcyklar från våra stressiga jobb en gång om året och träffas som riktiga rävar i någon undanskymt stuga, eller så blir kollektivet ett kulturfenomen ditt rollspelare vallfärdar..

Så ja, det går nog bra. :gremsmile:

Förresten så kommer nog Alicescenariot att fungera bäst som enspelarrollspel, så jag kanske inte orkar spelleda för er alla.. Jodå, det gör jag säkert, men det är personligt, så skippa läsningen bara om ni verkligen vill, ni kommer ändå inte hoppa in lite hafsigt i en grupp.. Äh, vänta tills jag kan spelleda det för er bara, förresten. Om det känns det minsta lockande.

Nu insåg jag att det blev alldeles för internt, så jag slutar nog nu.

Sodivra

Champion
Re: Vandrare eller Vandal...

Kaninen är, och kommer alltid att vara hennes mjukis-kanin. Att du ens tänker på någon annan tanke är sjukt!

Eh.. okeeeej.. Då får jag väl lägga in mig själv i scenariot, då.
I string! :gremsmile:

Nä, okej. Men vadå, va.. Projektering, va?
"Men herr Kanin, inte kan du gå omkring med en sådan läcker häck.."

Öh, det blev lite fel där, tror jag. Nåja, jag menar att Alice flyttar över en medpatients drag till kaninen och bemöter dom där, istället för att våga sig på riktig social konfrontation.. Ytterligare en sak att ge insikt i.. Miahahaha!

På tal om det här med singeläventyr: Jag gick ut och köpte godis och på vägen hem kom jag på att jag har en bild av hur "den mörka Alice" ska vara, och jag kanske ska räkna med att spelaren tolkar det annorlunda.
Och nu när det ändå är ett singelscenario så kan det vara kul att pyssla lite extra med karaktären och så..
Då fick jag för mig att olika karaktärsdrag, insikter, osv, skulle kunna skrivas på papperslappar som sedan pusslades ihop. Alice' sinne har splittrats likt en sprucken spegel, och nu får spelaren pussla ihop skärvorna allt eftersom han/hon får dom.

Skärvorna skulle kunna vara pappersflikar med, som sagt, karaktärsdrag som "Skuldkänslor" om Alice visar tecken på skuldkänslor, och insikter som minnesfragment från branden.
Det skulle också kunna bli lite styrt, men å andra sidan: Ifall inte spelaren gillar lappen "skuldkänslor" så får han/hon helt enkelt arbeta bort den!

Tankar på hur detta kan praktiseras?

/Arvidos, som gick ut för lite godis när chrull äntligen skrev ett svar, och när jag kom tillbaka hade jag fått FEM svar! Wow!

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Vandrare eller Vandal... [aNT+länk]

Då fick jag för mig att olika karaktärsdrag, insikter, osv, skulle kunna skrivas på papperslappar som sedan pusslades ihop. Alice' sinne har splittrats likt en sprucken spegel, och nu får spelaren pussla ihop skärvorna allt eftersom han/hon får dom.
Den här tråden kunde kanske vara något?

JPS

Rising

Vila i frid
Snigelrollspel

Singelrollspel tycker jag är som att runka inför publik. Det är inte tillräckligt mycket samspel för att det ska bli "samlag", och inte heller tillräckligt privat för att man ska kunna ha skönt och experimentera på egen hand.

Så jag förstår inte varför det inte skall kunna bli ett rollspel med flera spelare? En annan patient kan ju ha så vag självbild att han får den undertryckt av Alice's föreställning om att han i själva verket är Den Vita Kaninen. Allteftersom äventyret fortsätter kan hans egentliga personlighet och förflutna komma ikapp honom och han kan börja ifrågasätta den bild av honom som påtvingats från Alice. Osv.

Fördelen med många spelare är att jag inte tror att en ensam person kan göra några egentliga terapeutiska landvinningar, däremot gillar jag tanken på några patienter som tar hjälp av varandra och ger styrka åt varann. Det är en finare tanke, tycker jag, och det gör också det psykologiska "deckararbetet" intressantare. Vems psykologiska landskap är det vi rör oss i nu? Det där byggde jag Mytomnesia på, och det funkade jättebra.

Ball idé i övrigt, men jag tycker det blir bättre utan blod, eftersom våld är en rätt fånig konfliktlösning när man brottas med psykologiska problem..

/Rising

Sodivra

Champion
Re: Snigelrollspel (Edit: La till bra text)

Så jag förstår inte varför det inte skall kunna bli ett rollspel med flera spelare? En annan patient kan ju ha så vag självbild att han får den undertryckt av Alice's föreställning om att han i själva verket är Den Vita Kaninen.
Äh. Då är det ju inte Alice längre.. :gremwink:
Fast ja.. Kanske är en gruppdynamik nödvändig. Jag kan slänga in en spelare som spelar både katt och kanin, så blir det lite mindre som ett "party" och mer som omvärlden - Alice. Fast då kommer ju fortfarande spelet att kretsa kring Alice, inte så kul för den andre spelaren kanske.
Men det kan säkert vara intressant med kaninens roll.. Ingen egen identitet, utan bara ett bihang.. Borde inte han också förtjäna en identitet? Ooooh.. Kan bli skön dynamik. Jag gillar radarpar som inte reflekterar över sin relation, och är det något Alice saknar så är det insikt.. På sätt och vis.
Ooh, jag gillar karaktärsutveckling också.. :gremsmile:

Ball idé i övrigt, men jag tycker det blir bättre utan blod, eftersom våld är en rätt fånig konfliktlösning när man brottas med psykologiska problem..
Ja.. Men det är ju coolt! :gremlaugh:
Äsch, jag tänkte att det finns ett ovåldsamt sätt att lösa allting på - via Insikt.
Men det räcker, iallafall i detta scenario, att vara starkare än demonerna och sätta sig över dom för att kunna leva - via Viljestyrka. Även om det inte är den väg jag skulle valt. Ja, som du kan se i mina slut så kommer Alice inte att bli helt frisk med enbart våld. (Även om spelaren får ligga i för att hon ska bli helt frisk överhuvudtaget)

/Arvidos, som efter några minuters lyssnande plötsligt insåg att Darkwells Realm of Darkness kanske passar bra till Alice..

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Snigelrollspel

Fast ja.. Kanske är en gruppdynamik nödvändig. Jag kan slänga in en spelare som spelar både katt och kanin, så blir det lite mindre som ett "party" och mer som omvärlden - Alice. Fast då kommer ju fortfarande spelet att kretsa kring Alice, inte så kul för den andre spelaren kanske.
Två spelledare, kanske? En som sköter historien och en som sköter bifigurerna. Dessutom skulle det säkert vara roligt att ha fler spelledare än spelare för en gångs skull...

JPS

Basenanji

Postd20modernist
Singelsniglar på marsch!

Jag hoppas att om det gör din hobby roligare (vilket den blir om fler av dina vänner får ha kul med dig än bara en enda får det...) så kan du släppa lite på det strama kring Alice.

Ungefär som i Dark Forces (spelet) - man måste inte spela huvudrollerna från filmen för att man ska kunna ta tillvara på miljön! Eller?

Vänligen,
Basenanji

Cybot

Mest spelbar
Re: Snigelrollspel (Edit: La till bra text)

Tja, varför skulle inte andra spelare kunna spela Kanin och Cheshire katten?

Man kan ha ganska roligt när man bara spelar en huvudpersons samveten. Antingen som manifestationer som "huvudpersonen" tycker verkar verkliga(så som Cheshire katten, kanin osv.) eller som icke-maniffesterade samveten.

Rising

Vila i frid
spelarna kan gestalta spelledarpersonerna

"Två spelledare, kanske? En som sköter historien och en som sköter bifigurerna. Dessutom skulle det säkert vara roligt att ha fler spelledare än spelare för en gångs skull..."

Jag hade en idé för länge sedan som skulle kunna passa här.

Arvidos (Spelledaren) tar helt enkelt och gestaltar Alice och vad hon ser runtom sig och så vidare. Han vet ju precis vilken känsla han vill ha fram och hur Alice borde resonera, så han får ta hand om det viktiga. Sedan gestaltar de andra spelledarpersoner. Jag kanske är Påskharen, kålmasken och Jabberwocky, och så är du Humpty Dumpty, Cheschirekatten och Hattmakaren, osv.

När Alice kommer fram till tepartyt kan Arvidos säga "och där var påskharen och hattmakaren" och -poff- så börjar vi gestalta våra spelledarpersoner, och är alltså bara manifestationer av Alice's neuroser och tvångstankar. Skall Alice kunna spela ut dem mot varandra, eller vad är hon egentligen ute efter?

Kul för hela familjen.

/Rising
fick dock aldrig sitt projekt: APAT att fungera, så det är kanske ett dåligt tecken.

Sodivra

Champion
glaaaahr

åmmagåååååd, jag kan rälsa det precis hur jag vill med Alice känslor, och få till min perfekta vision.. Den Perfekta Ångesten.. glaaaaahrrrg.. (dräggel)

Eller nja. Jag har kommit över det där med att njuta av mina perfekta visioner. :gremsmile:

Så, tillbaka till ämnet: Intressant att göra huvudpersonen till en SLP, då blir ju hon på sätt och vis den minst förutsägbara och mest omänskliga, fjärran.

Passar iofs när SLP:erna är lite av karikatyrer.. Eller har dom också växt upp till vuxna individer?

Jag tror jag ska låta spelarna bestämma hur jag ska lösa det här med spelarantal. Någon som vill spela solorollspel ska få göra det, någon som vill spela dualt eller trippelt får göra det, och sedan vet jag hur de olika varianterna fungerar.

/Arvidos, som hittade Blackout för 50 kronor på GameShop, wohoo.. (Fast frakten kostar 69:-.. :gremfrown:)

chrull

Stockholm Kartell
eller inte?

Eller så skiter man i den och använder sig utav Chris Vrennas helt sjukt underbara soundtrack till dataspelet:

chrull - it's like a shot of adrenaline, straight to the heart.