Alien: Busy Little Creatures

entomophobiac

Low Prep High Play
Citat från när de går ned i xenomorfernas näste i Aliens.

Läste nämligen denna tråd och slogs av allt (mitt) gnäll. Det skulle vara kul att faktiskt ge sig i kast med att skriva de där verktygen insåg jag, så jag började kika runt bland Best-anteckningar och fundera på hur AFMBE-varianten av Alien skulle kunna se ut.

Kategorierna som stolpats upp hittills, som ett försök att summera tänket:
  • Body Horror: suffocation, sexuality, sensory deprivation, reproduction, tradeoffs, sacrifices, crippling, maiming.
  • Animal Minds: generating action charts. Overcoming obstacles. Surprising actions.
  • Gestation: forms and how they switch between them. Time, needs, hierarchies, etc.
  • Intelligence: will they see through an ambush, cut the power, find another way, adapt, understand?

entomophobiac

Low Prep High Play
Så först kan vi summera tanken. Mitt gnäll på Fria Ligans Alien-rollspel är alltså detta:
[J]ust Alien bygger ju väldigt mycket på ovisshet inför det okända. Och Aliens leker ju rentav med att vi redan vet vad det är för varelse genom att slänga in jättemånga, öka insatserna, och sen bygga upp för A men faktiskt leverera B. Båda spelar på förväntningar på skitsnygga sätt. Jag tycker helt enkelt det är en sorts "easy way out" att bara checka av det som redan gjorts, istället för att försöka ta det ett steg längre.
Ett exempel på rollspel som gör det här bra, utifrån en given premiss, är Eden Studios zombiesplatterrollspel All Flesh Must Be Eaten. På många sätt är det en klenod från slutet av 90-talet, men just systemet för att sätta ihop zombies och avsaknaden av en enda konkret spelvärld leder till väldigt intressanta grymt flexibla verktyg.

När du skapar en ny zombie till spelet så kan du göra det rätt fritt. Den behöver ett antal saker som är specificerade av spelet, nämligen en Weak Spot, ett sätt att Getting Around, en nivå av Strength i förhållande till vanligt folk, hur bra dess Senses fungerar, vad den önskar för Sustenance, hur dess Intelligence ter sig, och hur den bär sig åt för Spreading the Love.

Alla dessa uttrycks som poäng ("Power"), men dessa poäng är egentligen mest relativa till andra zombies. Det finns (vad jag minns) inga specifika balanseringsverktyg kopplade till dem.

1639917614462.png1639917746868.png
Snel hund (power 21); stygg meth-addict (power 43)!

Systemet kan användas för att skapa närmast vilka odöda som helst. Både som faktiska odöda och som olika former av världsfenomen. Tänk typ Hard Boiled Corpses från bilderna ovan; eller kanske en The Crow-aktig revenant som hämnas på mordet av hennes familj? Allt passar in i reglerna på ett smidigt sätt.

Det här är vad jag vill uppnå med Busy Little Creatures, fast med avstamp från Alien-reglerna och inspirationen från filmerna istället för zombierullar.

entomophobiac

Low Prep High Play
Andra delen av idén blir inspiration från mitt egna monsterjägarspel, Best, som jag inser att det legat i träda i nästan två år nu när jag bläddrar i det. Time flies, etc.

Det konceptet kretsade mycket kring tabeller för att skapa monster utifrån deras mål och manér:
1639918573178.png
Du behöver inte alla - idén med de många tabellerna var att du skulle kunna rulla lite på måfå när det behövdes.

Det blev dock lite overkill i antal tabeller (totalt runt 130 stycken) och tappade enkelheten och målinriktningen. Det visade sig också i speltester att det roligaste var det som var spelbart. Ett läte. Ett konstigt beteende. En besynnerlig ledtråd. Många av tabellresultaten var inte intressanta nog i spel.

Och i Alien känns body horror som den där extra ingrediensen. Att inse att du har en parasit som lever i din bröstkorg, få en ansiktskramare som både stryper dig och håller dig vid liv, eller att mikroberna du råkat andas bygger kolonier i dina lungor... Riktigt obehaglig skit som du inte vet hur den fungerar och som kommer vara väldigt obehagligt.

Härifrån tar vi helt enkelt avstamp. Får se hur snabbt det går att peta ihop någonting utifrån detta. :)

Och har ni tankar - dela dem!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Min enda tanke är nog att jag verkligen gillar tanken. Jag är ju ett stort fan av generatorer överlag, framför allt när generatorerna ger något som sedan går att spela. Och en väldesignad varelse med spelbara egenskaper kan ju sedan ligga till grund för genererandet av faktiska strukturerade äventyr som tar avstamp i det där spelbara så… Jag följer det här med intresse.