Nekromanti Alignment fokus: Lawful Evil

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar ett alignment från D&D. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av alignmentet i fråga och vad jag tycker gör det intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela ett visst alignment och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Lawful evil:

Communism is not love. Communism is a hammer which we use to crush the enemy.
-Mao Zedong

Ah Lawful evil, det allra värsta alignmentet och samtidigt ett som är väldigt lätt att ha att göra med. Kanske för att vi alla har så mycket erfarenhet av att föra det i vardagen. Vem av oss har inte jobbat i ett företag som fjort dåliga men lagliga saker på ett ordnat och kalkylerande sätt? Eller haft en chef som lever på att utnyttja hierarkin samtidigt som han sparkar neråt och är inkompetent? Och har ni inte haft ett jobb har ni haft kontakt med den där läraren som älskar att utnyttja sin position som ger honom makt över studenterna eller handläggaren på försäkringskassan som gör det samma. Och vi lever med det för att det är tryggt, det är enkelt och det är förutsebart. Att ta upp vapen och göra revolution är besvärligt och leder antagligen bara till ett cärre system och att driva igenom politiska förändringar kommer kräva ännu mer kontakt med Lawful evil människor.

Detta gör också att Lawful evil är helt ok i en äventyrar grupp. Visst, killen kanske är ett svin och så men han kommer inte skada gruppen. Han kanske kommer konspirera för att bli ledaren över gruppen men han kommer inte att försöka upplösa den. Em lawful evil person håller sig till spelreglerna, kanske ridderlighet eller religiös doktrin men han håller sig till dem eftersom om han inte gör det varför skulle någon annan göra det? Men han kommer maximera vad han får ut inom det regelsystemet.

Lawful evil är krossandet av individualism, frihet och rättvisa under tyranni. Det kan ta många former men berövandet av andras rättigheter är alltid grunden i en lawful evil folosofi. Det finns en plats för alla, en plats på botten för de som man styr och en plats i graven för en verkliga och inbillade fiender.

Vanliga raser: Hobgoblins och andra militariserade och organiserade monster raser. Djävlar är ofta personifikationen av lawful evil och är då den klassiska avtalsslutande typen från Faust i de flesta fall.

Vanliga klasser: Häxjägare, clerics, fighters, trollkarlar och andra som kan dra nytta av disciplin och ordning både i sin direkta yrkesutövning och på ett samhälleligt plan.

Bra Lawful evil koncept jag sett: Den svarte riddaren som alltid höll sitt ord, inte kunde slå kvinnor och följde ridderligheten till punkt och prickar men som var ett monster i alla andra aspekter.

Asmodeus vittne som delade ut broschyrer och erbjöd avtal mot själar och magier mot blodsoffer.

Koncept jag aldrig vill se igen: Lawful evil brukar inte bli dåligt spelade. De brukar faktiskt vara den mest mångfacetterade, trevligaste och effektivaste gruppmedlemen. Det säger nog mer om mig än något annat men i alla fall...

Klädsel: Svart men diskret. Inga spikar eller skallar. Som en stilig begravningsentreprenör ute på äventyr.

Varför är Lawful evil det bästa alignmentet att spela?: Eftersom du kan fokusera på gruppens och dina egna mål med full hänsynslöshet och ändå fungera i samhället runt dig. Alla kommer tro att du är god eftersom respekt för lag och ordning anses vara samma sak som godhet nästan överallt vilket gör att du kan komma undan med så mycket mer.

Bäst spelvärld att vara Lawful evil i: Alla som inte har detect evil. Tricket med att vara lawful evil är att du aldrig erkänner det. Du gör din grej och folk kommer anta att du är något neutralt eller till och med gott alignment om du gör det rätt. Folk med en magiska ondskaradar kommer förstöra der för dig.

Of all tyrannies a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.
-C. S. Lewis

God45

#PrayersForBahakan
Glömde den här men den är för bra för att missas:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Min fundering: En figur som är Lawful/Evil uppfattar nog ofta sig själv som Lawful/Good. Eller?

God45

#PrayersForBahakan
Mekanurg said:
Min fundering: En figur som är Lawful/Evil uppfattar nog ofta sig själv som Lawful/Good. Eller?
Absolut, man ser ofta det man behöver göra för som nödvändig ondska som tjänar ett högre syfte. Även om om man vet att man gör är ondskefullt så rättfärdigar man det med att det är nödvändigt.

Det finns undantag där karaktären vet att vad han gör fördömmer honom men gör det i alla fall eftersom det kommer leda till något så bra att han är bered att offra sin egen själ för att nå det. Agenten i Serenity är det bästa exemplet på det jag kommer på.

En intressant sak med Diwermount settingen som den beskrevs i de tidiga blogposterna på Grognardia är att det bara finns tre alignment som kan upptäckas av folk i världen. Lawful, neutral och chaotic. Men i bakgrunden finns alla 9 alignmenten. Så kyrkan till den onda guden Set är alierad med de goda kyrkorna eftersom de alla är lawful och även chaotic good karaktärer ses som onda eftersom de är chaotic.

Bolongo

Herr Doktor
God45 said:
Så kyrkan till den onda guden Set är alierad med de goda kyrkorna eftersom de alla är lawful och även chaotic good karaktärer ses som onda eftersom de är chaotic.
Med andra ord... precis som i vår värld? :gremtongue:

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Mekanurg said:
Absolut, man ser ofta det man behöver göra för som nödvändig ondska som tjänar ett högre syfte. Även om om man vet att man gör är ondskefullt så rättfärdigar man det med att det är nödvändigt.

Det finns undantag där karaktären vet att vad han gör fördömmer honom men gör det i alla fall eftersom det kommer leda till något så bra att han är bered att offra sin egen själ för att nå det. Agenten i Serenity är det bästa exemplet på det jag kommer på.

En intressant sak med Diwermount settingen som den beskrevs i de tidiga blogposterna på Grognardia är att det bara finns tre alignment som kan upptäckas av folk i världen. Lawful, neutral och chaotic. Men i bakgrunden finns alla 9 alignmenten. Så kyrkan till den onda guden Set är alierad med de goda kyrkorna eftersom de alla är lawful och även chaotic good karaktärer ses som onda eftersom de är chaotic.
Guden Set är ju faktiskt en karaktär som är ett exempel på en nyttig Lawful Evil person, både i sin mytologiska perspektiv och hur han dyrkades av egypterna.
Set var öknens och stormens gud (speciellt sandstormen).
Men han var också guden som varje natt beskyddade Ra från kaosormen Apep.
Om man ser det utifrån ett kulturellt perspektiv och ser Ra som en personifikation av egyptens folk, och Apep som det skrämmande yttre som hotade egyptisk kultur med sönderfall och förstörelse (dvs, hotade ma'at, ordningen och hur det skulle vara) så var den egyptiska öknen ett kraftfullt skydd mot invaderande fiender. Den gjorde det svårt i även de bästa fall, och en arme som vandrade över öknen kunde lätt sväljas av en sandstorm.
Set var ond, men han följde Ma'at och beskyddade egypten.

P.S: Andra lawful evils som jag gillar är Necromongers ("You keep what you kill!").

wallahad

Swordsman
Håller inte helt med Serenity agentens LE, kan lika gärna vara NG.

Its al for the greater good.

Jag vill nog ha in ett element av själviskhet.

God45

#PrayersForBahakan
wallahad said:
Håller inte helt med Serenity agentens LE, kan lika gärna vara NG.

Its al for the greater good.

Jag vill nog ha in ett element av själviskhet.
Hmmm... Det är ett intressant sätt att se det på. Jag hade nog satt agenten som LN om han inte är LE men jag ser din point om själviskhet. Jag måste nog klura lite på det här...